POP en competentiebeheer in de sociale economie
vzw Weerkracht
ODB-1002784
op: 6 juli 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
We richten ons in deze opleiding tot omkaderingsleden/begeleiders op de werkvloer van maatwerkbedrijven. In de toekomst is dit ook mogelijk voor begeleiders op de werkvloer van individueel maatwerk (vb collega-coach).
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
Na deze opleiding…
• Kunnen deelnemers in verschillende situaties een observatie maken van gedrag en functioneren en deze vertalen in competenties
• Verwerven deelnemers inzicht in de do’s en don’ts van observeren
• Krijgen deelnemers inzicht in de ‘regels’ van feedback geven, feedback ontvangen en om feedback vragen.
• Zijn deelnemers in staat om feedback op de werkvloer af te stemmen op de kerncompetenties die worden gebruikt in de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers
• Hebben deelnemers kennis gemaakt met de motivatiecirkel en hoe dit model kan helpen om te begrijpen hoe mensen hun gedrag veranderen
• Zijn deelnemers vertrouwd om in kleinere groepjes ervaringen en kennis te delen en te leren uit ervaring – en dit in een constant veranderende omgeving
• Hebben deelnemers een vaste leergroep om thema’s van hun werkcontext in te brengen, bv. omgaan met andere culturen, assertiviteit, omgaan met conflicten, samenwerken in wisselende teams
• Kennen deelnemers kanalen om effectief en efficiënt informatie uit te wisselen
• Kennen deelnemers het ILUO systeem: het identificeren van aanwezige en gewenste competenties in een werkplek adhv een ILUO vaardigheden matrix. De werkplaatsleider heeft een duidelijk overzicht van de vaardigheden die in de organisatie aanwezig zijn, maar ook van de vaardigheden die ontbreken. Met behulp van deze informatie wordt een plan ontwikkeld en geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat de vaardigheden van de medewerkers up-to-date, uitgebreid, compliant en klaar voor de toekomst zijn.