Opleidingen CODE 95
- Opleidingsverstrekker
Skilled By
- Registratienummer
ODB-1002724
- Geregistreerd
op: 19 juni 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 182 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Vrachtwagen en -buschauffeurs die opleidingen en nascholing willen volgen om professioneel aan de slag te kunnen gaan of blijven als chauffeur.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Ladingzekering
U leert uw vracht te laden door de juiste berekeningen te maken en af te wegen welk ladingzekeringsysteem of soort voertuig u best inschakelt voor de te vervoeren goederen.
• Inleiding: sensibilisering
• Krachten op de lading: gewichtskracht
• Massatraagheidskracht
• Wetgeving en aansprakelijkheid
• Sjormiddelen
• Krachtsluitend zekeren
• Vormsluitend zekeren
• Kantelgevaar
• Oefeningen
CMR
De diverse rubrieken van de CMR-vrachtbrief komen aan bod zodat je deze nadien correct en volledig kan invullen.
• CMR als vervoersdocument
• Algemene transportbepalingen
• Bespreking en invullen van het CMR-documentVolgende aspecten komen aan bod tijdens deze module
• Hoe herken je de succesfactoren in jouw werk en de belangrijke stappen in de communicatie doorheen de dag.
• Wat is jouw rol als chauffeur tijdens de verschillende sleutelmomenten in jouw werk? Welke factoren zorgen voor een geslaagde communicatie?
• Het belang van een eerste indruk en een positief imago
• Hoe kan je op een positieve manier samenwerken met jouw collega’s en leidinggevende
• Hoe reageer je op een klantgerichte wijze in moeilijke situaties tijdens het werk
• Tips inzake een klantgerichte attitude• Waar en hoe vertegenwoordigt de chauffeur zijn/haar bedrijf.
• Potentiële contacten van de chauffeur (in- en externe klanten).
• Belang van het klantgericht werken.
• Als ambassadeur op de weg: Hoffelijkheid in het verkeer, omgaan met verkeersagressie, een propere vrachtwagen of bus
• Uitblinken in klantgerichtheid en service
• Basisprincipes van het communicatieproces: klantvriendelijk communiceren (verbaal en non-verbale), luisteren en spiegelen van eigen gedrag
• Omgaan met klachten & emoties
• Omgaan met stresssituaties, professionaliteit onder tijdsdruk
• Werken in teamverbandMet welke fysieke risico’s word je als chauffeur dagelijks geconfronteerd en wat zijn mogelijke oorzaken van fysieke ongemakken waar je mee te maken kan krijgen ?
Basisprincipes ergonomie
• Wat zijn mogelijke risicohandelingen voor chauffeurs
• De diverse risicohoudingen bij een chauffeur
• Tips inzake preventie
• Belang van een goede zetelafstelling
• Stretchoefeningen
Met welke fysieke risico’s word je als chauffeur dagelijks geconfronteerd en wat zijn mogelijke oorzaken van fysieke ongemakken waar je mee te maken kan krijgen ?
Basisprincipes ergonomie
• Wat zijn mogelijke risicohandelingen voor chauffeurs
• De diverse risicohoudingen bij een chauffeur
• Tips inzake preventie
• Belang van een goede zetelafstelling
• StretchoefeningenBij het onderdeel ‘fit en gezond’ blijven we stilstaan bij het belang van een evenwichtige en gezonde voeding, maar ook bij het aspect rust en het belang van een goede lichamelijke conditie.
• Het belang van een gezonde en evenwichtige voeding
• Belang van een actievere levensstijl als chauffeur
• Stilstaan bij de meest voorkomende bewegingen in en rond het voertuig
• Diverse oefeningen en bewegingstips
• De invloed van vermoeidheid en stress
• Een gezonde basiscyclus werk/rust
• Het effect van alcohol, drugs en medicijnen
• Opstellen van een persoonlijk actieplanMet welke fysieke risico’s word je als chauffeur dagelijks geconfronteerd en wat zijn mogelijke oorzaken van fysieke ongemakken waar je mee te maken kan krijgen ?
Basisprincipes ergonomie
• Wat zijn mogelijke risicohandelingen voor chauffeurs
• De diverse risicohoudingen bij een chauffeur
• Tips inzake preventie
• Belang van een goede zetelafstelling
• StretchoefeningenBij het onderdeel ‘fit en gezond’ blijven we stilstaan bij het belang van een evenwichtige en gezonde voeding, maar ook bij het aspect rust en het belang van een goede lichamelijke conditie.
