postgraduaat aan de slag als (toekomstig) leidinggevende in het onderwijs
Hogeschool PXL
ODB-1002754
op: 19 juni 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal studiepunten: 30
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.pxl-next.be/opleidingen/aan-de-slag-als-leidinggevende-het-onderwijsopent in nieuw venster
Doelgroep
Dit postgraduaat richt zich op alle niveaus in het onderwijs (kleuter-, lager- en secundair onderwijs):
- leraren die de ambitie hebben om een leidinggevende functie op te nemen in het onderwijs.
- (startend) middenkader of coördinatoren
- (startende) directies
Voorwaarde:
In het bezit zijn van een bachelor/masterdiploma in het domein onderwijs
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat als u hooggeschoold bent (graduaats-, bachelor- of masterdiploma), u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
In dit nieuwe postgraduaat worden de deelnemers niet alleen uitgedaagd om te leren en zich verder te ontwikkelen, we willen ook hun expertise versterken en hen ondersteunen om hun persoonlijke vaardigheden te ontplooien.
Bovendien krijgen ze heel wat praktische tools aangereikt die direct toepasbaar of inzetbaar zijn.
Module 1: Leiderschap
In deze module wordt geleerd hoe je vanuit missie en visie aan de slag kan gaan om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren.
De verschillende principes van leiderschap (onderwijskundig-, transformationeel-, situationeel- en gedeeld leiderschap) helpen om samen met teamleden dit effectief aan te pakken en worden gekoppeld aan de persoonlijke leiderschapsstijl.
Module 2: Regelgeving
In deze module leren we de cursisten waar ze voor regelgeving in het onderwijs terecht kunnen en hoe ze ermee aan de slag kunnen gaan.
Module 3: Communicatie
De cursisten maken in deze module kennis met diverse communicatieprincipes, theorieën, methodieken en instrumenten.
Door inoefening en reflectie verwerven ze de communicatievaardigheden om die daarna in de eigen praktijk effectief toe te passen.
Module 4: Management
De cursisten ontdekken wat het verschil is tussen leiderschap en management, maar leren vooral wanneer ze wat inzetten om samen kwaliteitsvol onderwijs te realiseren.
Het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK-kader) vormt de basis om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren en te blijven bewaken.
Inhoud en doelen module 5: veranderingsmanagement
Management verwijst naar taken die nodig zijn om de continuïteit en stabiliteit van de schoolorganisatie te waarborgen. De nadruk ligt op (werk)processen en systemen, op het efficiënt en effectief functioneren van de organisatie, op het implementeren van beleid.
Bij veranderingsmanagement ligt de focus op het realiseren van gedragen verandering. De uitdaging bestaat erin de verandering te realiseren in een stabiele situatie. De principes van ontwikkel- en ontwerpbenadering (Boonstra et al, 2002) en de integrale aanpak bij verandering (Larock, 2023) in combinatie met co-creatief leiderschap (Larock, 2023) zijn hierbij ondersteunend.
Tevens is het belangrijk om enerzijds te kunnen anticiperen op weerstand en anderzijds goed om te gaan met weerstand in concrete situaties.