Gedaan met laden. U bevindt zich op: Motiverend leidinggeven en Emotionele intelligentie

Motiverend leidinggeven en Emotionele intelligentie

Opleidingsverstrekker

INSTITUTE FOR MANAGEMENT AND PERSONNEL ADVICE CONSULTING AND TRAINING

Registratienummer

ODB-1000686

Geregistreerd

op: 1 september 2019

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 42 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://www.impact-nv.be/trainingopent in nieuw venster

Doelgroep

Werknemers die hun vaardigheden met betrekking tot leidinggeven willen versterken

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

Evolutie van de organisatie en de rol van de leidinggevende hierin

Als leidinggevende heb je verantwoordelijkheid ten aanzien van je team van medewerkers, de organisatie, je (interne) klant en tenslotte ook jezelf. Het opnemen van deze 'subrollen' vereist een aantal competenties. Het verwerven van een goed inzicht in je rol als leidinggevende en de daarbij horende competenties maken dat je je verantwoordelijkheid op een professionele wijze kan invullen.
Wat houdt de taak/rol van de leidinggevende in?
Wat is het essentiële verschil tussen coachen en leidinggeven?
Wat zijn de doelstellingen van de organisatie en hoe kunnen deze overgebracht worden?

Communicatie

Als leidinggevende is het belangrijk om zich bewust te zijn van verbale en non-verbale communicatie, de volledigheid en duidelijkheid van de informatie die je geeft.
Bevorderende en belemmerende factoren binnen het communicatieproces
De gepaste actieve luisterreflex
De vraagtechniek: open en gesloten vragen, controlevragen, akkoordvragen...
De empathisch-directieve benadering van de gesprekspartner
Emotionele boodschappen op een rationele manier communiceren
Communicatie en overtuigen
De persoonlijkheidstypologieën leren kennen en er gepast op inspelen om een optimale communicatie te bekomen en een beter inzicht te krijgen in het eigen functioneren.

Assertiviteit

Het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit
Non-verbale assertieve gedragingen
Hoe reageren op niet-assertief gedrag?
Positieve boodschappen durven geven en ontvangen
Nee zeggen
Voeren van een slecht nieuwsgesprek
Wat is een klacht? Verschil tussen klager en klacht
Hoe klachten correct formuleren?
Hoe een persoonlijke klacht opvangen?

Motivatie

Wat kan ik als leidinggevende in mijn eigen dagelijkse praktijk doen om mijn medewerkers sterker te motiveren?
Welke rol kan de organisatie, de functie, het management, de collega's, de medewerkers... spelen bij het de- of motiveren van de medewerkers?
Inventaris van de eigen motivatoren en demotivatoren en deze van de medewerkers

Situationeel Leidinggeven

Afhankelijk van de taakbekwaamheid van de medewerker moeten leidinggevenden gepast kunnen reageren.
Wat is 'Situationeel leidinggeven'?
Hoe kunnen we duidelijke instructies geven?
Hoe treden we 'disciplinair' op?
Het slecht nieuws gesprek:
Het bijsturingsgesprek:
Het participatief leidinggeven:
Hoe voeren we een coachingsgesprek?
Hoe delegeren?

Emotionele intelligentie

Inzicht verschaffen in wat emotionele intelligentie betekent, zowel voor uzelf als voor de interactie met uw omgeving.
Wat houdt emotionele intelligentie in?
Welke voordelen biedt een goed ontwikkeld EQ?
Welke items zijn sterk ontwikkeld bij een goede leidinggevende?
Inzicht in wat de verschillende schalen van de BARON EQ-i inhouden en wat ze voor ons kunnen betekenen.

Conflicthantering

Hoe ontstaan spanningen en conflicten?
Hoe kunnen we een conflict vermijden?
Hoe reageer ik in een conflict?
Afhankelijk van de situatie, het conflict anders benaderen.
Hoe ontstaan weerstanden?
Hoe die weerstanden vermijden of minimaliseren?
Hoe ze op een optimale manier wegwerken?

Feedback geven

Hoe kan ik als leidinggevende op een constructieve wijze feedback geven en vertrouwen opwekken?
Wat is feedback?
Essentiële voorwaarden voor feedback
Aanvaarden van en reageren op feedback