• Het belang van een gezonde en evenwichtige voeding
• Belang van een actievere levensstijl als chauffeur
• Stilstaan bij de meest voorkomende bewegingen in en rond het voertuig
• Diverse oefeningen en bewegingstips
• De invloed van vermoeidheid en stress
• Een gezonde basiscyclus werk/rust
• Het effect van alcohol, drugs en medicijnen
• Opstellen van een persoonlijk actieplanKrachtoverbrenging, technische kenmerken en werking van de veiligheidsvoorzieningen, economisch en milieuvriendelijk rijden
Theorie
• Ongevallenstatistieken
• Behaviour Based Safety (BBS) – veilig rijgedrag
• Mijn voertuig (verlichting en richtingaanwijzers, staat van de banden, ruiten en spiegels, stand spiegels en luchtleidingen
• Snelheid, afstand en kinetische energie en volgafstand
• Wat kan ik zelf doen ?
• Aspecten van zuinig rijden (ecodrive)
Praktijkoefening
• Tijdens een rit op de openbare weg wordt een veilig en economisch rijgedrag aangeleerd, met aandacht voor alle onderwerpen die tijdens de theorie besproken zijn.Deze module focust op het economisch en milieubewust rijden. De chauffeur ontdekt een aangepaste rijstijl en de optimale benutting van de mogelijkheden van het voertuig.
Theorie
• Optimaliseren van het brandstofverbruik door het aanleren van:
• Koppelkrommen, vermogen en specifiek brandstofverbruik van een motor
• Optimaal gebruiksbereik van een toerenteller
• Correct gebruik van remmen, vertragers en de combinatie van beiden
• De juiste snelheid bij de juiste versnelling
• Mogelijkheden tot vertraging en remmen, vooral bij afdalingen
• De weersomstandigheden en de invloed hiervan op het verbruik
• Banden en bandenspanning
Praktijk
• Tijdens een rit op de openbare weg (3u) wordt een milieuvriendelijk en economisch rijgedrag aangeleerd, met aandacht voor alle onderwerpen die tijdens de theorie besproken zijn. Individuele begeleiding van de kandidaat zorgt voor een aanpak op maat.Defensief rijden doe je door zelf een correct rijgedrag te vertonen en gepast anticipeert op de mogelijke fouten van andere weggebruikers door het eigen rijgedrag aan te passen.
• Wat is defensief rijden ?
• Ongevallenstatistieken
• Meest voorkomende ongevalssituaties met vrachtwagen en bus
• Manoeuvreren, veranderen van rijstrook, dode hoek, …
• Controle van het voertuig voor vertrek: lichten, banden, vloeistoffen,…
• Technische hulpmiddelen: ABS, ASR, Adaptive cruise control, Active brake Assist, …
• Snelheid als risicofactor en invloed van weersomstandigheden
• Afstand houden
• Mijn rol als chauffeur
• Afleiding in het verkeer, Juiste kijktechniek
• De gordel
• Invloed van alcohol en medicatie
Praktijkrit
• Tijdens een rit op de openbare weg word je gecoacht op defensief rijgedrag, met aandacht voor alle onderwerpen die tijdens de theorie besproken zijn. Individuele begeleiding en coaching door onze docent zorgt voor een aanpak op jouw maat.Theorie
• Deel 1: algemene kennis ADR (oorsprong en reglementeringen ivm ADR, indeling van gevaarlijke goederen, houders voor het vervoer, vervoersdocumenten, signalisatie colli/tanks, voorschriften tijdens het vervoer, preventie van de noodmaatregelen, stuwing en beveiliging)
• Deel 2: vrijstellingen (beperkte hoeveelheden, uitgezonderde hoeveelheden, vervoerde hoeveelheden, algemene vrijstelling, gefumigeerde ruimtes, wat blijft van kracht en wat niet)
• Deel 3: verantwoordelijkheden (verantwoordelijke personen, checklist voor vertrek)
• Praktijk
• Collectief bespreken en oplossen van oefeningen
• Behandelen van specifieke vragenInleiding
• Wat is uitzonderlijk vervoer ?
• Uitzonderingen op deze wetgeving
• Bijkomende wetgeving in relatie met het onderwerp
• Categorieën, vergunning, voorschriften
• Categorieën van voertuigen voor uitzonderlijk vervoer.
