Code 95 | Vakbekwaamheid
- Opleidingsverstrekker
Velgio
- Registratienummer
ODB-1002508
- Geregistreerd
op: 19 oktober 2022
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 210 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Vakbekwaamheid voor professionele chauffeurs rijbewijs De en D.
De Europese richtlijn 2003/59/EG stelt dat alle bestuurders met een rijbewijs C of D naast het gewone rijbewijs ook een basiskwalificatie vakbekwaamheid moet behalen.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
In het eerste gedeelte wordt het verschil duidelijk gemaakt tussen het vervoer voor eigen rekening en het vervoer voor rekening van derden: de voorwaarden, vergunningen, vrijstellingen, ...
Daarna wordt het gebruik van de vrachtbrief behandeld, en het invullen van de CMR-vrachtbrief wordt geoefend.
Nadien vervolgen we met een duidelijke uitleg over de toepassing van de Verordening 561/2006, die de wettelijke basis vormt voor de rij- en rusttijden in het wegvervoer.
In de praktijkoefeningen laten we de deelnemers foutief of onvolledig ingevulde vrachtbrieven verbeteren en aanvullen.
Vrachtbrieven
• eigen vervoer tegenover vervoer voor rekening van derden
• de vergunningen voor het vervoer
• de soorten vrachtbrieven
• het invullen van de CMR-vrachtbrief
Rij- en rusttijden
• de Europese Verordening 561/2006: de rij- en rusttijden
• uitzonderingen
• minimale rusttijden en maximale rijtijden
Doorheen het theoriegedeelte worden oefeningen ingelast om de opgedane kennis te toetsen aan de praktijk.Deze opleiding is gericht op chauffeurs die in het bezit zijn van rijbewijs D.Het voorkomen van incidenten en ongevallen door het inbouwen van veiligheidsmarges om tijdig op mogelijke gevaren te kunnen inspelen.
Kijktechniek, aangepaste snelheid, afstand houden,… We verbeteren de bekwaamheid om gevaren op voorhand op te merken en gepast te reageren. Daarna maken we een rit op de openbare weg om het defensief rijden in te oefenen.
Gedurende deze rit zal aandacht besteed worden aan:
een correcte bediening van het voertuig;
het correct inschatten van bochten het naderen en oversteken van kruispunten en verkeerslichten;
het gedrag bij het naderen van oversteekplaatsen;
aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden defensief rijgedrag in het algemeen.Een opleiding op maat voor bestuurders van tankvoertuigen, al dan niet met gevaarlijke stoffen aan boord.
Inhoud:
het voertuig
veiligheid
verantwoordelijkheid en gedrag tegenover milieu, klant, bedrijf en andere weggebruikers (2)
wetgeving
laden van tanktransport
lossen van tanktransport
aandachtspuntWat is uitzonderlijk verkeer?
U kan en mag niet zomaar alles vervoeren op onze wegen. Wanneer een voertuig bepaalde afmetingen overschrijdt, heeft het een vergunning nodig om de weg op te mogen. Dan bent u dus uitzonderlijk vervoerGevarieerde training welke kan bestaan uit onderstaande onderdelen; meestal richten we de training op de verkeerskennis en op de veiligheid.
Toelichting vakbekwaamheid
Vervoer eigen rekening – vervoer voor derden
Veiligheidsuitrusting en veiligheidssystemen Truck: remmen, ABS, EBS, ACC, AEBS
Veiligheidsuitrusting en veiligheidssystemen Trailer: remmen, ABS, EBS, geavanceerde veiligheidssystemen
Veilig gebruik Truck & Trailer: luchtveersystemen, aandrijflijn, banden, spiegelafstelling
Persoonlijke veiligheidsuitrusting
Laden en lossen met mobiele arbeidsmiddelen
Toepassing aslastendecreet
Uitzonderlijk Vervoer: vanaf wanneer
Rij- en rusttijden: rijtijden, rusttijden, manuele invoer, downloaden van gegevensHet risico van een brand schuilt vaak in een klein hoekje. Vrachtwagens en autocars/bussen zijn hierop geen uitzondering. Denk maar aan een brandbare lading, oververhitte remmen of een motorbrand. Een kleine brand kan gelukkig nog vaak in de kiem gesmoord worden door snel en adequaat in te grijpen!
