Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding inspirerend coachen

Opleiding inspirerend coachen

Opleidingsverstrekker

HRD Academy

Registratienummer

ODB-1001473

Geregistreerd

op: 1 september 2020

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 40 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://www.hrdacademy.be/nl/opleidingen/1213/coach-en-consultant/opleiding-inspirerend-coachenopent in nieuw venster

Doelgroep

Coaching is een krachtig instrument om resultaten te verbeteren, communicatie en samenwerking te optimaliseren, dynamiek en enthousiasme te bevorderen, ideeën te genereren, een andere aanpak te ontwikkelen, meer werkplezier te creëren... Ook in organisaties en bedrijven is de meerwaarde van coaching doorgedrongen.

Doelgroep
Managers, leidinggevenden, HR medewerkers, loopbaanbegeleiders, HR managers, HRD managers, trainers, adviseurs, consultants, ouders, leerkrachten.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

Situering

Coachen leer je al doende: aan deze opleiding deelnemen betekent "meteen in het bad springen". We bieden een ervaringsgerichte opleiding aan, waar je vanaf dag één tal van oefenkansen krijgt en feedback.
Hierbij krijg je ook achtergrond en theoretische kaders die ons als coaches kunnen inspireren. We voorzien leesteksten voor de opleiding en stimuleren de deelnemers om bijkomende bronnen aan te boren.

Inspirerend Coachen kan betekenen:

Een nieuw perspectief bieden, een breder gezichtspunt aanreiken, uitdagen tot andere denkkaders
Helpen ontspanning creëren waar spanning het uitzicht vertroebelt
Een nieuwe dynamiek, ‘ademruimte' en durf creëren
De weg terug vinden naar kracht en beslistheid. ‘Drive' en enthousiasme ontwikkelen

Inspiratie kan ontstaan vanuit:

Werkelijk aandacht geven en daardoor ‘anders' kijken naar jezelf, het probleem, de situatie
Krachtige feedback en gezond omgaan met hindernissen en ‘weerstand'
Aanspreken op enthousiasme, vanuit een basisattitude van humor en ontspanning

Coachen: een nieuwe uitdaging

Een leidinggevende heeft niet enkel een sturende rol te vervullen, maar wordt ook steeds meer de coach van zijn team: hij moet niet enkel de doelstellingen in het oog houden en de werkorganisatie daarop richten, maar ook oog hebben voor de aanwezige en ontbrekende bekwaamheden en talenten in zijn groep.
Daarnaast zien we dat in organisaties en bedrijven steeds meer een nood aan personal coaching ontstaat: door het snelle veranderingstempo en de continue wisselingen in jobs en jobinhouden is er een groeiende behoefte aan begeleiding en ondersteuning om de druk van die veranderingen de baas te kunnen.
Ook HR-medewerkers, loopbaanbegeleiders, adviseurs en consultants worden vaker geconfronteerd met de uitdaging om mensen te ondersteunen in hun leren en ontwikkeling. Een eenvoudig ‘advies' ligt dikwijls niet meer voor de hand. Coachend tussenkomen kan hier een belangrijke hefboom zijn.

Wat leer je in de opleiding?

Het resultaat van deze basisopleiding is dat je een coachingsgesprek vakkundig kunt structureren.
Je hebt de basisvaardigheden van coaching verkend en ingeoefend: exploreren, betrokken confronteren en inspireren.
Je kan vaardig coachend tussenkomen en van vragen stimulerende leerervaringen maken.
Programma

  1. We oefenen in de basisvaardigheden van een coach: exploreren, betrokken confronteren, inspireren:

Explorerende vaardigheden: Goede vragen stellen en effectief luisteren. Hoe maak je van ‘vragen stellen' een krachtig middel om leren te stimuleren? Wat is de verhouding tussen vragen stellen en advies geven? Wat is ‘actief luisteren' en hoe doe je dat?
Confronterende vaardigheden: Wat is constructief en betrokken confronteren en hoe doe je dat op een gezonde en open manier?
Inspirerende vaardigheden: Hoe inspireer je als coach tot een frisse kijk, tot nieuwe benaderingen, tot een nieuwe innerlijke dynamiek en kracht bij je medewerker?

  1. We leren structuur brengen in een coachingsgesprek, zodat coaching niet verwatert tot ‘het er even over hebben...'
  1. We bekijken coaching als instrument bij leidinggeven en begeleiden:

Hoe kan een leidinggevende al coachend zijn impact op de kwaliteit van het werk en op het welbevinden van zijn medewerkers verhogen?
Hoe kun je van dagdagelijkse interventies coachende tussenkomsten maken?
Coaching als ondersteunend instrument bij effectieve delegatie.