De vergunning
• Voorschriften voor het uitzonderlijk voertuig.
• Voorschriften m.b.t. de veiligheidsuitrusting.
• Veiligheidsuitrusting
Begeleiding.
• De verkeerscoördinator.
• Verplichte politie begeleiding.
• Verkeersverboden, tijdslot, landbouwvoertuigen
Verkeersverboden
• Specifieke voorschriften voor landbouwvoertuigen.
• Toezicht en ambtshalve maatregelen.Transportcriminaliteit in cijfers
De meest voorkomende vormen van transportcriminaliteit
• Ladingdiefstal
• Diefstal van voertuigen
• Brandstofdiefstal
• Illegale migratie
Impact op de chauffeur
• Gevolgen van fysiek geweld
• Emotioneel en psychologische gevolg
Preventie van transportcriminaliteit
• Verpakkingsmethodes
• Discretie als chauffeur
Technische maatregelen aan de vrachtwagen :
• Controle voor vertrek
• Transportweg van de vrachtwagen
Aansprakelijkheid en wetgeving
• Lading en goederen
• Transport van illegale migranten
• Transport van illegale goederen
Handige checklists
• Besluit en preventietipsTheorie:
• Doelstelling ladingzekering
• Regelgeving: Wettelijke principes van ladingzekering, Nieuwe wetten en nieuwe controles – sancties
• Verantwoordelijkheden: de chauffeur, de verpakker, de belader, de ontvanger
• Transporteenheid: de verpakking, (niet)vormvaste verpakking, praktische opstellingen
• Voertuigstabiliteit, fysieke krachten en wrijvingscoëfficiënt
• Zekering van restkracht: neersjorring, vormsluitend laden, kopsjorring
• Voertuigeigenschappen: ladingzekerheidscertifiicaat
• Ladingsverdeling
• Het kantelen van de lading: risico’s en remedies
• Sjortechnisch zekeren: materialen
• Andere hulpmiddelen
• Bespreking voorbeelden en situaties
• Samenvatting en tips
Praktijk:
• Bespreking voorbeelden en diverse situaties
• Bespreking sjormaterialenEn route en toute sécurité: MPM-032
Toelichting vakbekwaamheid
• Korte toelichting rond het rijbewijs, de vakbekwaamheid, de bestuurderskaart en de medische geschiktheid
Veilig gebruik van truck & trailer
• De aandrijflijn (motor, koppeling, versnellingsbak,…)
• Controle truck en trailer voor vertrek
• Veilig omgaan met de dode hoek
• De gordel
Persoonlijke veiligheidsuitrusting van de chauffeur
• Algemeen kader
• Correct gebruik van PBM’s door de chauffeur
Veilig laden en lossen met mobiele arbeidsmiddelen
• Algemene inleiding
• Wetgeving mobiele arbeidsmiddelen
• Elementaire onderdelen van het toestel
• Veilig gebruik van de diverse types mobiele arbeidsmiddelenDe doelstelling van deze module is het voorkomen van dodehoekongevallen en manoeuvreerschade door enerzijds toepassing van de juiste kijktechnieken, rekening te houden met andere weggebruikers en de omstandigheden op de weg, maar ook door het correct kunnen inschatten van het eigen voertuig.