Na deze opleiding zal je als professioneel chauffeur veel beter in staat zijn om de risico's van een beginnende brand in te schatten en zal je op een efficiënte wijze een bluspoging kunnen ondernemen. Je zal merken dat in de praktijk het snel en kordaat optreden bij brand een wereld van verschil kan maken!
Deelnemers verwerven kennis van:
Het ontstaan en de risico's van een brand bij grote voertuigen;
het inschatten en beoordelen van het gevaar bij brand;
op en veilige manier een brand benaderen en blussen met de aanwezige blusmiddelen;
het veilig evacueren en de eerste zorgen toedienen.De Belgische wegcode werd de laatste jaren voortdurend gewijzigd, denk maar aan de nieuwe inhaalverboden en -toelatingen voor zware voertuigen, beperkte parkeertijden, ...
Chauffeurs zijn hiervan niet altijd correct op de hoogte en begaan overtredingen tegen regels waar ze het bestaan niet van kennen; onze cursus brengt duidelijkheid in dit kluwen.
In deze interactieve opleiding wordt niet alleen een update gegeven van de laatste wijzigingen in de wegcode, ook de opgedane kennis wordt grondig opgefrist. Zo worden overtredingen vermeden en verhoogt de verkeersveiligheid.
Deelnemers verwerven kennis van:
de laatste wijzigingen in het verkeersreglement en een opfrissing van de belangrijkste verkeersregels voor groep C en D,
het correct invullen van het aanrijdingsformulier.
InhoudOpfrissing wegcode
Massa: eigen massa, laadvermogen, MBT en MTM
Plaats van de bestuurder op de openbare weg, algemene regel en uitzonderingen, busstrook en bijzondere overrijdbare bedding, autosnelweg, spitsstrook, weefstrook
Snelheid: relatieve en absolute snelheidsbeperkingen, bestraffing snelheidsovertredingen
Voorrang: algemene regel en uitzonderingen, gedrag bij een kruispunt en rotonde
Inhalen: wat is inhalen, inhaalverbod, uitzonderingen, verplichtingen
Gebruik van lichten: tijdens het rijden, bij stilstaan en parkeren, gebruik 4 richtingsaanwijzers, oranje-geel knipperlicht
Stilstaan en parkeren: verschil tussen stilstaan en parkeren, hoe stilstaan en parkeren, voorzieningen, verboden en toelatingen
Verkeer in tunnels: in- en uitrijden tunnels, verkeersborden, wat bij ongeval, brand, rook
Recente wijzigingen: nieuwe verkeersborden, zwaardere bestraffing gordelplicht, alcohollimiet, gordelplicht in autocars, gebruik retro-reflecterende veiligheidsvest, moto's tussen file, ritsen, ...Het Europees aanrijdingsformulier
Het aanrijdingsformulier: de verschillende delen en rubrieken
Belangrijke weetjes over het aanrijdingsformulier: algemene aandachtspunten, wat als er geen ander voertuig betrokken is, wat als er meerdere voertuigen betrokken zijn, wat bij gewonden, praktische tips, wie moet verwittigd worden bij een ongeval...Een ADR-opleidingsgetuigschrift is verplicht voor alle chauffeurs van voertuigen die niet vrijgestelde hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoeren.
Na het volgen van een ADR-opleiding en het afleggen van een geslaagd examen krijgt de cursist een ADR-opleidingsgetuigschrift dat vijf jaar geldig is. Vervolgens dient men binnen de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum een ADR vervolmakingscursus te volgen en te slagen in het bijhorende examen om in orde te blijven met de wetgeving. Men mag dus 12 maanden voor het verval van het ADR opleidingsgetuigenschrift zijn opleiding en aansluitend zijn examen afleggen.
