Mentorschap
Familiehulp vzw
ODB-1003058
op: 8 december 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 12 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: ja
Doelgroep
Deze mentorenopleiding richt zich specifiek op medewerkers van de dienstencheque - afdeling van Familiehulp.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
DAG 1: basisopleiding - DOELSTELLINGEN
De deelnemers:
- kennen het verschil tussen het mentor- of peter/meterschap
- weten waarom ze gekozen zijn als mentor
- weten over welke kwaliteiten/talenten ze beschikken
- kennen de 3 soorten stages binnen de dienstencheque-afdeling van Familiehulp en hun rol hierin
- kunnen als ambassadeur van Familiehulp de voordelen van een stage motiveren bij hun klanten
- kennen het profiel van een mentor
- kunnen hun rol en bijkomende taken als mentor opnemen: informatie geven over het thema âHoren â Zien â Doenâ , onthaal van de stagiair/collega, tips geven over preventie en het werken bij de klanten, de stagiair/collega laten werken aan een goede beroepshouding, â¦
- kunnen de stagiair/collega observeren en waarderende/bijsturende feedback geven
- kunnen gebruik maken van de Klaver - inspiratiebladen
- kunnen stagiair/collega huishoudhulpen begeleiden.
DAG 1 - INHOUD
Deel 1: kennismaking
a. check in: kennismaking
b. wie is de peter/meter?
c. wie is de mentor?
Deel 2: het mentorschap
a. waar kan de mentor ingezet worden?
b. begeleiding van de mentor
c. rol van Coach â Consulent â Mentor
d. voorbereiding klant op werkstage
e. klant verwittigen
Deel 3: ken je klant: âHoren â Zien â Doenâ
Deel 4: aan de slag
a. begroeting
b. op de werkvloer
c. contact met de klant
d. discretieplicht
e. ons takenpakket
f. aanpak
g. afronding werk bij de klant
Deel 5: basisregels feedback geven
a. wat is feedback?
b. hoe geef je bijsturende feedback?
c. klaver - inspiratiebladen
Deel 6: check out
TERUGKOMDAG - DOELSTELINGEN
De deelnemers:
- kennen het kader âmentorschap Familiehulp in beeldâ
- leren vanuit succeservaringen
- kunnen reflecteren over een stagesituatie die ze als moeilijk/lastig ervaren
- kunnen een aantal handvaten inzetten om de kans op een succesvolle stage te verhogen o.a.
o zelfredzaamheid verhogen
o authentiek en professioneel handelen
o hulp durven vragen
o uit het oordeel blijven
o focus op het positieve en de kracht van anderen zien
o mild zijn voor jezelf en de ander ⦠- weten welke truckjes in te zetten als mentor om de kans tot succes te vergroten
- kennen de eigenschappen van een goede mentor
- leren van elkaar a.d.h.v. de OASE en ontdekken nieuwe strategieën om in te zetten in situaties die ze als lastig ervaren
- kunnen op professionele manier evalueren aan de hand van de vier clusters, zowel mondeling als schriftelijk, zowel opbouwend als waarderend
- kunnen de collegaâs van het zorgteam meenemen in het stageverhaal als een gezamenlijke verantwoordelijkheid
- kunnen op een verbindende manier feedback geven a.d.h.v. de stappen van de verbindende communicatie
- ontdekken aan de hand van kernkwadranten van Ofman hun eigen valkuilen, allergieën en uitdagingen
- hebben handvaten om hun collegaâs te ondersteunen in het begeleiden van stagiairs
TERUGKOMDAG- INHOUD
Deel 1: check in en ervaringsoefening
a. kennen het kader âmentorschap Familiehulp in beeldâ
b. check-in: âje ervaringen als mentorâ
c. ervaringsoefening (glijbaan)
Deel 2: belangrijke elementen bij het opnemen van je rol als mentor
a. wat kan jij als mentor inzetten?
Deel 3: eigenschappen van een goede mentor
Deel 4: evalueren van de stage (mondeling en schriftelijk)
a. hoe kan ik feedback geven aan een stagiair?
b. extra ondersteuning voor feedback te geven aan een stagiair in de thuiszorg
Deel 5: verbindende communicatie in een notendop
a. waarneming â interpretatie - oordeel
b. durven spreken
Deel 6: de kernkwadranten van Ofman
a. het kernkwadrant model
b. het ontdekken van je eigen (of stagiair) kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen
Deel 7: OASE omgaan met lastige situaties
a. opvragen van de eigen voorbeelden van lastige situaties
b. OASE
Deel 8: afronding en evaluatie