Theorie
• Risico’s en gevaren van de dode hoek
• Gedeelde verantwoordelijkheid van de chauffeur en andere weggebruikers
• Directe en indirecte kijktechnieken
• Mentale aspecten en hulpmiddelen bij het voorkomen van dode hoekongevallen
• Efficiënt sturen bij het uitvoeren van manoeuvres
• Hulp/begeleiding geven en vragen
• Invloed van weersomstandigheden, wegdek en infrastructuur
• Aan- en afpikken van het voertuig en controle voor vertrek
• Toepassing wegcode
• Nut en werkwijze van spiegelafstelplaatsen
Praktijk met voertuig
• Correct afstellen van spiegels en het juiste gebruik er van
• Correcte inschatting en juiste stuurtechnieken bij het uitvoeren van manoeuvres• Wat is brand: basisprincipes, oorzaken, ontstaan, brand en explosie
• Brandontwikkeling: brandverloop, gevaren bij brand, verschillende soorten brand
• Wetgeving: Codex en Wegcode
• Alarmeren en hulpdiensten inroepen
• Vormen van brand in de transportsector: brand van banden, lading, cabine, motor
• Omgaan met brand in de transportsector: gevaren van brand in tunnels en bij vervoer van gevaarlijke stoffen
• Oorzaken van brand en hoe reageren
• Brandpreventie en beschermingsmiddelen tegen brand
• Verlenen van eerste hulp bij ongeval met brand: EHBO bij brandwonden
• Evacuatie bij ongeval met brand, evacuatie uit autobus
• Principes van brandbestrijding, brandklassen, eigenschappen en gebruik van diverse blusmiddelen
• Brandbestrijding in de praktijk: hanteren van kleine blusmiddelenhttps://nxtpro.be/nl/opleidingen/transport-logistiek/code-95/omgaan-met-agressie-voor-chauffeurs(opent in nieuw venster)
Als beroepschauffeur bestaat het risico dat je vroeg of laat in aanraking komt met een of andere vorm van agressie. Het kan gaan om specifieke verkeersagressie, maar ook op parkings of stopplaatsen kan je als beroepschauffeur met verbale of fysieke agressie geconfronteerd worden.Hoe gepast te reageren leer je tijdens deze opleiding
• Situering en doelstelling
• Wat is agressief gedrag ?
• De verschillende vormen van agressie
• Communicatie bij agressie
• Conflicthantering
• Hoe correct reageren op agressie
• Agressie met fysiek geweld
• Wetgeving – wettige verdediging
• Diverse oefeningen en cases rond (verkeers)agressie
• De juiste strategie bij de diverse vormen van agressie
• Tips bij/tegen agressie op parkings
• PTSS – Post Traumatic Stress Syndroom
• Praktijksessie geweldbeheersing: rollenspel en oefenen in de praktijkSituering en doelstelling van het onderwerp
Wat is Stress
Types van stress en hun oorzaken
Symptomen van stress
Stress factoren en stressoren voor de beroepschauffeur
Stress: Draagkracht en draaglast
Conflicten en agressie, mogelijke oorzaken van stress
Hoe omgaan met stress en stressbeheersing
Hoe vermijd je negatieve stress op het werk
Samengevatvoertuigkennis
administratief
veiligheidsuitrusting van het voertuig
controles van de trekker en de oplegger
voorbereiding door de bestuurder
persoonlijke documenten
stuur- en zithouding
kennis van de voertuigbediening
kennis en toepassing van de wegcode
algemene regels
borden
voorrang
snelheid
inhalen
belangrijke recente wijzigingen
verschillen ten opzichte van de omringende EU-landen
defensief rijden
ongevallen
veilig gedrag en attitude
fysieke gezondheid
rijvaardigheid
verkeersinzicht
manoeuvreren
rijden onder verschillende weersomstandigheden
economisch rijden
impact van het verkeer op het milieu
euronormen en lage-emissiezones (LEZ’s) in België
reductie van de roet-, NOx- en CO2-uitstoot
zuinig rijdenhet voertuig
opbouw en uitrusting
asbelasting en vullingsgraden
veiligheid
persoonlijke bescherming
veiligheidsuitrusting van het voertuig
voertuigcontroles
gedrag van de lading en ladingspecifieke risico’s (verschuiven van het zwaartepunt in bochten, schommelen van het product bij remmen en andere manoeuvres, …)
gedrag en procedures bij ladingverlies en in noodsituaties
verantwoordelijkheid en gedrag tegenover milieu, klant, bedrijf en andere weggebruikers
wetgeving
administratieve en wettelijke vereisten
kennis van etikettering
laden van tanktransport
laadmethodes en hulpmiddelen
deelladingen en vullingsgraad
lossen van tanktransport
losmethoden en hulpmiddelen
veelvoorkomende risico’s
na de lossing (reinigen van de tankwagen, …)
aandachtspunten bij tanktransport
specifieke invulling van maximaal 1 uurU leert uw vracht te laden door de juiste berekeningen te maken en af te wegen welk ladingzekeringsysteem of soort voertuig u best inschakelt voor de te vervoeren goederen.
• Inleiding: sensibilisering
• Krachten op de lading: gewichtskracht
• Massatraagheidskracht
• Wetgeving en aansprakelijkheid
• Sjormiddelen
• Krachtsluitend zekeren
• Vormsluitend zekeren
• Kantelgevaar
• Oefeningen
CMR
De diverse rubrieken van de CMR-vrachtbrief komen aan bod zodat je deze nadien correct en volledig kan invullen.
