Postgraduaat gespecialiseerd in geestelijke gezondheid voor kinderen en jongeren
UC Leuven
ODB-1001717
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal studiepunten: 20
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
De doelgroep van de opleiding zijn studenten die beschikken over een diploma gezondheidszorg, verpleegkunde (bachelor of master), bachelor welzijnszorg en zich willen vervolmaken in gespecialiseerde zorgverlening; kenmerkend voor geestelijke gezondheidszorg kinderen en jongeren. Je bent werkzaam in de kinder- en jeugdhulpverlening, begeleiden van psychisch kwetsbare kinderen en jongeren.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
Het postgraduaat zet in op de voortdurend evoluerende context van de kinder- en jeugdhulpverlening. Je leert kinderen en jeugd begeleiden en je ontvangt kennis in klinisch redeneren, persoonlijk leiderschap en samenwerken.
Module 1: Inzicht in psychische kwetsbaarheid bij kinderen en jongeren (kinderpsychiatrie)
Deze module richt op leerinhouden van kinder- en jeugdpsychiatrie. Via hoorcolleges en casuïstiek ontvang je een stevige theoretische basis. Er wordt ingezoomd op de belangrijkste psychiatrische beelden bij kinderen en jongeren en hoe deze verbonden zijn met de ontwikkelingsstadia en –taken waarin ze ontstaan. In de colleges wordt de multifactoriële etiopathogenese van een aantal belangrijke ontwikkelings-psychopathologische beelden geschetst. De diagnostiek en multidisciplinaire behandeling worden belicht.
Nadruk ligt op het begrijpen van het samenspel tussen omgevings- en biologische factoren in de ontwikkeling van psychopathologie en de biologische mechanismen die daarbij spelen. De module zet sterk in op een nauwe samenwerking met andere professionals, de ouders en de ruimere context van het kind of de jongeren. Het bundelt de krachten die aanwezig zijn in het onderwijs, het werkveld én bij jou als student.
Aan bod komen onder andere:
• Stemmingstoornissen, somatoforme stoornissen, ADHD, gedragsstoornissen, hechtingsstoornissen
• Anorexia nervosa, jeugdpsychiatrie en druggebruik, ticstoornissen, trauma & psychopathologie
• Autisme, Uitleiding: Voorbeschikking, schikking en zelfbeschikking
Module 2: Begeleiden in groei, groeien in begeleiden
Je maakt deel uit van een leergroep en je gaat aan de slag met thema's uit je dagelijkse werkcontext zoals bijvoorbeeld: identiteit, positief leefklimaat, competentiegericht handelen, nieuwe autoriteit en metallisatie. De module zet sterk in op een nauwe samenwerking met andere professionals, de ouders en de ruimere context van het kind of de jongeren. Het bundelt de krachten die aanwezig zijn in het onderwijs, het werkveld én bij jou als student.
Module 3: Interprofessioneel gelijkwaardig samenwerken
Thema-gecentreerde interactie (TGI) vormt de rode draad doorheen je opleiding. TGI biedt niet enkel methodische bouwstenen voor het leiden van jezelf maar ook van anderen. Thema's die in deze module aan bod komen zijn onder meer: participatie, empowerment, context en netwerking. De module zet sterk in op een nauwe samenwerking met andere professionals, de ouders en de ruimere context van het kind of de jongeren. Het bundelt de krachten die aanwezig zijn in het onderwijs, het werkveld én bij jou als student.
Module 4: portfolio (vaste module)
Groeien betekent bewust worden, reflecteren, taal ontwikkelen en inzetten; gedurende je studietraject zal een portfolio opgebouwd worden waarin je op eigen wijze je leertraject beschrijft en illustreert; GGZ beweegt zich in voortdurende dialoog met de maatschappij. Ons denken over geestelijk welzijn en gezondheid wordt gevormd door deze bewegingen. Een maatschappijgerichte opdracht zal je verbinden met literatuur, kunst, wetenschap, actualiteit... en van daaruit je blik als hulpverlener in GGZ verruimen. De module zet sterk in op een nauwe samenwerking met andere professionals, de ouders en de ruimere context van het kind of de jongeren. Het bundelt de krachten die aanwezig zijn in het onderwijs, het werkveld én bij jou als student.