Onderzoeksopzet en doorlichtingsfocus in centra voor leerlingenbegeleiding
Het onderzoeksopzet
De onderwijsinspecteurs volgen vaste principes en uitgangspunten bij het onderzoeken van de kwaliteit in het centrum voor leerlingenbegeleiding.
Processen die in samenhang worden onderzocht tijdens de doorlichting, zijn gebundeld in vijf doorlichtingsfocussen.
De ontwikkeling van de leerling staat centraal en het centrum moet zijn beleid en dienstverlening afstemmen op de context en input van het werkgebied. De focus wordt bepaald op basis van informatie over wat er met de leerling in het werkgebied van het CLB gebeurt.
Focus 1: De toegang tot onderwijs krijgen en mogen deelnemen.
Focus 2: Passend onderwijs krijgen en erbij mogen horen.
Focus 3: Gestimuleerd worden tot een gezonde levensstijl en opgevolgd worden in de ontwikkeling.
Focus 4: Een leef- en leeromgeving waarin een kind of jongere zich veilig voelt en zich met welbevinden kan ontwikkelen.
Focus 5: Verzekerd zijn van een eerlijk verloop van de onderwijsloopbaan, met respect voor gelijke onderwijskansen en inclusie.