Gedaan met laden. U bevindt zich op: ISO 27001 (Lead) Implementor

ISO 27001 (Lead) Implementor

Opleidingsverstrekker

Atrium

Registratienummer

ODB-1002204

Geregistreerd

op: 7 februari 2022

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 40 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

Alle bedrijven die een informatica systeem hebben op hun bedrijf en de informatie hierop wil beschermen

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

Een uitgebreid begrip krijgen van de concepten, benaderingen, methoden en technieken die worden gebruikt voor de implementatie en het effectieve beheer van een Informatieveiligheidssysteem, mogelijkheden en beperkingen van technologie en rond het evalueren van de betrouwbaarheid van informatiebronnen, kritisch en systematisch kunnen opzoeken, verwerken en gebruiken van relevante informatie
Werkorganisatie: Procesbeheer
Werkorganisatie: Risico management
Bepalen Informatieveiligheidsobjectieven
Leiderschap en coachen: Creëren van betrokkenheid bij de medewerkers
De samenhang tussen ISO/IEC 27001, ISO/IEC 27002 en andere normen en regelgevingskaders onderkennen
Toelichting van de 114 controlepunten van ISO 27001
Implementatie van de best practices binnen informatieveiligheid
De werking van een managementsysteem voor informatiebeveiliging en de bijbehorende processen op basis van ISO/IEC 27001 begrijpen
Werkorganisatie: Interactie van de processen
interne audit, gericht opzoeken van informatie
Managementreview
Leren hoe de eisen van ISO/IEC 27001 in de specifieke context van een organisatie geïnterpreteerd en geïmplementeerd kunnen worden
Vertaling van de theorie naar de praktijk van het bedrijf
Werkorganisatie: projectmanagement, productiviteit en zelfsturing
De noodzakelijke kennis verwerven om een organisatie te ondersteunen bij het effectief plannen, implementeren, beheren, bewaken en onderhouden van een ISMS
Projectmanagement: methodologie voor de implementatie van ISO 27001
Werkorganisatie: productiviteit en zelfsturing
Communicatie, samenwerking en ontwikkelingspotentieel
in deze opleiding krijg je handige ‘tips & tricks’ die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Geen ingewikkelde of moeilijk te vertalen communicatie- en leiderschapsmodellen, maar wel korte praktische inzichten om te leren hoe je meer impact kunt krijgen. Coachen vanuit connectie dus.
Welke thema’s komen dan aan bod:
·BEWUST handelen: bewustmaking van gevaren van impulsief handelen en voordelen benadrukken van bewust handelen.
·Valkuilen bij het observeren, communiceren, leiden : misleiding door omgeving, afgaan op een eerste indruk, vertrekken vanuit eigen structuur i.p.v. chaos van de andere, vertrekken vanuit het ‘vanzelfsprekende’, gevaar van interpreteren, etc...
·Situationeel trainen/communiceren: samen met de groep de theorie opbouwen a.d.h.v. korte oefeningen. Door deze theorie leren de deelnemers dat ze hun stijl van kennisoverdracht en communiceren dienen aan te passen aan het ontwikkelingsniveau van degene(n) voor hen voor een zo goed mogelijk resultaat te kunnen bereiken.
·Instructievaardigheden : A.d.h.v. concrete rollenspellen (met verschillende types van medewerkers) opbouwen van een structuur van een goede instructie, wat leidt tot effectieve en efficiënte uitwisseling van informatie.
Zo krijgen de deelnemers een duidelijke structuur aangereikt om een goede instructie te kunnen geven en leren ze tevens dat ze afhankelijk van het type persoon hun stijl van communiceren en training geven moeten aanpassen aan de persoon voor hen (situationeel training geven omzetten in de praktijk).
·Feedback geven : Inoefenen van een degelijk feedbackgesprek, ook in geval van conflicten, via concrete oefeningen. Tevens aanreiken van een duidelijke structuur bij het feedback geven (Intro-Midden-Slot).
Zo krijgen de deelnemers een duidelijke structuur aangereikt om duidelijke en eerlijke feedback te geven, hun mening te uiten en leren ze tevens dat ze afhankelijk van het type persoon voor hen hun stijl van communiceren en feedback geven moeten aanpassen aan de persoon voor hen.
Oefenen : Praktische oefeningen..
Evaluatiemoment + reflectiemoment (hoe ga je het geleerde omzetten naar je eigen werkvloer: delen/leren van elkaars ervaringen, intervisie).