Leiderschapstraject
Escala/SBM
ODB-1003115
op: 10 januari 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
De opleiding verloopt in een ongedwongen, constructieve sfeer, waarbij de docent uw medewerkers
doorheen het traject begeleidt en ondersteunt bij hun eigen groeiproces. Hij heeft aandacht voor de
individuele noden van de deelnemers en speelt flexibel in op de vragen die opduiken. Anderzijds vormt de
opleiding bij uitstek een groepsgebeuren, waarbij veelvuldig aan ervaringsuitwisseling wordt gedaan vanuit
het idee dat iedereen van iedereen kan leren. De groep vormt bovendien het veilige oefenterrein waarin
nieuwe technieken worden uitgetest en waarin fouten maken kan en mag. Naast de theoretische
kapstokken, die uiteraard nodig zijn, is er dus heel veel ruimte voor oefeningen, experimenteren, delen van
ervaring en bespreken van eigen cases.
KLASSIKAAL
- Introductie
⢠Leiderschap wordt niet geleerd op school
⢠Leider versus manager - Zelfkennis & zelfanalyse (persoonlijk leiderschap)
⢠Omschrijf jezelf in één zin, bv. âik ben een duidelijke en directe communicatorâ
⢠Waar ben ik van nature en authentiek sterk in en waarom is dit dan zo authentiek van mezelf?
(situaties waarin ik me goed voel als leider)
⢠Wat heb ik in mij dat ik nog kan ontwikkelen, grootste uitdaging?
⢠Wat frustreert mij of baart me zorgen in mijn leidinggeven?
⢠Welke waarden zijn belangrijk voor mij en wil ik ook in mijn team aan werken? - Communicatie (praktijkgericht met oefeningen/delen van ervaring)
⢠Communicatie = informatie en energie
⢠LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen
⢠Feedback in 2 richtingen, reflectievermogen (stop123)
⢠Dooddoeners zoals âhet is niet persoonlijk hoor....â
⢠Verbindende communicatie: basisbegrippen en -zinnen, (bv. iemand moeilijks of negatief,
medewerkers heeft idee, leidinggevende heeft ook idee) - Fysieke, non-verbale communicatie (praktijkgericht met oefeningen/delen van ervaring)
⢠Sterk staan met zachte kracht
⢠Hoofd-hart-buik relatie
⢠Van mens tot mens, voorbeeldfunctie
⢠Wat is dat precies, âcharismaâ? - Soorten leiderschap (praktijkgericht met oefeningen/delen van ervaring)
⢠Verzoenend, beschermend, controlerend versus authentiek (nederigheid, vertrouwen hebben
en geven, complimenteren, bedanken)
⢠Het leiderschapsmodel van Stephen Covey uitgelegd en toegepast, incl. circle of influence
⢠Situationeel leiderschap
⢠Team development: Lencioni
⢠Coachend leiderschap: rol van de coach, op de lijn blijven, teamvorming, oplossingsgericht coachen - Functioneringsgesprekken (praktijkgericht met oefeningen/delen van ervaring)
⢠Voorbereiding (gemaakte afspraken checken, info verzamelen, gesprekspunten opstellen)
⢠Opening (verbindende communicatie, kwetsbaarheid)
⢠Inleiding (punten vorig functioneringsgesprek, LSD-methode)
⢠Punten leidinggevende bespreken (goede punten/verbeterpunten, duidelijk benoemen,
positief en met perspectief)
⢠Afspraken maken