Coachen voor team verantwoordelijke of kandidaat leidinggevende.
SYN-TOPIA
ODB-1002466
op: 15 september 2022
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Leidinggevende binnen de zorgsector (HVP, zorgcoördinator, ...) of zorgverleners die zich willen voorbereiden op een functie als leidinggevende binnen de zorgsector.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Kwaliteit van de zorg hangt af van de veerkracht van de medewerkers.
Daarom hebben wij een innovatieve trainingsreeks ontwikkeld waarin teamverantwoordelijken leren om sensitief en responsief te zijn voor de ondersteuningsvragen van hun medewerkers.
Wij hebben uit onze ervaring tijdens corona geleerd dat medewerkers in stress pas geneigd zijn om in te gaan op ondersteuning van buitenaf als hun draagkracht en draaglast al volledig uit balans zijn. Zij verwachten ondersteuning op de werkvloer van hun eigen leidinggevenden. De resultaten van de zorgbarometer gaven helaas aan dat dit niet altijd voorhanden was. Teamverantwoordelijken in het WZC zijn meestal opgeleid in een medisch zorgmodel, ze hebben weinig meegekregen over leidinggeven en de invulling van leiderschap is ondertussen sterk geëvolueerd. Op dit moment wordt van deze leidinggevenden verwacht dat ze hun leiderschap aanpassen aan de situatie, ze hebben verschillende rollen: soms zijn ze de expert, soms moeten ze controleren, op andere momenten moeten ze hun team zelfsturend leren zijn, meer en meer verwacht men dat ze hun teams coachen.
Met deze trainingsreeks ondersteunen we teamverantwoordelijken in deze complexe taak. Het is op korte termijn mogelijk om hen sensitiever te leren zijn voor de behoeftes of ondersteuningsvragen van medewerkers. Die zijn af te leiden uit wat medewerkers vertellen en hoe ze zich gedragen. Dit vraagt om aandachtig aanwezig te zijn (presentie) en zelf ook een relatie op te bouwen met de medewerkers.
Elk van de vijf ondersteuningsvragen worden in de training verkend en gekoppeld aan een afgestemde manier van leiding geven/ coachen.
De behoefte aan autonomie vraagt een activerende leiderschapsstijl, waarbij eigenaarschap van medewerkers en hun doelmatigheidsbeleving centraal staan. Dit door aandacht te hebben voor het positieve en medewerkers te ondersteunen om zelf tot een resultaat te komen ipv het over te nemen.
De behoefte aan verbinding vraagt een verbindende leiderschapsstijl, met aandacht voor verbindende communicatie, het hanteren van groepsdynamische processen, het creëren van een veilig klimaat waar niemand wordt uitgesloten en diversiteit een troef is.
De behoefte aan zingeving vraagt leiderschap met de focus op het vinden van betekenis in het werk in een groter geheel. En net daardoor leren aanvaarden en loslaten wat niet kan veranderen.
De behoefte aan waardering vraagt waarderend leiderschap, waar veel aandacht is voor de unieke eigenheid van elke medewerker. Deze behoefte was het grootst bij de eerste testen van de vragenlijst. Het is opvallend hoe weinig positieve feedback wordt geformuleerd in teams.
De behoefte aan rouw vraagt present leiderschap dat het mogelijk maakt om gevoelens van verdriet, onmacht,... aanwezig te laten zijn. Het is net door hier eerst ruimte voor te maken dat mensen erdoor kunnen groeien.
We zijn dan ook overtuigd dat deze opleiding een bijdrage kan leveren aan:
• Betere coaching compententies ontwikkelen bij de deelnemers.
• Verhogen draagkracht leidinggevenden en onrechtstreeks bij hun team.
• Het werken in team wordt gestimuleerd en naar een hoger niveau gebracht.
• Leidinggevende aan de slag houden door hen de juiste tools aan te reiken.
• Potentiële kandidaten voor een leidinggevende functie binnen de zorg leren coachen om openstaande vacatures kwalitatiever ingevuld te krijgen.
• Drempelvrees verlagen om de stap te durven zetten naar de rol van “coach”.
• Verminderen van verloop bij leidingegevenden in de zorg.
• Onrechtstreeks verminderen van verloop bij zorgverleners als gevolg van betere coaching.
• Algemeen verbeteren van het welzijn van zorgverleners.