LEAN EN AGILE VANUIT MENSELIJK PERSPECTIEF
- Opleidingsverstrekker
Z-A.
- Registratienummer
ODB-1002904
- Geregistreerd
op: 18 september 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 48 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
De deelnemers hebben de keuze tussen 3 opleidingen (elk minstens 36 uur):
• Traject Lean & Agile vanuit menselijk perspectief (48 uur)
• Traject Lean vanuit menselijk perspectief (36 uur) (modules 1, 2, 4 en 5)
• Traject Agile vanuit menselijk perspectief (36 uur) (modules 1, 3, 4 en 5).
Voor leidinggevenden en werknemers die de nieuwe werkvorm(en) Lean en/of Agile willen leren mét oog voor het menselijk aspect van het gegeven en het belangrijk veranderingsaspect dat dit inhoudt. Zowel voor bedrijven die deze werkvormen nog dienen op te starten als voor bedrijven die deze reeds opgestart zijn, maar teveel weerstand ondervinden van de medewerkers.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Module 3: Agile vanuit menselijk perspectief
08u30 – 10u30: Hoofdstuk 1: Het verschil tussen "Agile" en "agile" - de methodologie
versus de filosofie- Introductie tot Agile: Wat is Agile en waarom is het belangrijk in de moderne zakelijke
omgeving? - Het verschil tussen "Agile" en "agile": Onderscheid maken tussen een formele Agile-
methode zoals Scrum en de bredere filosofie van wendbaarheid in het algemeen. - Voordelen van Agile: Bespreken van de voordelen van Agile werken, zoals flexibiliteit,
snellere time-to-market en betere klanttevredenheid.
10u30 – 12u30: Hoofdstuk 2: Praktisch werken in Scrum
- Introductie tot Scrum: Uitleggen hoe Scrum werkt en de belangrijkste concepten, zoals
sprints, product backlog en user stories. - Scrum-rollen: Bespreken van de verschillende rollen binnen Scrum, zoals de Product Owner,
Scrum Master en het Ontwikkelingsteam, en hun verantwoordelijkheden. - Scrum-meetings: Uitleggen van de verschillende Scrum-meetings, zoals de Sprint Planning,
Daily Scrum, Sprint Review en Sprint Retrospective, en hun doelen en werkwijze.
12u30 – 13u00: broodjeslunch
13u00 – 15u00: Hoofdstuk 3: Opvolgen, meten, evalueren en continu verbeteren
- Meten van Agile succes: Kiezen van relevante key performance indicators (KPI's) om het
succes van Agile implementatie en projecten te meten. - Evaluatietechnieken: Bespreken van verschillende evaluatietechnieken, zoals sprint reviews
en retrospectives, om teams te helpen leren en continu verbeteren. - Implementeren van wijzigingen: Aanpakken van de uitdagingen van verandering en het
belang van een cultuur van continue verbetering.
14.45 – 15.00: Koffiepauze
15u00 – 16u30: Hoofdstuk 4: Oefeningen met concrete projecten
- Praktische oefeningen: Het toepassen van Agile-concepten en -methoden op concrete
projecten. Bijvoorbeeld het creëren van een product backlog en het uitvoeren van een
sprint planning. - Teamwerk en samenwerking: Het belang van goed teamwork en effectieve samenwerking
binnen Agile-teams, evenals hulpmiddelen en technieken om de samenwerking te
verbeteren. - Probleemoplossing en aanpassingsvermogen: Het stimuleren van creatief denken en het
vermogen om snel te reageren op veranderingen en uitdagingen in een Agile-
werkomgeving.
16.30 – 17.00: Afsluiting – invullen persoonlijke actiepunten
Tweede halve dag over Agile
08u30 – 10u00: Hoofdstuk 5: Afsluiting en reflectie + casestudie- Terugblik op de lessen: Een samenvatting van de belangrijkste concepten die tijdens de
cursus zijn behandeld. - Reflectie en leerpunten: Het stimuleren van de deelnemers om na te denken over hun
persoonlijke leerervaringen en hoe ze Agile-principes kunnen toepassen in hun eigen werk.
10u00 – 10u15: koffiebreak
10u15 – 12u30
- Casestudie (business-case): het implementeren van Agile-methodieken op
organisatieniveau.
Agile in het kort: Tijdens de les worden de concepten en principes van Agile uitgelegd, gevolgd door praktische oefeningen om deelnemers de kans te geven Agile-methoden in actie te ervaren. Er is aandacht voor de menselijke aspecten van Agile, zoals het belang van teamwork, samenwerking en continu leren en verbeteren. Tijdens de lessen worden real-life voorbeelden en casestudies gebruikt om de concepten te verduidelijken en de deelnemers te helpen de vertaalslag naar hun eigen werksituatie te maken.
