Bij-/nascholing Ondersteuningstraject Leidinggeven in de Kinderopvang
Erasmushogeschool Brussel
ODB-1003219
op: 3 april 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 36 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.erasmushogeschool.be/nl/opleidingen/ondersteuningstraject-leidinggeven-de-kinderopvangopent in nieuw venster
Doelgroep
Medewerkers in de kinderopvang die in een leidinggevende functie binnen de kinderopvang zich verder willen ontwikkelen en deze rol in de toekomst (willen) uitvoeren.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
Wat is de inhoud van de opleiding?
We bieden een traject aan waarbij inbrengen van praktijkverhalen door de deelnemers wordt gekoppeld aan (onderzoeksmatige) kennis omtrent leiderschap in de kinderopvang. Dit wordt aangevuld met begeleide intervisie omtrent casuïstiek van de deelnemers.
Wat leer je
Na afloop van het traject â¦
⦠ontwikkelde de deelnemer een bij de praktijk passende visie op leiderschap in de kinderopvang.
⦠reflecteerde de deelnemer hoe hij/zij/die de leiderschapsconcepten in de praktijk heeft toegepast.
⦠weet de deelnemer waar hij/zij/die terecht kan bij peers en organisaties bij problemen in het team.
⦠integreert de deelnemer actief de eigen leiderschapsstijl in de opvang.
⦠past de deelnemer de eigen leiderschapsstijl aan aan de organisatiecultuur om deze te versterken.
⦠kan de deelnemer zowel het team collegaâs als het individu begeleiden.
⦠voelt de deelnemer zich sterker in een leidinggevende rol in de opvang.
Lesprogramma
Deze opleiding start in oktober en eindigt in juni (9 sessies).
Sessie 1 (oktober): Leiderschap in de kinderopvang (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 2 (november): Team- en groepsontwikkeling (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 3 (december): Organisatiecultuur (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 4 (januari): Situationeel leiderschap (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 5 (februari): Feedbackcultuur (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 6 (maart): Omgaan met conflicten (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 7 (april): Begeleiden van groepen â de groep (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 8 (mei): Begeleiden van groepen â het individu (theorie en praktijk) + intervisie
Sessie 9 (juni): Leiderschap samengevat + certificatie; attest 'Leiderschap in de kinderopvang'.