• CMR als vervoersdocument
• Algemene transportbepalingen
• Bespreking en invullen van het CMR-documentTheorie:
• Voor wie zijn de rij- en rusttijden van toepassing en wat is het belang ervan ?
• Reglementering en de uitzonderingen
• De wetgeving rond rij- en rusttijden: registratie, rijtijden, rusttijden, periode van inactiviteit, …
• De digitale tachograaf; Gebruik en toepassingsgebied, de slimme tachograaf, manuele invoer, de counter. Printen en downloaden van gegevens
• Waarop letten bij controle
• Sancties en boetes bij inbreuken
Praktijk
• Oefeningen op de rij- en rusttijden
• Oefeningen rond het gebruik van de digitale tachograafTheorie
• Rij- en rusttijden: arbeidstijden, EG-wetgeving, definities, afwijkingen, controles, boetes
• Tachograaf: bedieningsknoppen, overtredingen, analoog vs. digitaal, controle en sancties
• Vervoerdocumenten, vervoersvergunning, soorten vergunningen
• CMR-vrachtbrief
Praktijk
• Oefeningen op de rij- en rusttijden
• Oefeningen rond het gebruik van de digitale tachograaf
• Oefeningen op het invullen van CMR-documenten gevolgd door klassikale besprekingTheorie
• Het CMR-verdrag: toepassingsgebied CMR-verdrag,
• Belgische en internationale transportwetgeving en reglementering,
• Soorten vervoersdocumenten, algemene transportbepalingen
Noodsituaties kunnen beoordelen
• Het Europees aanrijdingsformulier
Praktijkoefeningen
• Invullen CMR-documenten
• Oefeningen op invullen Europees aanrijdingsformulierHet is niet altijd vanzelfsprekend om in een noodsituatie met de vrachtwagen of bus het hoofd koel te houden.
Het goed kunnen inschatten van de situatie en waar nodig de juiste maatregelen nemen en de eerste hulp kunnen verlenen kan kostbare mensenlevens redden.
Een ongeluk is immers vlug gebeurd. Het is natuurlijk beter te voorkomen dan te genezen, maar als het dan toch gebeurt, is het van levensbelang dat snel én op de juiste manier wordt gehandeld.
Theorie
• Wat te doen bij een noodsituatie ? Benadering van de situatie
• Maatregelen bij een ongeval: plicht tot hulp bieden, oorzaken van verkeersongevallen, wettelijke bepalingen: de wegcode, handelingen na een ongeval)
• Omgaan met reacties van slachtoffers, omstaanders en familie
• De correcte werkwijze eerste hulpverlening
• De verbandkist: beschikbare middelen aan boord van de vrachtwagen
• Optreden bij brandend voertuig/persoon
• Basisregels eerste hulp
Praktijkoefeningen
• Simulatie wondverzorging en verbandtechnieken
• Simulatie reanimatie en bediening AED
• Simulatie rautekgreep en veiligheidshoudingAls bus- of vrachtwagenchauffeur kan je op elk tijdstip geconfronteerd worden met situaties waarbij een basiskennis van EHBO van levensbelang kan zijn.
Het goed kunnen inschatten van de situatie en waar nodig de juiste maatregelen kunnen nemen of de eerste hulp kunnen verlenen kan kostbare mensenlevens redden.
Theorie
• Wetgeving EHBO
• Bespreking van de EHBO verbanddoos voor de chauffeur
• Benadering van levensbedreigende situaties
• Stoornissen vitale functies
• Overige letsels
• Ziekteleer
• Wondzorg
• Basic Life Support, reanimatie en AED
Praktijkoefeningen
• Simulatie wondverzorging
• Simulatie reanimatie
• Bediening AED
• Simulatie rautekgreep en veiligheidshoudingOpfriscursus wegcode
• Verschil massa in beladen toestand – maximaal toegelaten massa
• Snelheid
• Stilstaan en parkeren
• Inhalen
• Voorrang/gedrag aan kruispunten
• Plaats op de openbare weg
• Beknopt overzicht van veiligheidsregels in tunnels
• Andere recente wijzigingen
Europees aanrijdingsformulier
• Overlopen wetgeving
• Bespreking rubrieken aanrijdingsformulier
• Praktijkopdrachten aan de hand van situatieschetsen