Opleiding conceptueel denken in functie van strategische organisatieontwikkeling
Torgo BV
ODB-1003604
op: 15 januari 2025
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 50 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
In eerste instantie richt de opleiding zich op werknemers uit het middenkader van middelgrote tot grote organisaties. Verder is het kader om naar organisatieontwikkeling te kijken van essentieel belang voor HR medewerkers, werknemers met een rol in interne organisatieontwikkeling en leidinggevende rollen op elk niveau.
De opleiding kan worden aangeboden aan een groep van werknemers uit verschillende organisaties en sectoren, binnen een sectorgroep of zelfs binnen een individuele organisatie. In dat laatste geval kan bijvoorbeeld (een selectie uit) het middenkader van een organisatie de opleiding volgen, wat zorgt voor een gedeeld kader om naar de eigen organisatie te kijken.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Leerdoelstellingen
Het ontwikkelen van skills die de kwaliteit van de beslissingen in organisaties verhogen op twee niveaus:
⢠Daadkrachtige concrete interventies in de organisatie
⢠Sub-optimalisaties vermijden door het grotere geheel of de langere termijn strategie in rekening te brengen
=> Verwerven van inzicht in globale organisatiemodellen en âprocessen.
=> Uitwerken van concrete oplossingen, verder kijkend dan de hier-en-nu situatie.
Gekoppeld aan het voorgaande is een tweede, even belangrijke, leerdoelstelling de verankering en implementatie in de organisatie. Dit houdt in:
⢠Het opbouwen van draagvlak voor het operationaliseren van beslissingen bij de noodzakelijke kritische stakeholders
⢠Inzicht hebben in de noodzakelijke condities voor een succesvolle strategie-executie (zowel technische als menselijke factoren)
⢠Kennis voor het uitwerken van een plan van aanpak voor organisatieontwikkeling en verandermanagement
⢠Een productieve combinatie van operationeel-technische beslissingen (processen, data, planning, structuur) met cultureel-menselijke aspecten (leiderschap, teamobjectieven en alignering) kunnen maken
=> Opstellen van de noodzakelijke structuur en processen voor een bepaalde afdeling.
=> Bepalen van de richting waarin de teams en/of afdeling(en) zich moeten ontwikkelen en de doelstellingen die bereikt moeten worden.
=> Aansturen van medewerkers op een duidelijke manier.
=> Opstellen van een realistische budgetraming voor afdeling(en), efficiënt beheren van het budget met aanpassingen indien de omstandigheden dit vereisen.
Het bovenstaande vereist een vermogen tot zowel conceptueel als concreet denken:
⢠Ontwikkeling van conceptuele parameters in zowel de besluitvorming als in organisatieontwikkeling
⢠Het vermogen deze parameters in een concreet stappenplan te vertalen op het werkterrein