Het proces van sociale verkiezingen 2024
Vormingscentrum Rerum Novarum
ODB-U00426
op: 29 juni 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
werknemersvertegenwoordigers
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Inhoud van de opleiding:
Deze opleiding gaat over het proces van de sociale verkiezingen. De procedure en relevante wetgeving worden toegelicht. Deelnemers leren gericht informatie uit de wetgeving op te zoeken, te interpreteren en concreet toe te passen. De deelnemers worden geoefend om via verbindende communicatie collega’s aan te spreken en te overtuigen om zich kandidaat te stellen als werknemersvertegenwoordiger. Ze leren ook om een campagne uit te werken binnen de context van een onderneming en dit via verschillende informatiemedia.
Meer concreet omvat de opleiding volgende leerpunten
- Het leren coördineren van sociale verkiezingen vanuit de positie van de werknemersvertegenwoordigers:
- Het leren opvolgen van speerpunten in de wetgeving sociale verkiezingen
- Sociaal overleg leren voeren met de werkgever en andere vakbonden over knelpunten
- Campagne leren voeren in een ondernemingscontext rond een verkiezingsprogramma naar verschillende doelgroepen binnen de onderneming via verschillende kanalen.