- Introductie tot Agile: Wat is Agile en waarom is het belangrijk in de moderne zakelijke
Module 1: Algemene inleiding en context
08u30 – 10u00: Hoofdstuk 1: Uitdagingen van een snel veranderende omgeving- Belang van flexibiliteit en aanpassingsvermogen in een snel veranderende omgeving
- Risico's van starre en traditionele werkwijzen
- Introductie van Agile-Lean filosofie als een oplossing voor deze uitdagingen
10u00 – 10u15: Koffiebreak
10u15 – 11u015: Hoofdstuk 2: De link tussen Lean, Agile en Change Management
- Verband tussen Lean-principes en Agile-waarden en -praktijken
- Hoe Agile en Lean helpen bij het beter beheren van veranderingen in organisaties
- Integratie van Change Management-processen in Agile-Lean omgevingen
11u15 – 12u30: Hoofdstuk 3: Oorsprong en Basisprincipes van Agile & Lean
- Geschiedenis en evolutie van Agile en Lean
- Kernprincipes en waarden van Agile (bijv. individuen en interacties boven processen en
tools) - Kernprincipes en waarden van Lean (bijv. verwijderen van verspilling, continue verbetering
12u30 – 13u00: broodjeslunch
13u00 – 15u00: Hoofdstuk 4: Introductie tot veranderingsmodellen
- Hoe verandering meten (meetintsrumenten)
- Basics van ADKAR: Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement
- Toepassing van ADKAR bij het implementeren van veranderingen in een Agile-Lean context
15u00 – 15u15: koffiebreak
15u15 – 16u30: Hoofdstuk 5: De 5 fundamenten van een effectief team (Lencioni)
- Uitleg van de fundamentele elementen van een effectief team volgens Lencioni's model
- De vijf fundamenten: Vertrouwen, Conflicten, Betrokkenheid, Verantwoordelijkheid,
resultaten in het kader van een Agile/Lean aanpak - Belang van het cultiveren van deze fundamenten in een Agile-Lean team
16u30 – 17u00:
Conclusies van de dag – opstellen actiepuntenModule 2 Lean vanuit menselijk perspectief:
08u30 – 12u30: Lean deel 1 (kennismaking en demystificatie)- 08.30 – 09.15: Opening – verwachtingen van de deelnemers - afspraken
- 09.15 – 10.00: Wat is Lean?
o de verschillende principes en tools die worden gebruikt in een Lean-omgeving
o de verschillende manieren waarop Lean kan worden gebruikt om de prestaties en efficiency te verbeteren - 10.00 – 10.45: Waarom Lean? de vele manieren waarop Lean kan bijdragen aan het succes van een bedrijf:
o het verbeteren van de productkwaliteit,
o het verhogen van de efficiency,
o het verminderen van de kosten,
o het verbeteren van de prestaties van het personeel
o het vergroten van de klanttevredenheid - 10.45 – 11.00: Koffiepauze
- 11.00 – 12.30: De Lean-filosofie; We gaan in op de verschillende waarden en overtuigingen die de basis vormen van de Lean-filosofie:
o de focus op klanten,
o de focus op processen,
o de vermindering van verspilling
o de continue verbetering … - 12.30 – 13.00: Broodjeslunch
- 13.00 – 14.45: Lean-tools: de verschillende methoden en technieken die worden gebruikt om verspilling te identificeren en te verminderen, waaronder:
o de 5S-methode,
o Kaizen,
o value stream mapping
o waste elimination - 14.45 – 15.00: Koffiepauze
- 15.00 – 16.30: Toepassing van Lean in de praktijk ivm deze Lean-tools
- 16.30 – 17.00: Afsluiting – invullen persoonlijke actiepunten
Tweede halve dag over Lean:
08u30 – 12u30: Lean deel 2
08.30 – 09.00: Overzicht van de toepassing van de persoonlijke actiepunten
09.00 – 10.15: Presentatie eigen actieplan door deelnemers deel 1
10.15 – 10.30: Koffiebreak
10.30 – 12.00: Presentatie eigen actieplan door deelnemers deel 2
12.00 – 12.30: Conclusies en aanvullen persoonlijke actiepuntenDoelstellingen
• Deelnemers vertrouwd maken met de Lean-filosofie en -tools
• Deelnemers helpen bij het begrijpen en toepassen van Lean in de praktijk
• Deelnemers begeleiden bij het maken van hun eigen Lean-strategieModule 4: Implementatie via change management principes
08.30 – 09.00 : Kennistest Lean en/of Agile werkvorm
09.00 – 10.00 : Hoofdstuk 1: Basisprincipes van veranderen- Inleiding tot change management
- Change: de verschillende fasen
- Waarom is verandering belangrijk?
- Factoren die leiden tot verandering
- De impact van verandering op individuen en organisaties
10.00 – 10.45 : Hoofdstuk 2: ADKAR: de 5 stappen van individuele verandering
- Wat is ADKAR?