De volgende onderwerpen komen tijdens de cursus aan bod:- Regelgeving vervoer van gevaarlijke stoffen; een overzicht van de verschillende transportregelgevingen
- Klasse indeling van gevaarlijke stoffen. Een overzicht van de verschillende gevaarsklassen, criteria voor classificatie. Classificatiecodes en verpakkinggroepen
- Het gebruik van de juiste vervoersnaam, stoffen met naam genoemd, algemene en specifieke rubrieken
- Het gebruik van de ADR – stoffenlijst
- Houders voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: Colli, IBC’s, grote verpakkingen, oververpakkingen, vaste en afneembare tanks, containers, UN mobiele tanks, losgestort vervoer.
- Kenmerking en etikettering van colli
- Signalisatie van transporteenheden
- Documenten die het transport begeleiden : Het vervoersdocument (CMR / verzendnota), schriftelijke richtlijnen, Container / Vehicle Verpakkingscertificaat, ADR keuringdocumenten, ADR opleidingsattest voor de chauffeur,…
- Eisen waaraan de voertuigen en hun uitrusting moeten voldoen
- Vrijstellingen van het ADR : Beperkte Hoeveelheden (LQ ‘s) en Gedeeltelijke Vrijstelling volgens afdeling 1.1.3.6 van het ADR.
- Handhaving, door overheden en controles in bedrijven
Een ADR-opleidingsgetuigschrift is verplicht voor alle chauffeurs van voertuigen die niet vrijgestelde hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoeren.
Na het volgen van een ADR-opleiding en het afleggen van een geslaagd examen krijgt de cursist een ADR-opleidingsgetuigschrift dat vijf jaar geldig is. Vervolgens dient men binnen de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum een ADR vervolmakingscursus te volgen en te slagen in het bijhorende examen om in orde te blijven met de wetgeving. Men mag dus 12 maanden voor het verval van het ADR opleidingsgetuigenschrift zijn opleiding en aansluitend zijn examen afleggen.
De volgende onderwerpen komen tijdens de cursus aan bod:- Regelgeving vervoer van gevaarlijke stoffen; een overzicht van de verschillende transportregelgevingen
- Klasse indeling van gevaarlijke stoffen. Een overzicht van de verschillende gevaarsklassen, criteria voor classificatie. Classificatiecodes en verpakkinggroepen
- Het gebruik van de juiste vervoersnaam, stoffen met naam genoemd, algemene en specifieke rubrieken
- Het gebruik van de ADR – stoffenlijst
- Houders voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: Colli, IBC’s, grote verpakkingen, oververpakkingen, vaste en afneembare tanks, containers, UN mobiele tanks, losgestort vervoer.
- Kenmerking en etikettering van colli
- Signalisatie van transporteenheden
- Documenten die het transport begeleiden : Het vervoersdocument (CMR / verzendnota), schriftelijke richtlijnen, Container / Vehicle Verpakkingscertificaat, ADR keuringdocumenten, ADR opleidingsattest voor de chauffeur,…
- Eisen waaraan de voertuigen en hun uitrusting moeten voldoen
- Vrijstellingen van het ADR : Beperkte Hoeveelheden (LQ ‘s) en Gedeeltelijke Vrijstelling volgens afdeling 1.1.3.6 van het ADR.
- Handhaving, door overheden en controles in bedrijven
Een ADR-opleidingsgetuigschrift is verplicht voor alle chauffeurs van voertuigen die niet vrijgestelde hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoeren.
Na het volgen van een ADR-opleiding en het afleggen van een geslaagd examen krijgt de cursist een ADR-opleidingsgetuigschrift dat vijf jaar geldig is. Vervolgens dient men binnen de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum een ADR vervolmakingscursus te volgen en te slagen in het bijhorende examen om in orde te blijven met de wetgeving. Men mag dus 12 maanden voor het verval van het ADR opleidingsgetuigenschrift zijn opleiding en aansluitend zijn examen afleggen.
