CESS - Humanites générales
EPFC
ODB-1001187
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal uren: 1.840 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.epfc.eu/formations/humanites-cessopent in nieuw venster
Doelgroep
CE2D et test d'admission
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat als u hooggeschoold bent (graduaats-, bachelor- of masterdiploma), u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
Cette section vise à permettre à l’étudiant de maîtriser les compétences terminales du 3ème degré telles que fixées par les référentiels des humanités générales et technologiques de l'enseignement secondaire de plein exercice approuvés par le Gouvernement de la Communauté française. Ces référentiels détaillent les processus (appliquer, connaître, transférer) et les ressources (savoirs disciplinaires et savoir-faire) entrant en jeu dans l'acquisition des compétences (voir annexes de l'AGCF déterminant les compétences terminales et savoirs requis à l'issue de la section de transition des humanités générales et technologiques, notamment celui du 16/01/2014 pour les mathématiques, les sciences de base et les sciences).
Ces acquis d'apprentissage permettent à l'étudiant d'accéder à l'enseignement supérieur.
En outre, cette section contribuera à :
- faire prendre conscience à l'étudiant de ses possibilités et à renforcer la confiance en soi notamment en lui accordant le droit à l’erreur ;
- accéder à des ressources et à sélectionner des informations pertinentes en développant son esprit critique ;
- le sensibiliser à la démarche scientifique ;
- lui faire acquérir de l'autonomie dans la construction de ses savoirs ;
- développer ses capacités à communiquer des idées et des raisonnements ;
- l'inscrire dans une perspective citoyenne en adoptant un comportement responsable ;
- mettre en évidence les apports des diverses cultures dans les sciences.