Sociale Verkiezingen voor nieuwe kandidaten in voor de BBTK nieuwe ondernemingen (nederlandstalig)
BOND VAN BEDIENDEN, TECHNICI EN KADERLEDEN VAN HET ABVV - SYNDICAT DES EMPLOYES TECHNICIENS ET CADRES DE BELGIQUE FGTB
ODB-V00116
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Nederlandstalige nieuwe kandidaten in voor de BBTK (Bond van Bedienden, Technici en Kaderleden) nieuwe ondernemingen voor de sociale verkiezingen (voor ondernemingsraad of comité voor preventie en bescherming op het werk).
Inschrijvingen verlopen via de BBTK-afdelingen.
De plaatsen zijn beperkt.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
In het eerste deel wordt de nadruk gelegd op: de vertegenwoordiging in de onderneming via Ondernemingsraad, Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk en Syndicale Afvaardiging.
Verder overlopen we de belangrijkste momenten in de procedure sociale verkiezingen. De deelnemers leren informatie op te zoeken over de procedure sociale verkiezingen.
Tips voor het eigenlijke campagne voeren komen ook aan bod. Welke factoren spelen allemaal een rol bij het overtuigen? Enerzijds concentreren we ons op de rationele weg van overtuigen, waarbij de inhoud van een communicatie wordt opgebouwd door inhoudelijke standpunten expliciet te koppelen aan behoeftes die leven op de werkvloer. Anderzijds belichten we het belang van de relationele weg als sympathie en geloofwaardigheid.
We gaan op zoek naar de voor- en nadelen van nieuwe en traditionele communicatiemiddelen, van Facebook tot het aloude face-to-face gesprek.
We werken in de opleiding verschillende communicatiemiddelen uit, rekening houdend met de eigen context van de onderneming.
In het tweede deel gaan we uitgebreid in op de samenstelling van de 3 overlegstructuren en de aandachtspunten bij de opstart ervan, huishoudelijke reglementen, eerste vergaderingen. De deelnemers leren informatie op te zoeken over de verschillende overlegstructuren in de onderneming.
Tips over de opbouw van een communicatie naar de werknemers, syndicale collega's en de werkgever worden uitgewerkt in deze sessie.