De volgende onderwerpen komen tijdens de cursus aan bod:- Regelgeving vervoer van gevaarlijke stoffen; een overzicht van de verschillende transportregelgevingen
- Klasse indeling van gevaarlijke stoffen. Een overzicht van de verschillende gevaarsklassen, criteria voor classificatie. Classificatiecodes en verpakkinggroepen
- Het gebruik van de juiste vervoersnaam, stoffen met naam genoemd, algemene en specifieke rubrieken
- Het gebruik van de ADR – stoffenlijst
- Houders voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: Colli, IBC’s, grote verpakkingen, oververpakkingen, vaste en afneembare tanks, containers, UN mobiele tanks, losgestort vervoer.
- Kenmerking en etikettering van colli
- Signalisatie van transporteenheden
- Documenten die het transport begeleiden : Het vervoersdocument (CMR / verzendnota), schriftelijke richtlijnen, Container / Vehicle Verpakkingscertificaat, ADR keuringdocumenten, ADR opleidingsattest voor de chauffeur,…
- Eisen waaraan de voertuigen en hun uitrusting moeten voldoen
- Vrijstellingen van het ADR : Beperkte Hoeveelheden (LQ ‘s) en Gedeeltelijke Vrijstelling volgens afdeling 1.1.3.6 van het ADR.
- Handhaving, door overheden en controles in bedrijven
Een ADR-opleidingsgetuigschrift is verplicht voor alle chauffeurs van voertuigen die niet vrijgestelde hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoeren.
Na het volgen van een ADR-opleiding en het afleggen van een geslaagd examen krijgt de cursist een ADR-opleidingsgetuigschrift dat vijf jaar geldig is. Vervolgens dient men binnen de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum een ADR vervolmakingscursus te volgen en te slagen in het bijhorende examen om in orde te blijven met de wetgeving. Men mag dus 12 maanden voor het verval van het ADR opleidingsgetuigenschrift zijn opleiding en aansluitend zijn examen afleggen.
De volgende onderwerpen komen tijdens de cursus aan bod:- Regelgeving vervoer van gevaarlijke stoffen; een overzicht van de verschillende transportregelgevingen
- Klasse indeling van gevaarlijke stoffen. Een overzicht van de verschillende gevaarsklassen, criteria voor classificatie. Classificatiecodes en verpakkinggroepen
- Het gebruik van de juiste vervoersnaam, stoffen met naam genoemd, algemene en specifieke rubrieken
- Het gebruik van de ADR – stoffenlijst
- Houders voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: Colli, IBC’s, grote verpakkingen, oververpakkingen, vaste en afneembare tanks, containers, UN mobiele tanks, losgestort vervoer.
- Kenmerking en etikettering van colli
- Signalisatie van transporteenheden
- Documenten die het transport begeleiden : Het vervoersdocument (CMR / verzendnota), schriftelijke richtlijnen, Container / Vehicle Verpakkingscertificaat, ADR keuringdocumenten, ADR opleidingsattest voor de chauffeur,…
- Eisen waaraan de voertuigen en hun uitrusting moeten voldoen
- Vrijstellingen van het ADR : Beperkte Hoeveelheden (LQ ‘s) en Gedeeltelijke Vrijstelling volgens afdeling 1.1.3.6 van het ADR.
- Handhaving, door overheden en controles in bedrijven
Een opleiding voor alle personen uit de transportwereld die meer willen halen uit hun business door de juiste inzichten en de juiste omgangsvormen te verwerven m.b.t. klantvriendelijkheid, alsook het besef van de impact die klantvriendelijkheid kan hebben op het imago van het bedrijf en van jezelf
Inzichten verwerven in het belang van de kwaliteit van:
• de dienstverlening door de bestuurder
• de uitvoering van taken van de bestuurder
• de contacten waarmee de bestuurder te maken krijgt
• de organisatie van het werk
• de commerciële en financiële gevolgen van een geschil
Aanscherpen van klantgerichte competenties.
Impact van klantvriendelijkheid op het imago van het bedrijf (en van jezelf!).
Opstellen van een persoonlijk actieplan
Klantvriendelijkheid / imago.
Inzicht verwerven in het belang van kwaliteit.
Aanscherpen van klantgerichte competenties.
Concrete tips.
Opstellen van persoonlijke actiepunten.
Rollenspelen.Als vrachtwagenchauffeur is niet altijd zo simpel om een gezonde levensstijl te onderhouden.
