Basisopleiding bemiddeling
Interactie-Academie vzw
ODB-1002997
op: 17 november 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 70 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://opleidingen.interactie-academie.be/opleidingssjabloon/basisopleiding-bemiddeling-en-mediationopent in nieuw venster
Doelgroep
Voor ieder die professioneel te maken heeft met bemiddelingsvragen ( zoals advocaten, hulpverleners, maatschappelijk werk). We denken aan
volgende contexten:
- onderwijs: bemiddelen tussen leerlingen, tussen leerlingen en leerkrachten, tussen school
en ouders/instanties, … - huisvesting en buurtwerk en burger/stadsrelatie: bemiddelen tussen buren, tussen
huurders en instanties, tussen burger en instanties (sociale verhuurkantoren, wijkcomités,
herstelgerichte burenbemiddeling, overlastbemiddeling, ombudsdiensten van de stad, …) - justitie: strafbemiddeling, herstelbemiddeling, schadebemiddeling, …
- familiale bemiddeling: echtscheidingsbemiddeling, ouderschapsbemiddeling,
erfenisbemiddeling, … - arbeidsbemiddeling: bemiddeling bij pesten en mobbing, bij intercollegiale conflicten, …
- medische wereld, welzijn en gezondheidszorg: bemiddeling tussen klanten en instanties,
klachtenbemiddeling in ziekenhuizen, psychiatrische inrichtingen, … - interculturele bemiddeling: bemiddelen bij conflicten tengevolge van cultuurverschillen en
cultuurfricties - schuldbemiddeling: bemiddeling tussen schuldenaar en schuldeisers
Ook pioniers in nieuwe projecten zijn zeer welkom.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Tijdens de twaalfdaagse basisopleiding Bemiddeling en Mediation leer je onderhandelen over de werkingsprincipes, het neerzetten van het protocol en hoe je toewerkt naar een overeenkomst. Je zoekt op maat van de betrokkenen naar een bemiddelingscontext die voldoende veilig is. Je oefent met strijdposities, extreme verschillen, kwetsuren en blokkades. Je reflecteert over persoonlijke grenzen, de onoplosbaarheid van conflicten en hoe je je daarin positioneert. Je schenkt ook aandacht aan de meso- en macro-invloeden op het bemiddelingswerk, zoals de juridische regelgeving, maatschappelijke en culturele opvattingen en de eigenheid van de context waarin bemiddeld wordt.
Deze opleiding is een onderdeel van het leertraject bemiddeling. Na het succesvol doorlopen van deze opleiding kan je de module Bemiddelen in familiezaken volgen en erkend worden als bemiddelaar.
Opleidingscurriculum
- Een helder kader neerzetten als bemiddelaar: situering en visies, fasering en
werkingsprincipes
- procesopbouw: fasering en werkingsprincipes
Praktijkvertaling en methodiektraining - positionering van de eigen rol als bemiddelaar in de eigen werkcontext:
grenzen, mogelijkheden, verwachtingen - onderhandelen met diverse belanghebbenden
- Conflicthantering: omgaan met de zuigkracht van tegenstrijdige waarheden,
tegengestelde belangen, hoge emoties, versmalde blikvelden
Praktijkvertaling en methodiektraining
- gemeenschappelijkheid decoderen naast verschillen
- werken met (narratief geïnspireerde) interviews: vragen die peilen naar de
geschiedenis van het conflict, deelnemers aan het conflictverhaal, instandhouders
van het conflict
- Indirecte en directe bemiddeling: pendelen en gezamenlijke gesprekken
Praktijkvertaling en methodiektraining
- ‘gentle persuasion’: hoe mensen uitnodigen tot en meekrijgen in de bemiddeling?
- basishouding: meerzijdige inleving en aansluiting zowel in directe als indirecte
Bemiddelingspraktijken
- Bemiddelingsfase: eerste contact, introductie en verhaalvertelling-
Praktijkvertaling en methodiektraining
- creëren van een samenwerkingsovereenkomst op maat van de participanten en
congruent met de werkcontext en werkopdracht - verhaal beluisteren: aansluiten én verbreden
- afbakenen tot een representatieve hoeveelheid (illustratieve/vaak repetitieve)
- Bemiddelingsfase: exploratie en onderhandelen
Praktijk en methodiektraining
Exploratie:
- van aansluiting naar verandering en nieuwvorming
- actief betrekken van derden:
- naast de conflictgeladen verhalen ruimte creëren voor verhalen waarin
constructieve capaciteiten, competenties en verhalen van kleine gelukte momenten
en gave gebieden op de voorgrond kunnen komen
Onderhandelen:
- van verleden naar toekomst: selecteren van belangrijke waarden die mee moeten
vervat zitten in een uitzichtvol toekomstverhaal - verkennen van competenties en kwaliteiten die elke participant meebrengt om een
switch te maken naar een leefbaardere toekomst , overeenkomst, regeling - creatieve brainstorming met betrekking tot oplossingen
- onderhandelen rond haalbare uitkomsten
- bestaansrecht blijven creëren voor verlies, pijn en kwetsuren die niet kunnen
ongedaan gemaakt worden
- Bemiddelingsfase: overeenkomst en follow-up
Praktijk en methodiektraining
- het schrijven van een overeenkomst: creatie van een nieuw verhaal waarin ieders
subjectieve betekenisverlening, ieders inzet, ieders bijdrage gehonoreerd wordt - follow-up: wie volgt de overeenkomst op? Wat in geval van niet-uitvoering? Hoe
blijf je in je rol als bemiddelaar?
- Bijzondere complexiteiten:
Omgaan met weerstand, motivatie, emotionele blokkades,
impasses in het proces, de zuigkracht van wraakgevoelens en vergelding, de invloed van
belangrijke derden, de invloed van complexe gelijklopende processen
Casuïstiekbespreking, hypothesevorming, methodische handvatten