Gedaan met laden. U bevindt zich op: Dienstverlening en bijstand bij individuele problemen op het vlak van sociale wetgeving in de onderneming in 2025-2026

Dienstverlening en bijstand bij individuele problemen op het vlak van sociale wetgeving in de onderneming in 2025-2026

Opleidingsverstrekker

Vorming en Actie

Registratienummer

ODB-V00590

Geregistreerd

op: 24 augustus 2025

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 40 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

Leden van het ABVV die de basisvorming voltooid hebben

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

Met de themavorming ‘dienstverlening en bijstand bij individuele problemen op het vlak van sociale wetgeving in de onderneming’ streven wij ernaar deelnemers de nodige kennis, vaardigheden en houding bij te brengen om, met de juiste syndicale dienstverlening, het sociaal overleg binnen de onderneming zowel kwalitatief als kwantitatief te verbeteren en te organiseren. Tijdens deze vorming onderzoeken deelnemers de actuele rol van syndicale dienstverlening binnen hun werkorganisatie. Ze gaan aan de slag door grondige syndicale analyses te maken van individuele of collectieve problemen, anticiperen op vragen door actuele problemen tijdig aan te kaarten en specifieke diensten aan te bieden op structurele momenten. Denk hierbij aan vragen rond tijdelijke werkloosheid, aangepast werk voor oudere werknemers of loopbaanbegeleiding.
Op basis van CAO 5 en CAO 22 analyseren we concreet de bevoegdheden van de werknemersvertegenwoordiging met betrekking tot de organisatie van onthaal en dienstverlening. Deelnemers breiden hun kennis van sociale wetgeving uit aan de hand van specifieke tools en trainen vaardigheden om effectief dienstverlening te bieden. Ze leren hoe ze door een goede dienstverlening hun bedrijfssituatie optimaal kunnen organiseren en hoe ze op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast leren ze samenwerken met de mandatarissen in de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk zodat ze collectieve problemen tijdig kunnen signaleren en structureel kunnen agenderen tijdens overlegmomenten met de werkgeversafvaardiging.
We informeren deelnemers ook over de meest relevante ondersteunende diensten van het ABVV, zodat ze weten waar ze terecht kunnen voor specifieke problemen.
Deelnemers verruimen hun kennis en inzichten rond sociale wetgeving, verbeteren hun vaardigheden en werken aan hun persoonlijke houding. Methodisch maken we vooral gebruik van activerende en dialoogtechnieken. Door in kleine groepen te werken en zelfwerkzaamheid te bevorderen, optimaliseren we het leerproces.