Factoren als lang moeten zitten, onregelmatige uren, stress, eenzaamheid ea maken dat er zeker niet makkelijker op.
Aangezien je als vrachtwagenchauffeur toch een grote verantwoordelijkheid rond veiligheid draagt naar je medewegbestuurders toe, is het toch belangrijk om een gezonde levensstijl na te streven.
In deze module fit en gezond onderweg houden we ons bezig met de invloed van:- Voeding
- Alcohol,
- Medicijnen
- Drugs
- Roken
- Mentale gezondheid
- De Hongerschaal
- De gezondheidsdriehoek(en)
Inhoud van de opleiding:
- Wetgeving
- Inschatten van de situatie + verwittigen van de hulpdiensten
- Helpen? Gewoon doen! + erger voorkomen
- Ingrijpen bij brand + de bluspoging
- Evacuatie en verplaatsen van slachtoffers
- Preventie in de transportsector
- Invullen van het Europees aanrijdingsformulier
- Soorten arbeidsongevallen in de transportsector + statistieken van verkeersongevallen
- Betrokkenheid van vrachtwagens/touringcars + gevolgen op menselijk, materieel en financieel vlak
- Samen ongevallen in de transportsector voorkomen
De theorie bespreekt de verkeersongevallen in de sector: een overzicht en de oorzaken.
correct analyseren om zo veilig, vlot en efficiënt mogelijk te alarmeren en te handelen in een noodsituatie
EHBO
evacuatie van slachtoffers
reanimatietechnieken
wonden verzorgen, verbanden aanbrengen, brandwonden, ...
De praktijkmodule omvat evacuatietechnieken, reanimatie, wondverzorging, verbanden.Tijdens de training wordt gewerkt met een reanimatiepop, een AED-trainer, verbandmiddelen. De chauffeurs krijgen uitgebreid de kans om te oefenen.
Inhoud
Theorie
rol van de hulpverlener bij een incident
hoe te behandelen bij een incident op de snelweg met de algemene geldende regels
alarmeren hulpdiensten
gevaarlijke situaties herkennen
evacuatietechnieken en veiligheidshouding
werking van vitale functies
juiste hulpverlening afstemmen op de diagnose
bewustzijn en ademhaling vaststellen
ademhaling veilig stellen met veiligheidshouding
werking ademhaling bloedsomloop circulatie
reanimatie bij volwassenen en kinderen
werking AED
eenvoudige wonden en ernstige bloedingen
shock en de gevolgen
brandwonden
botbreuken (wervelletsel)
oogletsel
hersenletsel
Praktijk
De trainer geeft een juiste demonstratie in een rustig tempo en de 2e keer normaal tempo. De cursisten worden in 2 groepen verdeeld. groep 1 hulpverleners en groep 2 slachtoffers - na een oefening wordt er gewisseld. Door middel van klassikaal oefenen moeten alle praktische handelingen worden uitgevoerd. De trainer corrigeert tijdens de oefeningen en laat de cursisten meedenken.benaderen incident slachtoffer(s) let op gevaar
slachtoffer verplaatsen met rautekgreep, ondersteunend verplaatsen, wegslepen (deken)
bewustzijnscontrole aanspreken schudden aan de schouders
ademhaling controleren met kinlift 10 sec
alarmeren gsm/praatpaal/vast toestel
slachtoffer draaien van buik naar rug
reanimatie uitvoeren op 2 poppen met inzet van 2 verschillende AED's
veiligheidsoefening uitvoeren
ernstig bloeding stelpen door wonddrukverband aanleggen
techniek uitvoeren hoofd fixeren met mogelijk wervelletsel alleen met 2 hulpverleners
botbreuken ondersteunen met dekenrol, tas, jas, etcHet voorkomen van incidenten en ongevallen door het inbouwen van veiligheidsmarges om tijdig op mogelijke gevaren te kunnen inspelen.
Kijktechniek, aangepaste snelheid, afstand houden,…
We verbeteren de bekwaamheid om gevaren op voorhand op te merken en gepast te reageren.
