leermeester
HORECA FORMA VLAANDEREN
ODB-1002887
op: 1 september 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 16 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: ja
Extra informatie: https://vlaanderen.horecaforma.be/leermeesteropent in nieuw venster
Doelgroep
Werknemers en werkgevers uit de horecasector uit paritair comité 302
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Deze mentoropleiding heeft als doelstelling om zich de basiscompetenties van een mentor (leermeester binnen de Horeca) eigen te maken. Gezien deze competenties “sector overschrijdend” zijn, gericht op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt en breed ingezet kunnen worden, kunnen we stellen dat ze ook onder de algemene arbeidsmarkt competenties vallen.
Vanuit de thema’s die aan bod komen worden er met beroeps specifieke situaties gewerkt. Bvb de situaties zijn steeds binnen een keuken-, restaurant-, receptie-, housekeeping-,… context.
Leerdoelen:
• Je leert wat je taak als mentor inhoudt (en ook wat het niet inhoudt).
• Je leert je goed voor te bereiden op de verschillende gesprekken met de persoon die je gaat opleiden.
• Je leert stap voor stap instructies te geven.
• Je leert hoe je opbouwende feedback kan geven.
• Je leert uitdagingen creëren zodat de leerling en/of (nieuwe) werknemer voldoende bijleert.
• Je leert hoe je de leerling en/of (nieuwe) werknemer kan motiveren
• Je leert hoe je het opleidingsplan van de school kan personaliseren
• Je leert hoe je de leerling kan evalueren
Thema’s die aan bod komen:
• Rolduidelijkheid vanuit verwachtingen
• Het opleidingsplan omzetten in duidelijke instructies en waar nodig personaliseren
• Gesprekken voeren: kennismaking, onthaal, tussentijdse gesprekken en opvolgingsgesprekken, evaluatie
• Motiveren: hoe krijg je jongeren (leerlingen) en/of (nieuwe) medewerkers mee?
• Feedback geven: positief én corrigerend
• Omgaan met weerstand
• Evalueren