Gedaan met laden. U bevindt zich op: Social Profit IKA mentoropleiding

Social Profit IKA mentoropleiding

Opleidingsverstrekker

VIVO

Registratienummer

ODB-1003064

Geregistreerd

op: 8 december 2023

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 14 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: ja

Doelgroep

Deze vorming is toegankelijk voor werknemers die werknemers in opleiding begeleiden en coaching in het kader van het structureel instroomkanaal en is van toepassing voor volgende sectoren/functies:
o Verzorgende (PC 318.02 en publieke sector)
o Zorgkundige (woonzorgsector: PC 330.01.20 en publieke sector)
o Kinderbegeleider baby’s en peuters ( PC 331 , niet voor organisatoren gezinsopvang en publieke sector)
o Kinderbegeleider buitenschoolse kinderopvang (publieke sector)
o Logistiek assistent zorg (woonzorgsector PC 330.01.20 en publieke sector)
o Persoonsbegeleider/opvoeder (PC 319 en publieke sector)

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

De IKA Mentoropleiding bestaat uit een theoretische vorming en een intervisiemoment:.
De theoretische vorming biedt de begeleider/mentor op de werkvloer, inzichten in de coachende ten aanzien van de werknemer in opleiding en versterkt een aantal belangrijke competenties die nodig zijn om te zorgen voor een goede begeleiding. De mentor krijgt kennis van diens rol en taken als mentor, leert omgaan met verschillende leerstijlen, met weerstand en leert mensen motiveren. Coachings- en conflicthanteringstechnieken worden aangeleerd, evenals hoe een evaluatiegesprek voor te bereiden, op te bouwen en te begeleiden.
Tijdens het intervisie moment krijgen de mentoren zicht op het eigen denk- en leerproces, door onder begeleiding en in kleine groep te reflecteren. Kunnen reflecteren en leren kijken naar het eigen functioneren is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling. Door terug te kijken naar wat anders of beter kan, kan men immers ook groeien als mentor. Werkvormen die worden gebruikt zijn; praktijkcases, ervaringsuitwisseling of werken vanuit theoretische kaders.