Daarna maken we een rit op de openbare weg om het defensief rijden in te oefenen. Gedurende deze rit zal aandacht besteed worden aan:
• een correcte bediening van het voertuig
• het correct inschatten van bochten
• het naderen en oversteken van kruispunten en verkeerslichten
• het gedrag bij het naderen van oversteekplaatsen
• aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden
• defensief rijgedrag in het algemeenBBS richt zich op het optimaliseren van bedrijfsprestaties door verbetering van de veiligheidscultuur en het veiligheids gerelateerde gedrag.
In de chemische industrie wordt veiligheid in het transport beschouwd als een belangrijk aspect van de logistieke keten. Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg moet aan de hoogste normen voldoen.
Deelnemers bewust maken van de gevaren tijdens het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg en hun gedrag hieraan aanpassen.Inhoud
de bijzonderste ongevalsoorzaken;
de effecten van stress op het werk en achter het stuur;
veiligheidsgordel;
de effecten van vermoeidheid op het werk en achter het stuur;
de negatieve invloed van alcohol en drugs op het rijgedrag;
de negatieve invloed van sommige medicijnen op het rijgedrag;
de invloed van de weersomstandigheden;
het belang van de wegcode, en opfrissing van de belangrijkste regels;
signalisatie van de voertuigen;
persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s);
optimalisatie van het brandstofverbruik;
gevaar bij manoeuvres;
controle voor vertrek;
het voertuig veilig achterlaten;We beginnen met een duidelijke uitleg over de toepassing van de Verordening 561/2006, die de wettelijke basis vormt voor de rij- en rusttijden in het wegvervoer.
Verder wordt het nieuwe Mobility Package volledig uit de doeken gedaan ( nieuw sinds 2020)
Chauffeurs zijn hiervan niet altijd correct op de hoogte en begaan overtredingen tegen regels waar ze het bestaan niet van kennen; onze cursus brengt duidelijkheid in dit kluwen
De tweede helft van de dag spenderen we aan praktijk, waaronder het juist gebruik van de verschillende digitale tachograaf.( van versie 1.2 t/m de smartach 1)
De praktijk omvat oefeningen op het correct toepassen van de rij- en rusttijden en het werken met de tachograaf.De theorie omvat het leren omgaan met diverse ladingen op een vrachtwagen.
We bespreken zowel waar de lading geplaatst moet worden, hoe ze moet vastgemaakt worden en hoe men overlading van het voertuig of overschrijding van de aslasten kan proberen te vermijden.
De cursus is bijzonder gebruiksvriendelijk doordat we de chauffeur leren met zeer beperkte middelen een correcte ladingzekering uit te voeren. Duidelijke uitleg over wrijvingsweerstanden, vormsluitend en krachtsluitend zekeren, spanbanden, hulpmiddelen,… zonder dat de chauffeur ingewikkelde wiskundige formules moet leren of gebruiken.
We kunnen zowel binnen (met miniaturen) als buiten (met het voertuig en de lading van de klant) werken.Vrachtwagenbestuurders worden regelmatig geconfronteerd met lichamelijke klachten. In deze opleiding leert uw chauffeur met enkele concrete technieken en houdingen hoe hij een pijnlijke rug kan voorkomen. Bovendien wordt hun gezondheid onder de loep genomen en gekeken hoe zij met eenvoudige tips ook gezonder en alerter achter het stuur zijn.
Kennis hebben van de gevaren, wat zijn de risico's aan blootstelling aan deze gevaarlijke stoffen.
Type van vrijstellingen.
Verplichtingen die toch nog van toepassing blijven in functie van de vrijstelling.
Reglementering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen;
Klasseindeling en gevaren;
Houders voor het vervoer van gevaarlijke goederen;
Het vervoersdocument;
Signalisatie;
Voorschriften tijdens het vervoer;
Preventie en noodmaatregelen;
Vrijstellingen : stof gebonden vrijstellingen, beperkte vrijstellingen, beperkte hoeveelheden, uitgezonderderde hoeveelheden, gedeeltelijke vrijstelling, volledige vrijstelling.