Borgen van kennis
Syntra business
ODB-1003269
op: 5 juni 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 156 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Bedrijfsleiders / HR verantwoordelijken / Teamleaders
De grote problematiek in de huidige arbeidsmarkt is voor iedereen gekend. Niemand vindt nog personeel. Deze problematiek is al een tijdje aan de gang. Daarbij komt nog een andere grote problematiek : De vergrijzing.
Werknemers met bergen ervaring verlaten na hun loopbaan het bedrijf en met hun verdwijnt er een gigantische berg aan kennis en ervaring. Deze ervaring en kennis kan je niet zomaar vervangen of overdragen.
Het overbrengen van kennis vraagt aanleg en een grondige aanpak. We hebben met enkele experten samen gezeten om deze problematiek in kaart te brengen.
Wij hebben een traject ontwikkeld waardoor bedrijven aan de hand van verschillende tools en opleidingen meer kunnen inzetten op het âBorgen van Kennisâ
Het doel van de opleiding is om de informatie die uitgewisseld dient te worden tussen personen zo kwalitatief, efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen. Aan de hand van onderdelen zoals assertiviteit, omgaan met conflicten, omgaan met anderstaligen, werken in teamverband.
Om kennis degelijk te kunnen borgen zijn er tools nodig. In deze digitale wereld is het dus noodzakelijk de nodige IT ervaring te hebben. Door gebruik te maken van digitale platformen (SharePoint, Teams,â¦) kan er correcter en veel sneller om gegaan worden met opgeslagen kennis. Het juist opslaan van informatie met de juiste formats is zeer belangrijk binnen een organisatie. Het digitaliseren van huidige analoge informatie moet kwaliteitsvol gebeuren. Maar ook de interpretatie van deze digitale informatie is zeer belangrijk.
Hierdoor verzekerd men dat de informatie juist terug gevonden en opnieuw overgedragen kan worden.
Deze opleiding zorgt ervoor dat een junior profiel (of andere) een duidelijk onderlegde ontwikkeling kan doorgaan om de nodige kennis aangeleerd te krijgen. De vertaling van jaren werkervaring naar een verstaanbare opleiding. Niet enkel de kennis van het werk maar ook het omgaan met de verantwoordelijkheden die hierbij komen kijken. Hoe ze zelf moeten omgaan met kennis in functie van het correct verwerken en digitaliseren. Aan de hand van feedback en rapportering hun eigen meer inzicht te geven naar de meerwaarde van het delen van kennis. Dit zal nu, maar ook in de toekomst; een grote meerwaarde zijn voor het bedrijf en voor henzelf.
De opleiding richt zich op verschillende functies binnen een bedrijf. Het borgen van kennis lukt enkel als de hele bedrijfsorganisatie zich hiervoor inzet. Daarom wordt er ook gekeken naar een juiste aansturing vanuit HR en management. De voordelen voor een bedrijf als de juiste kennis binnen het bedrijf te vinden is, zijn heel groot. Het aanleren van deze âway of workâ zal een bedrijf meer optimaliseren.
Bij een aanwerving (HR) kijken of een potentiële werknemer de nodige skills heeft, of nog moet aangeleerd krijgen, om mee te werken aan het borgen van kennis.
Projectmatig gaat er ook dikwijls kennis verloren. Goed leiderschap en coaching om ervoor te zorgen dat het inschakelen van de juiste profielen op de juiste plaats binnen een organisatie goed gebeurt. De opgedane kennis weer correct borgen en delen, dit in functie van nieuwe komende projecten.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).