Mentorenopleiding Verpleegkunde
Howest, De Hogeschool West-Vlaanderen
ODB-1002923
op: 1 september 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: ja
Extra informatie: https://www.howest.be/nl/opleidingen/navormingen/mentorenopleiding-verpleegkundeopent in nieuw venster
Doelgroep
Deze opleiding richt zich op verpleegkundigen die verantwoordelijk zijn voor het begeleiden en ondersteunen van Bachelorstudenten verpleegkunde op de werkvloer.
Als stagementor coach je de student op zijn of haar stageplek. De wisselwerking tussen beide is zeer belangrijk voor de optimale ontwikkeling van leerkansen voor de studenten. Dankzij jouw feedback en beoordeling van de stage slagen onze studenten erin om te groeien in hun rol als (toekomstige) verpleegkundige.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
o Dag 1: Wie is de bachelorstudent?
Competenties van een bachelor Verpleegkunde
Simulatieonderwijs: Welke leerkansen kan men op de werkvloer creëren ?
o Dag 2: Wie ben ik als mentor?
SWOT Analyse van de mentor
Hoe creëer ik een optimaal leerklimaat
Omgaan met weerstand
Workshop: omgaan met onbegrepen gedrag
o Dag 3: Hoe inspireert de mentor het team?
SWOT analyse van eigen dienst
Wat is de ideale afdeling voor de student?
Verbeterproject opstellen voor eigen dienst
o Dag 4: Hoe coacht de mentor de student?
Simulatie rond feedback geven.