Administratie, finance & legal
- Opleidingsverstrekker
Embuild Limburg
- Registratienummer
ODB-1003025
- Geregistreerd
op: 15 november 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 91,5 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Er wordt veel van u verwacht als KMO bedrijfsleider of zaakvoerder van een bouwbedrijf. Niet alleen technische kennis maar ook kennis van regelgeving allerhande, personeelsbeleid, communicatieve vaardigheden enz. Een gezond bedrijf leiden betekent vooral ook de juiste beslissingen nemen en de cijfers juist interpreteren. Deze opleiding is een echte aanrader! Krijg meer inzicht in uw bedrijf dankzij een zeer dynamisch docent.
Programma
Volgende vragen en topics komen aan bod:
• Welke financiële informatie is onontbeerlijk voor mijn bouwonderneming?
• Betaal ik mijn leveranciers niet te vroeg en betalen mijn klanten mij niet te laat?
• Hoeveel van mijn facturen worden niet tijdig geïnd?
• Hoe moet ik de cijfers, die mijn boekhouder mij voorschotelt, interpreteren?
• Houd ik te veel of te weinig voorraad aan?
• Welke maatstaf kan ik gebruiken om de productiviteit van mijn onderneming te beoordelen?
• Welke zijn de financiële pijnpunten van mijn onderneming?
• Hoe de jaarrekening van mijn onderneming beter begrijpen?
• Is mijn onderneming voldoende winstgevend?
• Is mijn onderneming financieel gezond of steven ik af op een faillissement?Deze inhoud is voornamelijk afgestemd op projectleiders.
Starten met MS Project:
• Inleiding, relaties, kritiek pad
• Basisopties instellen
• Taken, duurtijden, samenvattingstaken en relaties ingeven
• Handmatig en automatisch plannen
• Datumbeperkingen en deadlines
• Kalenders
• Grafische opmaak van tekst, balken, lijnen, tijdschaal…
• Afdrukken en documenteigenschappen
Professioneel gebruik van MS Project:
• Structuurcontrole
• Importeren en exporteren van en naar Excel
• Omzetprognoses, financiële planning
• Coplaco: Meetstaatgegevens (Bedragen, manuren, hoeveelheden) overzetten naar de structuur van de projectplanning
• Resourceplanning (Rekenregel, toewijzen en analyseren van bezetting, duurtijd berekenen ifv rendementen…)
• Voortgang opvolgen
• Buildwise sjablonen
• Q&AIn deze sessie wordt diepgaand ingegaan op het onderbouwen van vragen tot prijsherziening, prijsherzienings- en boeteclausules in tijden van oplopende grondstofprijzen en corona.
In deze sessie hebben we ook aandacht voor de aanbevelingen van de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning. Maar dan wel the next step: hoe deze te interpreteren, toe te passen en aandachtspunten en valkuilen hierbij.
Tijdens deze opleiding komt u meer te weten over hoe je in een hybride wereld van papier en digitale informatie, via een uniforme manier van werken, de financiële afdeling kostbare tijd kan doen besparen door op een bewuste manier om te gaan met de data voorhanden. Via een door Deloitte ontwikkelde procesanalyse evalueren wij welke technologie het beste past bij het DNA van uw financiële administratie om deze naar een hoger niveau te tillen, verder te digitaliseren en tijdig data te laten opleveren om kwalitatief te rapporteren.
Tijdens een 2-daagse praktijkopleiding rond magazijnorganisatie krijgt u een inzicht om de praktische organisatie van het magazijn op een rendabele manier te laten verlopen. Daarnaast kan je gebruik maken van een E-learning platform waar je extra info kan terugvinden.
Programma
Dag 1
• De rol en de verantwoordelijkheden van het magazijn binnen een bouwbedrijf en de interactie met andere afdelingen (leveranciers – planners – werfleiders - …)
• Belang van een correcte inventaris, de registraties en opvolging
o Magazijnvoorraad, grijpvoorraad, werfvoorraad, voorraad op wielen (camionette, …)
o Verbruiksmateriaal, grijpvoorraad, uitleenmateriaal en gereedschappen, projectgebonden materialen
• Grondige bespreking van de verschillende magazijnactiviteiten :
o van bestelling over ontvangst tot wegzet
o van order over orderpicking tot klaarzetten en laden
• Locatiebeheer : hoe bijhouden wat waar staat
• InventaristellingenDag 2
• Magazijnlay-out en inrichting :
o overzicht van de verschillende opslagtechnieken en interne transportmiddelen
o de inplanting van de goederen in het magazijn
• Planning van de magazijnactiviteiten
• Magazijnbeheer- en ERP software
o Het in- en uitboeken van voorraden
o De verschillende magazijndocumenten
o Beheer van projectgebonden voorraden
• Gebruik van moderne technologieën : Bar codes – RF toepassingen – Mobiele communicatie (smartphones – tablets – …)Ongeacht de omvang van een bouwbedrijf, is een goede planning onontbeerlijk. Met deze opleiding geven we een inzicht in verschillende planningstypes en -tools. Zowel het plannen van het verloop van de activiteiten binnen één project, alsook het plannen van de beschikbare resources (zoals mensen en materieel) komen aan bod.
