Leidinggeven en communicatie
Novare
ODB-1000251
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 39,5 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Module 1: rol van een leidinggevende
Wanneer gevraagd wordt om de rol van leidinggevende op te nemen vinden vele ploegleiders dat best moeilijk. Vele leidinggevenden hebben het gevoel dat ze tussen twee vuren zitten. Ze willen enerzijds coachen maar moeten anderzijds ook regelmatig directief aansturen en bijsturen. Ze moeten dan ook een goed inzicht krijgen in hun rol en de daarbij horende verantwoordelijkheden.
Module 2: probleemoplossend denken
Vaak zijn leidinggevenden een hele dag bezig met brandjes blussen. Ze lopen de hele dag rond van hier naar daar en komen niet toe tot hun belangrijkste taken als ploegleider. Door meer tijd vrij te maken om problemen structureel aan te pakken, gaan ze op lange termijn die tijd terugwinnen en komt er tijd vrij voor andere, belangrijkere zaken. We doorlopen verschillende stappen om problemen op een grondige wijze te analyseren om te komen tot langetermijnoplossingen.
Module 3: constructief communiceren
Voor een leidinggevende is het daarnaast heel belangrijk dat hij op een duidelijke manier communiceert. Hij moet zich bewust worden van zijn verbale en non-verbale communicatie, de volledigheid en duidelijkheid van de informatie die hij geeft en hoe hij overkomt. Door op een bewuste en constructieve wijze te communiceren en te luisteren, gaan ze veel meer bereiken.
Module 4: instructie geven
Als leidinggevenden instructie moeten geven lijkt het hen alsof ze geen voorbereiding nodig hebben. Ze doen dit werk al jaren en kennen het als het binnenste van hun broekzak. Niets is minder waar. Ze moeten stilstaan bij de beginsituatie van de medewerker, de inhoud goed structureren en de juiste methode kiezen.
Module 5: assertiviteit
We zien vele leidinggevenden niet goed reageren in het aanspreken of bijsturen van medewerkers. Achteraf weten zij meestal wel dat zij beter anders op een bepaalde situatie gereageerd hadden, maar is het nog niet altijd duidelijk hoe. Dat is nu juist de kern van assertiviteit.
Module 6: disciplinegesprekken voeren
Het is fijn om positieve gesprekken te voeren maar minder fijn om medewerkers te wijzen op fouten of overtredingen. Wil je een goede leidinggevende zijn, zal je ook deze gesprekken moeten voeren. Een goed inzicht in hoe je zo een gesprek moet voeren kan helpen deze stap gemakkelijker te zetten.
Module 7: situationeel leidinggeven & motivatie
Het is de dag van vandaag niet meer gemakkelijk medewerkers te motiveren. Vooral door interesse te tonen en te weten wat de medewerkers bezighoudt, werkt motiverend. Daarnaast heeft iedere medewerker een andere aanpak nodig. Leidinggevenden gaan intuïtief hun mensen anders aanpakken maar het is belangrijk dat zij hier bewuster mee omgaan. Dit kan door inzicht te krijgen in de verschillende stijlen, in welke hun voorkeursstijl is en welke stijl je wanneer het best toepast.
Module 8: klachtenbehandeling
Leidinggevenden klagen veel over medewerkers die komen klagen. Ze willen deze medewerkers liefst zo snel mogelijk terug buiten krijgen zodat ze verder kunnen gaan met hun werk. Maar de volgende dag staat de medewerker er opnieuw. Het is belangrijk dat ze beseffen dat door voldoende aandacht te besteden aan wat medewerkers te vertellen hebben ze meer tevreden zullen zijn en minder snel gaan klagen. Hierbij is het actief luisteren een belangrijke vaardigheid.
Module 9: samenwerken
Aansturen van medewerkers is één zaak, het aansturen van een team nog een andere. In teams spelen zich vele processen af waar de leidinggevende van het team op moet inspelen. Het is in eerste instantie belangrijk dat het team op één lijn zit, dat ze een gemeenschappelijk doel hebben waarvoor ze gaan en dat dit doel voor iedereen duidelijk is.
Module 10: conflicten hanteren
Tenslotte heeft iedereen in het team zijn eigen persoonlijkheid en verschillende persoonlijkheden kunnen wel eens botsen. Door conflicten anders te bekijken gaan leidinggevenden ze niet meer uit de weg en net gebruiken om te komen tot een constructievere samenwerking.