Postgraduaat MakerSkills voor ergotherapeuten en zorgprofessionals
Howest, De Hogeschool West-Vlaanderen
ODB-1003852
op: 6 augustus 2025
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal studiepunten: 20
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: http://www.howest.beopent in nieuw venster
Doelgroep
Ergotherapeutisch adviseren beoogt het handelen en uitvoeren van activiteiten te vergemakkelijken door het aantonen van nieuwe uitwegen voor een cliënt. Bij de uitrol van het advies wordt vaak samen met de cliënt op zoek gegaan naar een adequaat hulpmiddel of assistieve technologie (AT) zodat de cliënt zijn autonomie en zijn zelfstandigheid kan behouden of herwinnen op vlak van zelfzorg (bv. aangepast bestek), communicatie (bv. symboolkaarten om te kunnen communiceren ), educatie (bv. schrijfhulpmiddel), werk (bv. aangepaste bureau- of werkplaats) en vrijetijdsactiviteiten (bv. aanpassing om een instrument te bespelen).
Alhoewel geen enkele persoon en geen enkel handelingsprobleem dezelfde is, worden AT in massaproductie aangemaakt volgens de principes van Universal Design. Universal Design heeft als doel een product en een omgeving te ontwerpen zodat het bruikbaar is voor zoveel mogelijk personen waardoor er duurzame en betaalbare AT ontwikkeld worden. Een nadeel is dat ze daardoor onvoldoende clientcentered zijn. Bijvoorbeeld de grip en fixatie van aangepast bestek is onvoldoende op maat van de kracht- en bewegingsmogelijkheden van de cliënt. Vaak wordt er ook vastgesteld dat er nog geen hulpmiddelen bestaan voor de specifieke hulpvraag van een cliënt (bv. een hulpmiddel om ritsen makkelijker zelf te kunnen dicht doen, zelfstandig ijsjes te kunnen eten, enz.). Ergotherapeuten willen uiteraard deze cliënten verder helpen maar beschikken over onvoldoende kennis en vaardigheden op vlak van co-design en Do It Yourself (DIY) technieken om zelf hulpmiddelen aan te passen of te maken of efficiënt samen te werken met makers.
Het postgraduaat MakerSkills for OT (Occupational Therapy) biedt een antwoord op deze vraag. In dit traject worden ergotherapeuten in 1,5 jaar vaardig gemaakt in competenties zoals het probleemoplossend leren, het vaardig en creatief onderzoeken en ontwerpen en het strategisch gebruiken en ontwikkelen van technologie. Dit zijn STEM competenties die ook ergotherapeuten nog onvoldoende bezitten. In het postgraduaat komen inhouden aan bod om ergotherapeuten af te leveren die klaar zijn om te innoveren door DIY-AT te integreren in de ergotherapeutische praktijk.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Module MakeAbility: Het stappenplan genaamd âMakeAbilityâ ondersteunt de ergotherapeut om het maakproces in beeld te brengen, het proces creatief en doelgericht aan te pakken en de cliënt optimaal te betrekken. Door het volgen van deze methodologie wordt via co-design geleerd om bestaande AT aan te passen volgens de noden en wensen van de cliënt, AT te optimaliseren in functionaliteit en/of indien nodig zelf een kwalitatief DIY-AT te ontwikkelen.
Module MakerSkills: Doorheen het postgraduaat krijgen deelnemers volop kansen om de vaardigheden van een maker in te oefenen. Aan de slag gaan zonder gereedschap alsook werken met gekende technieken zoals houtbewerking en textielbewerking komen aan bod. Quick en dirty prototyping en het gebruik van verschillende digitale fabricagetechnieken zoals 3D printen, lasersnijden, enz. worden aangeleerd. Naast technieken komen verschillende materialen ook uitgebreid aan bod zodat de ergotherapeuten een ruimere kennis hebben van gebruiksvriendelijke materialen (bv. textiel en hout) en materialen die zich vlot laten aanpassen en vormen (bv. klei, Orfit, Sugru en Worbla).