Projectbeheer en commerciële vaardigheden
W2P Belgium
ODB-1003362
op: 3 juli 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 56 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Personen die gestructureerd projecten, samen met een team of alleen, moeten verwezenlijken van A tot Z en waar een commerciële vaardigheid vereist is.
Deze opleiding is o.a. geschikt voor:
⢠Commercieel adviseur
⢠Technisch commercieel afgevaardigden
⢠ICT consultants, bedrijfsanalisten
⢠(Beginnende) project managers
⢠Installateurs
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Projectmatig werken â 16 uur
In dit onderdeel werken we op de arbeidsmarktoverschrijdende competentie âOndernemerschap en ondernemerszinâ. De focus ligt op projectmatig werken en time- management, inzicht verkrijgen op de complexiteit van projecten en de soms ogenschijnlijke moeilijke taak beheersbaar te maken.
Leerdoelen
⢠De fases van een project kunnen uitleggen en implementeren;
⢠De processen van een project kennen en toepassen;
⢠De rollen en verantwoordelijkheden binnen een team kennen;
⢠Het belang van het delen van kennis onderkennen en toepassen.
Presenteren met impact â 8 uur
Je hebt zelfvertrouwen nodig om een presentatie te geven. We geven je een structuur om een presentatie op te bouwen zodat je stevig in je schoenen staat bij je volgende keer. We gaan na wie ons publiek is en passen onze stijl en boodschap daarbij aan. Of het nu een korte teammeeting is, een presentatie naar stakeholders van een project of voor je eigen directiecomité die uitdaging ga je niet meer uit de weg gaan.
Leerdoelen
⢠Elementen aanleren om je zelfvertrouwen te vergroten;
⢠Een presentatie leren structureren en samenstellen;
⢠Het publiek van een presentatie analyseren;
⢠Het belang van een goede voorbereiding kennen;
⢠Verschillende niveaus van detail in je presentatie leren verwerken en kunnen toepassen op basis van de noden van het publiek.
Omgaan met verandering â 4 uur
Dit onderdeel focust op de arbeidsmarktcompetentie âontwikkelingspotentieelâ. De deelnemers leren met het begrip âveranderingâ omgaan: Hoe ga ik om met verandering? Wat doet verandering met mezelf, bij anderen? We werken aan het bijschaven van de eigen competenties in een veranderende omgeving.
Leerdoelen
⢠Determineren wat de oorzaken van verandering zijn;
⢠De impact van verandering op het werk analyseren;
⢠Leren omgaan wat een verandering bij jezelf teweeg brengt.
Tools, middelen en omgaan met technologie â 4 uur
âomgaan met informatieâ is de arbeidsmarktcompetentie waarop we nu werken. Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken? Hoe ze gebruiken om efficiënter / productiever te werken. Hoe data analyseren en komen naar betere besluitvorming.
Leerdoelen
⢠Inzicht verwerven in verschillende tools rond projectmatig werken;
⢠Het juiste hulpmiddel kunnen selecteren;
⢠Data kunnen analyseren en interpreteren.
Commerciële vaardigheden â 8 uur
In dit onderdeel van de opleiding focussen we op de competentie âcommunicatie en samenwerkingâ. Hoe breng ik leiding in een gesprek? Hoe schaaf ik mijn vraagstellingmix bij? Hoe bouw ik goede argumenten op?
Leerdoelen
⢠Begrijpen dat netwerken ook een rol is als project manager;
⢠Durven vertellen wat je kan betekenen voor een ander;
⢠Werkende argumenten leren opbouwen;
⢠De eigen voorkeur gedragstijl en communicatiestijl herkennen en die maximaal inzetten voor een optimaal resultaat;
⢠De type klanten herkennen en je eigen aanpak optimaliseren en differentiëren per type âklantâ;
⢠Aanvaarden dat âneenâ zeggen ook een goede dienstverlening kan zijn.
Coaching â 16 uur
Via dit onderdeel werken we op de verdere ontwikkeling van het individu. We doen dit via intervisie, peer-to-peer review waar het leren geven en het ontvangen van feedback een belangrijke rol speelt. Door een to-the-point bijsturing stimuleren we een life long learning mentaliteit.
Leerdoelen
⢠Feedback leren ontvangen en geven;
⢠Een âcontinu leermentaliteitâ nastreven.