Drone piloot
Constructiv
ODB-0002769
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 180 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Arbeider PC124
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
I. Theoretische kennis
De minimale theoretische kennis voor het verkrijgen van een bewijs van bevoegdheid voor bestuurder van een RPA bestaat uit :
I.1. Algemene luchtvaart kennis
1° de luchtvaartregelgeving en ATC procedures :
a) Internationale, nationale luchvaartregelgeving, en luchtvaartautoriteiten ;
b) Luchtvaardigheid van het luchtvaartuig ;
c) Nationaliteitskenmerk en inschrijvingskenmerk ;
d) Systeem van bewijs van bevoegdheid voor bestuurder van een RPA (bevoegdverklaringen, bevoegdheden) ;
e) Luchtverkeersregels (algemene regels, VLOS basis VFR, obstakelvrijevlakken rond luchtvaartterreinen) ;
f) Luchtruim (classificatie, separatieminima, separatie in de nabijheid van luchtvaartterreinen) ;
g) Luchtverkeersdiensten (ATS) en het luchtverkeersbeheer ;
h) Nabijheid van luchtvaartuigen ;
i) Melding van luchtvaartongevallen en -incidenten en analyse- en onderzoekprocedures ;
j) Luchtvaartinformatiediensten (AIS) ;
k) Luchtvaartterreinen en operatie locaties ;
l) Visuele middelen om obstakels aan te duiden ;
m) Zoekacties en redding ;
n) Beveiliging.
2° Menselijke prestaties en beperkingen :
b) Basisconcepten ;
c) Basis van luchtvaartfysiologie ;
c) Basis van luchtvaartpsychologie ;
3° Meteorologie :
a) Basiskennis van de atmosfeer ;
b) Lokale afkoeling en opwarming ;
c) Atmosferische druk ;
d) Atmosferische dichtheid ;
e) Internationale standaardatmosfeer (ISA) ;
f) Definiëren van hoogte, altitude en vlieghoogte ;
g) Luchtstroom en topografie ;
h) Wind ;
i) Thermodynamica ;
j) Wolken en mist ;
k) Neerslag ;
l) Basis van luchtmassa's en fronten ;
m) Vluchtgevaren ;
n) Weerrapport van een luchthaven (METAR), Voorspelling van de luchthaven (TAF) ;
o) Basisinterpretatie van weerkaarten.
4° Communicatie :
a) VFR-communicatie ;
b) Definitie ;
c) Algemene operationele procedures ;
d) Relevante begrippen meteorologische informatie ;
e) De te nemen handelingen in geval van verlies van communicatie ;
f) Procedure in geval van spoed en nood ;
g) Algemene beginselen betreffende de voortgang van zeer hoge frequentie (VHF) en het toekennen van frequenties.
I.2. Specifieke kennis
1° Algemene kennis van de technologie van het luchtvaartuig (casco en systemen, elektrische elementen, elektriciteitscentrale, nooduitrustingen) :
2° Instrumenten :
3° Massa en balans :
4° Navigatie :
5° Aerodynamica :
7° Het regelgevend kader betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de verwerking van persoonsgegevens.
II. Praktische kennis
De minimale praktische kennis voor het verkrijgen van een bewijs van bevoegdheid voor bestuurder van een RPA bestaat uit :
1° luchtvoorbereiding :
2° Opstijgen rekening houdend met de verschillende windcomponenten
3° Manoeuvres :
4° Noodprocedure en recupereren na stall
5° Landen :
6° Indien van toepassing, samenwerken met de RPA-waarnemer
7° Fase na de vlucht
8° Uitvoeren van de taken zoals gedefinieerd in het operationeel handboek."