Programma
• Projectplanning versus Resourceplanning
• Projectplanning
o Stappenplan
o Relaties tussen activiteiten
o Demonstratie software voor projectplanning
o Resourceplanning in een projectplanning
• Resourceplanning
o Demonstratie software voor resourceplanning
o Projectplanning in een resourceplanning
• Prognose omzet in projectplanning en in resourceplanningAlmaar vaker worden ondernemingen gecontroleerd door de ‘sociale inspectie’. Mogelijk heeft u hen ook al over de vloer gehad. Maar hoe bereidt u zich het best voor en hoe pakt u het aan eenmaal u effectief met een controle wordt geconfronteerd? Welke bevoegdheden hebben de inspecteurs en zijn er misschien bepaalde tips & tricks voor u als onderneming? En krijgt een controle altijd een (strafrechtelijk) staartje?
Tijdens deze opleiding komen al deze (en andere) aspecten aan bod die verband houden met dergelijke controle. Docenten van dienst zijn mr. Dascha Mengels (Partner bij Adlex Advocaten te Genk) en Jochen Panis (Juridisch Adviseur Embuild Limburg).
Programma
• Welke verschillende diensten bestaan er en wat zijn hun bevoegdheden?
• Hoe verloopt een controle en welke rechten en plichten hebben de controleurs?
• Wat zijn de do's en dont’s voor u als onderneming voorafgaand, tijdens en na een controle?
• Welke gevolgen kan een controle hebben?
• In het vizier van de sociale inspectie
o Ernstige arbeidsongevallen
o Hoofdelijke aansprakelijkheid voor loonschulden van onderaannemer
o Verboden tewerkstelling van personeel
o Forfaitaire onkostenvergoedingen
o …Heb je altijd al willen excelleren in calculatie? Ontdek in deze opleiding hoe je efficiënter kunt calculeren, snel kunt inspelen op prijsschommelingen en gebruik kunt maken van handige automatisaties. Een goede start begint bij een nauwkeurige voorcalculatie. Deze berekening geeft je een totale kostprijs van het project inclusief de gewenste marges. In deze opleiding ontdek je de voorcalculatie én hoe je efficiënt samenwerkt aan een calculatie. In deze cursus ontdek je het volgende: meetstaat • kostprijscalculatie met middelen • prijsaanvragen voorcalculatie • verkoopprijsberekening • offertevorming • uitgebreide oefeningen in de cloud
Veel ondernemingen ontvangen plannen in pdf-formaat en proberen via verschillende methoden data na te meten of volledig op te meten. Dikwijls komt het neer op tijdverlies en onnauwkeurigheden (en weer nameten). Tijdens de opleidingen maken we kennis met de software Bluebeam Revu die ontwikkeld is om vlot die hoeveelheden uit een PDF plan te halen. Daarmee kan de gebruiker snel nameten of zelf een volledig meetdossier bekomen. De meetdata bevindt zich in de PDF en kan ook uit de PDF gehaald worden. De calculator, projectleider en werfvoorbereiders zijn het type gebruikers die het meeste baat bij hebben. Het wordt toegepast door algemene bouwondernemingen, voor afwerking en bij technieken. De software is zeer toegankelijk. Er is geen CAD-achtergrond vereist, alleen kennis van zijn eigen activiteit. Deze korte opleiding zal goede inzicht geven wat de software allemaal mogelijk maakt. Een diepgaander opleiding kan altijd later per onderneming voorzien worden.
Het opstellen van een goede financiële planning (meestal: omzetprognose) wordt alsmaar belangrijker.
Dit is relatief eenvoudig in een planningstool, op voorwaarde dat de financiële gegevens aanwezig zijn. Deze zijn meestal beschikbaar in een meetstaat en worden in de projectplanning toegewezen aan planningstaken. Zo worden ze gespreid in de tijd en deze spreiding past zich automatisch aan wanneer de planning ge-updatet wordt.
Eén van de grootste moeilijkheden is dat de structuur van de meetstaat (titels en posten) zelden of nooit overeenstemt met de structuur van de planning (samenvattingstaken en deeltaken). Daardoor is het overzetten van de brongegevens complex en tijdrovend. Soms moeten:
• de gegevens van een post van de meetstaat opgesplitst en gespreid worden over meerdere uitvoeringstaken van de planning
• de gegevens van één uitvoeringstaak in de planning samengesteld worden uit gedeeltes van meerdere posten uit de meetstaat.
In eerste instantie gaat het vooral om financiële gegevens. Maar ook de gebudgetteerde manuren en hoeveelheden kunnen gespreid worden. Daardoor kunnen de duurtijden van de planningstaken beter afgestemd worden op de gebudgetteerde manuren, in functie van de ploeggrootte.
Buildwise ontwikkelde een oplossing om dit te vereenvoudigen. Coplaco (Conversion Planning & Cost) is een online tool die gratis te gebruiken is.In het eerste deel van de opleiding zullen de gebruikers aan de hand van oefeningen leren hoe een degelijke offerte kan gemaakt worden.
• een (externe) meetstaat in te lezen en controleren
• een offerte te maken rekening houdend met
• gemiddeld uurloon
• machinetarieven
• materiaal-en onderaannemerskosten
• indirecte kosten
• een offerte te analyseren
• marktconform?
• worden er voldoende indirecte kosten terugverdiend?
• hoeveel bedraagt de voorziene winstmarge?
Het programma heeft als doel te leren werken met CPRO voor het opvolgen van een bouwproject. We doorlopen hiertoe volgende functionaliteiten van het pakket: van goedkeuring van de offerte, over de werkvoorbereiding tot het opmaken van vorderingsstaten en facturen.