Motiverend leidinggeven en Emotionele intelligentie
INSTITUTE FOR MANAGEMENT AND PERSONNEL ADVICE CONSULTING AND TRAINING
ODB-1000686
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 42 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.impact-nv.be/trainingopent in nieuw venster
Doelgroep
Werknemers die hun vaardigheden met betrekking tot leidinggeven willen versterken
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Evolutie van de organisatie en de rol van de leidinggevende hierin
Als leidinggevende heb je verantwoordelijkheid ten aanzien van je team van medewerkers, de organisatie, je (interne) klant en tenslotte ook jezelf. Het opnemen van deze 'subrollen' vereist een aantal competenties. Het verwerven van een goed inzicht in je rol als leidinggevende en de daarbij horende competenties maken dat je je verantwoordelijkheid op een professionele wijze kan invullen.
Wat houdt de taak/rol van de leidinggevende in?
Wat is het essentiële verschil tussen coachen en leidinggeven?
Wat zijn de doelstellingen van de organisatie en hoe kunnen deze overgebracht worden?
Communicatie
Als leidinggevende is het belangrijk om zich bewust te zijn van verbale en non-verbale communicatie, de volledigheid en duidelijkheid van de informatie die je geeft.
Bevorderende en belemmerende factoren binnen het communicatieproces
De gepaste actieve luisterreflex
De vraagtechniek: open en gesloten vragen, controlevragen, akkoordvragen...
De empathisch-directieve benadering van de gesprekspartner
Emotionele boodschappen op een rationele manier communiceren
Communicatie en overtuigen
De persoonlijkheidstypologieën leren kennen en er gepast op inspelen om een optimale communicatie te bekomen en een beter inzicht te krijgen in het eigen functioneren.
Assertiviteit
Het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit
Non-verbale assertieve gedragingen
Hoe reageren op niet-assertief gedrag?
Positieve boodschappen durven geven en ontvangen
Nee zeggen
Voeren van een slecht nieuwsgesprek
Wat is een klacht? Verschil tussen klager en klacht
Hoe klachten correct formuleren?
Hoe een persoonlijke klacht opvangen?
Motivatie
Wat kan ik als leidinggevende in mijn eigen dagelijkse praktijk doen om mijn medewerkers sterker te motiveren?
Welke rol kan de organisatie, de functie, het management, de collega's, de medewerkers... spelen bij het de- of motiveren van de medewerkers?
Inventaris van de eigen motivatoren en demotivatoren en deze van de medewerkers
Situationeel Leidinggeven
Afhankelijk van de taakbekwaamheid van de medewerker moeten leidinggevenden gepast kunnen reageren.
Wat is 'Situationeel leidinggeven'?
Hoe kunnen we duidelijke instructies geven?
Hoe treden we 'disciplinair' op?
Het slecht nieuws gesprek:
Het bijsturingsgesprek:
Het participatief leidinggeven:
Hoe voeren we een coachingsgesprek?
Hoe delegeren?
Emotionele intelligentie
Inzicht verschaffen in wat emotionele intelligentie betekent, zowel voor uzelf als voor de interactie met uw omgeving.
Wat houdt emotionele intelligentie in?
Welke voordelen biedt een goed ontwikkeld EQ?
Welke items zijn sterk ontwikkeld bij een goede leidinggevende?
Inzicht in wat de verschillende schalen van de BARON EQ-i inhouden en wat ze voor ons kunnen betekenen.
Conflicthantering
Hoe ontstaan spanningen en conflicten?
Hoe kunnen we een conflict vermijden?
Hoe reageer ik in een conflict?
Afhankelijk van de situatie, het conflict anders benaderen.
Hoe ontstaan weerstanden?
Hoe die weerstanden vermijden of minimaliseren?
Hoe ze op een optimale manier wegwerken?
Feedback geven
Hoe kan ik als leidinggevende op een constructieve wijze feedback geven en vertrouwen opwekken?
Wat is feedback?
Essentiële voorwaarden voor feedback
Aanvaarden van en reageren op feedback