- Stap 1: Bewustzijn creëren over de noodzaak van verandering
- Stap 2: Verlangen naar verandering opwekken
- Stap 3: Kennis over de verandering verschaffen
- Stap 4: Vermogen om de verandering te implementeren ontwikkelen
- Stap 5: Verankering van de verandering bevorderen
10u45 – 11u00: koffiebreak
11.00 – 11.45 : Hoofdstuk 3: De verschillende rollen in change management
- De rol van de change manager
- De rol van het change team
- De rol van de leidinggevenden bij veranderingen
- De rol van medewerkers en andere belanghebbenden bij veranderingen
- Het belang van communicatie en betrokkenheid bij het succesvol uitvoeren van
veranderingen
11.45 – 12.30: Hoofdstuk 4: De verschillende tools in change management
- Het gebruik van communicatietools om veranderingen te ondersteunen
- Het belang van stakeholderanalyse en -mapping
- Het gebruik van weerstandsmanagementtools
- Het belang van projectmanagementtools bij het plannen en uitvoeren van veranderingen
- Het gebruik van evaluatietools om de impact van veranderingen te meten
12.30 – 13.00: broodjeslunch
13.00 – 15.00 : Hoofdstuk 5: "CHANGE-game"
- Een interactieve sessie waarin de deelnemers een verandering scenario moeten beheren
- Het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden in een simulatieomgeving
- Het identificeren en oplossen van uitdagingen en obstakels bij het beheren van
veranderingen - Het reflecteren op de ervaringen en het delen van leerervaringen met andere deelnemers
15.00 – 15.15: Koffiebreak
15.15 – 16.15 : Hoofdstuk 6: Opstellen van een persoonlijk actieplan gebruikmakend van
change management principes, toegepast op de Lean – Agile werkomgeving- Het belang van het hebben van een persoonlijk actieplan bij het implementeren van
veranderingen - Het identificeren van persoonlijke doelen en acties die nodig zijn om succesvol
veranderingen te realiseren - Het gebruik van change management principes en tools om het actieplan te formuleren
- Het willen en kunnen aanpassen van het plan op basis van feedback en voortschrijdend
inzicht
16.15 – 16.30
- Conclusies van de dag en aanvullen van de persoonlijke actiepunten
Aan het einde van de opleiding hebben de deelnemers begrip van de basisprincipes van veranderen (meer bepaald in een Lean-Agile werkomgeving), kennen ze de ADKAR-stappen en kunnen ze deze toepassen op individuele verandering. Ze hebben inzicht in de verschillende rollen in change management en kennen enkele tools die hen kunnen helpen bij het succesvol managen van veranderingen. Door middel van de "CHANGE-game" hebben ze de mogelijkheid gehad om hun kennis in de praktijk te brengen. Tot slot hebben ze een persoonlijk actieplan opgesteld dat hen zal begeleiden bij het implementeren van veranderingen in hun eigen leven.
Module 5: Opbouw van een Lean – Agile team
08.30 – 09.00 : Hoofdstuk 1. Inleiding- Wrap-up en situering van de module binnen het geheel van de opleiding
- Introductie van het model van Lencioni
09.00 – 10.30 : Hoofdstuk 2. Vertrouwen binnen een Lean – Agile team (1 uur)
- Het belang van vertrouwen in een team
- Het gebruik van verbindende communicatie om vertrouwen op te bouwen
10.30 – 10.45: Koffiebreak
10.45 – 12.30 : Hoofdstuk 3. Meningsverschillen – spanningsvelden – conflicten
- Hoe kunnen deze situaties ontstaan binnen een Lean – Agile team
- Het belang van gezonde conflicten binnen een team
- Het omgaan en oplossen van conflicten binnen een Lean - Agile team
- Het stimuleren van constructieve discussies en meningsverschillen
12.30 – 13.00: broodjeslunch
13u00 – 14u00 Hoofdstuk 4. Betrokkenheid
- Het creëren van een cultuur van betrokkenheid binnen een Lean – Agile team
- Het belang van persoonlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid
- Het benutten van de verschillende kwaliteiten en sterke punten binnen een team
- Het stimuleren van de betrokkenheid van teamleden en het bevorderen van samenwerking
14.00 – 15.00 Hoofdstuk 5. Verantwoordelijkheid
- Het belang van duidelijke rollen en verantwoordelijkheden binnen een team
- Het creëren van een cultuur van verantwoordelijkheid en accountability
- Het stellen van doelen en het meten van prestaties binnen een team
- Het bevorderen van eigenaarschap en verantwoordelijkheid nemen voor het teamresultaat
15.00 – 15.15: Koffiebreak
15.15 – 16.15 Hoofdstuk 6. Resultaten
- Het stellen van heldere doelen en verwachtingen
- Het meten en evalueren van de prestaties van het team
- Het continu verbeteren en streven naar betere resultaten
- Het vieren van successen en het stimuleren van positieve teamdynamiek
16.15 – 16.45 Hoofdstuk 7. Afsluiting
- Samenvatting van de belangrijkste punten van de dag
- Vragen en antwoorden
- Aanvullen van het persoonlijk actieplan
- Evaluatie en feedback van de deelnemers