Postgraduaat Gespecialiseerd in de Geestelijke Gezondheid Volwassenen en Ouderen
UC Leuven
ODB-1001718
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal studiepunten: 20
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Je hebt een bachelordiploma of masterdiploma in de gezondheidszorg of sociaal-agogisch studiegebied.
Globaal: Ben je bekommerd om de mediaberichten over stijgende zelfmoordcijfers? Wil je iets betekenen voor wat men al te vaak beschouwt als ‘onredelijke, lastige, moeilijke cliënten’? Heb je beroepsinteresse om met deze mensen op weg te gaan? Dan kan je de opleiding starten na een positief intake gesprek.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
Module 1: Psychopathologie
• In deze module wordt er kennis aangeboden in een interdisciplinaire context. Je leert en bespreekt psychiatrische stoornissen, met aandacht voor de klinische diagnostiek en psycho-educatie.
• Ziektebeelden die aan bod komen zijn persoonlijkheidsstoornissen, stoornissen in de impulscontrole, dwang –en angststoornissen, psychosomatiek, psycho-organische beelden;
• De patiënt, de stoornis en zijn context: beschrijven van symptomen, van de persoon, van de context en de behandeling;
• De benadering (begeleiding, behandeling…) met aandacht voor de verschillende denkkaders;
• De organisatie van de hulpverlening;
• Recente inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek.
Je hoeft niet over werkervaring te beschikken om de module te volgen. Ze zal wel toegevoegde waarde creëren: je verdiept je (bestaande) kennis, die je nodig (zal) hebt(ben) binnen je beroepsuitoefening.
Module 2: Motivationele gespreksvoering
In deze module wordt methodische training in motivationele gespreksvoering aangeboden in een interdisciplinaire context.
Je volgt methodiektraining via rollenspelen en oefeningen. Je verdiept je in gesprekstechnieken en leert een motiverende communicatiestijl aan.
Je hoeft niet over werkervaring te beschikken om de module te volgen. Ze zal wel toegevoegde waarde creëren: je verdiept je (bestaande) vaardigheden, die je nodig (zal) hebt(ben) binnen je beroepsuitoefening.
Module 3: Crisispsychiatrie
In deze module wordt er kennis aangeboden en methodisch handelen in een interdisciplinaire context. Relevante werkervaring is een meerwaarde om deze module te volgen.
Je leert omgaan met crisissituaties. Het zijn vaak complexe situaties waarin jij leert als hulpverlener omgaan met personen in crisis en hoe voorkom je een crisis.
Module 4: Herstelondersteunende zorg
In deze module krijg je een voorbereiding op de rol als herstelverlener met focus op herstelproces, empowerment, rehabilitatie en vermaatschappelijking van de zorg. Relevante werkervaring is een meerwaarde om deze module te volgen. Je verdiept je kennis en leert methodisch handelen. De module omvat doorgedreven persoonsgerichte vorming in krachtgerichte vaardigheden en een training in innovatieve methodieken en instrumenten. Je leert herstelprocessen te implementeren, te ondersteunen en kwalitatief evalueren. Het biedt een, holistische kijk op het herstelproces. Als hulpverlener krijg je de impact op reële hulpverleningsprocessen progressief zichtbaar. Het accent ligt op training, competentieontwikkeling en persoonsgerichte vorming.