Gedaan met laden. U bevindt zich op: Coaching to outperform - Coach je medewerkers naar betere performance

Coaching to outperform - Coach je medewerkers naar betere performance

Opleidingsverstrekker

HRD Academy

Registratienummer

ODB-1001475

Geregistreerd

op: 1 september 2020

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://www.hrdacademy.be/nl/opleidingen/13149/leidinggevende/coaching-to-outperform-coach-je-medewerkers-naar-betereopent in nieuw venster

Doelgroep

Coaching to outperform - Coach je medewerkers naar betere performance
Als leidinggevende coachtechnieken inzetten zodat je medewerkers nog betere resultaten halen

In deze 4-daagse opleiding leer je via coachtechnieken voor managers de performance van je medewerkers optimaliseren. Na de training kan je medewerkers coachen op het beter worden in hun functie, in het beste halen uit hun talenten, in het beter omgaan met werkdruk, in het behouden of hervinden van hun motivatie en in aansluiting te vinden bij hun drijfveren.

Doelgroep

Iedereen die medewerkers en een team naar betere prestaties wil leiden: leidinggevenden, teamleiders, projectleiders, human resources managers, zaakvoerders, teamcoaches.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

Wat leer je in de opleiding?

Je kan inspirerende doelen stellen en je hanteert een meer onderzoekende, coachende en progressiegerichte aanpak.
Je leert met medewerkers afstemmen hoe hij/zij kan groeien en voor zichzelf en de organisatie meer kan bereiken.
Je kan medewerkers coachen naar herkenning, erkenning en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Je zet als manager meer in op empowerment en je durft vaker delegeren en loslaten. Je biedt medewerkers bewust ontwikkelervaringen.
Je bent je bewust van potentieel en je bent gericht op het behouden van talent in de organisatie.
Je stuurt bewust op resultaat, motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid.
Je biedt perspectief aan anciens en experts.
Je vindt je eigen authentieke stijl als manager en je bewaakt je eigen balans.
Je bewaakt het evenwicht tussen individuele performance en teamperformance.
Je bewaakt ook de balans tussen ontwikkelgericht coachen en coachen op performance.
Je kan als leidinggevende medewerkers coachen op het beter worden in de huidige functie, in het beste halen uit hun talenten en daaruit zelfvertrouwen putten, in het beter om te gaan met werkdruk, in het behouden of hervinden van hun motivatie en energie en in aansluiting te vinden bij hun drijfveren en energiebronnen.
Programma

Domein 1: Competenties als coachend leider

definitie coaching
coachhouding: neutrale, open, waarderende, onderzoekende houding (appreciative inquiry)
opbouwen van een open, gelijkwaardige en respectvolle relatie: technieken van rapport opbouwen, een veilig én stimulerend coachklimaat scheppen en bewaken
coachcompetenties: analyseren, werken vanuit kracht - niet zwakte, luisteren, spreken, feedforward geven, spiegelen, samenvatten, reflecteren, vertrouwelijkheid, vertrouwen, open en niet oordelend, aandachtig aanwezig zijn, eerlijk en authentiek, respectvol, open minded, gedeelde verantwoordelijkheid: keuzes liggen bij de medewerker, resultaatgericht (doel en kader bewaken)
analyse van de ontwikkelvraag : luisteren, verhelderen, doorvragen, toetsen, acceptatie verwerven, vastleggen van de vraag, ontwikkelplan, wanneer doorverwijzen, aspecten van de relatie met alle betrokkenen
bewaken van een optimale opbouw van het coachtraject: takenmodel en schaalvraag voor doelgericht en efficiënt coachen, beheerder en gerant van het proces
rollen van de coachende leider: oa: faciliteren, counselen, coachen, trainen
expertrol: wanneer pas je welke rol toe, balans proces sturen en volgen
coachtechnieken : toepassen GROW-model voor gestructureerd coachen, krachtgericht coachen voor blijvend resultaat, feedback geven, herformuleren, spiegelen, confronteren, uitdagen, provocatief coachen, enz
beheersen van emoties: omgaan met emoties van medewerkers, BADSOC model voor omgaan met weerstand, brengen van sensitieve boodschappen en opvangen van emoties, doorbreken van passief-agressief gedrag, afhankelijkheid en slachtoffergedrag, omgaan met stagnatie van de ontwikkeling, RET technieken voor het ombuigen van belemmerende gedachten en schrikbeelden
kunnen communiceren op verschillende communicatieniveaus: principes van geweldloze communicatie, communicatieniveaus, sturen, volgen, begrenzen
ethiek en integriteit van coachend leidinggeven

Domein 2: Zelfkennis van de coachende leider

zelfkennis: de coachende leider zelf is het belangrijkste instrument
inzicht in eigen waarden en normen, vooronderstellingen, sterkte en ontwikkelpunten en de invloed op je effectiviteit
inzicht in de eigen communicatie- en coachstijl en deze leren verbreden
omgaan met eigen emoties: leren distantiëren, kritiek incasseren, behouden van de eigen energie, time management voor de coachende leider

Domein 3: Tools en technieken processen

Een coachend leidinggevende helpt de competenties van medewerkers verbeteren waardoor betere resultaten geboekt worden. In dit domein worden heel wat tools en technieken aangeleerd die je als manager hiervoor kan gebruiken.