Masterclass Digital Transformation: Strategy & Leadership
Antwerp Management School
ODB-1003964
op: 7 november 2025
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 77 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.antwerpmanagementschool.be/en/program/master-class-digital-transformation-strategy-leadership#contentopent in nieuw venster
Doelgroep
Dit programma is ontworpen voor bedrijfs- en IT-professionals die betrokken zijn met bedrijfs- en IT-strategieontwikkeling en waardecreatie door middel van investeringen die gedreven zijn door IT:
⢠General Managers, Managing Directors, CIOâs, BU managers, Transformatie en/of Innovatie Managers
⢠IT Directors/Managers
⢠(IT) Program & Portfolio Managers
⢠Business Consultants, Technology advisors and Analysts
⢠Information Managers
⢠Business/IT Relationship Managers
⢠Business Process Owners
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Het programma bestaat uit 2 submodules, die elk specifieke topics behandelen. Tijdens elke les worden modellen en concepten uitgelegd en geïllustreerd aan de hand van cases en oefeningen.
Submodule 1: Leading Digital Transformation
⢠Alignering van bedrijfs- en IT-strategie
De academische basis van waardecreatie uit informatietechnologie wordt uitgelegd en behandeld door tools, modellen en oefeningen om de waarde van digitale assets in de organisatie te definiëren en de alignering te meten tussen de huidige digitale en bedrijfsstrategie.
⢠Governance en management van enterprise IT
Voortbouwend op het voorgaande, gaan we verder met een duidelijke en gestructureerde kijk op de waarde van technologie binnen jouw organisatie. We zullen de structuren, processen en relationele mechanismen (IT Governance) analyseren die de afstemming, oftewel de waardecreatie, tussen je bedrijfs- en IT-strategie beïnvloeden. Het internationale IT Governance-framework COBIT 2019 wordt gebruikt om ons te ondersteunen bij het prioriteringsproces. Inspirerende oefeningen en casestudyâs van experts uit het werkveld illustreren de belangrijkste inzichten.
⢠Strategie-roadmaps voor het managen van digitale transformatie â IT governance business game
Alle leerinzichten worden samengebracht in een balanced scorecard om zo een strategische roadmap te formuleren die je organisatie in staat stelt om van de huidige (âas isâ) situatie naar de gewenste (âto beâ) situatie te evolueren. Een interactieve business game en het opstellen van je eigen businesscase zorgen voor een duidelijke brug tussen theorie en praktijk.
Submodule 2: Mastering Digital Disruption
⢠Verkenning van hedendaagse opkomende en potentiële disruptieve technologieën, met als doel te onderzoeken hoe deze bedrijfs- en verdienmodellen kunnen beïnvloeden;
⢠Hands-on begeleiding om deze technologieën te gebruiken volgens het principe van Understand â Shape â Embed (U-S-E);
⪠Understand: inzicht krijgen in hoe deze technologieën werken en waar en hoe ze kunnen worden toegepast;
⪠Shape: leren en gecoacht worden in hoe je technologische ideeën kunt omzetten in concrete businesscases en disruptie kunt leiden binnen je organisatie door overtuigende verhalen op te bouwen richting stakeholders;
⪠Embed: leren hoe je nieuwe technologieën kunt opsporen en hoe je je organisatie kunt inrichten om snel nieuwe technologische trends te identificeren en erop te reageren.