Specialisatie in het werken met personen met een handicap
Familiezorg Oost-Vlaanderen
ODB-1002799
op: 8 augustus 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Deze opleiding richt zich tot verzorgenden en zorgkundigen die zich verder willen specialiseren rond de doelgroep personen met een handicap.
Ze tonen zich daarmee bereid om te groeien in hun professionele identiteit als verzorgende.
Door de doelgroepspecialisatie leren de verzorgenden en zorgkundigen de aandachtspunten in de interactie met de doelgroep. Hierdoor verbeteren zij hun functioneren op de werkvloer en in de arbeidsmarkt.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
De opleiding “Specialisatie in het werken met personen met een handicap ” combineert verschillende lestechnieken. Zo wisselen theoretische kadering, activerende werkvormen en ervaringsuitwisseling elkaar af.
We staan stil bij:
• Verschillende handicappen, de uiting ervan, informatie verwerken en welke bronnen hiervoor te raadplegen
o Visuele handicap
o Verstandelijke handicap
o Fysieke handicap
o Niet-aangeboren hersenletsel
o Autisme
• Communicatie en samenwerking: tips en tools in het omgaan met de doelgroep, stilstaan bij hoe er wordt gekeken naar personen met een handicap en de evolutie in de zorg, en hoe om te gaan als je wordt geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag.
Met casusbesprekingen en praktijkgerichte oefeningen worden de deelnemers ondergedompeld in de leefwerelden van mensen met een handicap.
Doelgerichte zorg verlegt de aanpak van ziekte-en probleemgerichte zorg naar zorg die vertrekt van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood en welke levensdoelen belangrijk zijn, wat er voor hem/haar écht toe doet in het leven. Het gaat om een positieve benadering van gezondheid, uitgaande van de doelstellingen van een persoon én het versterken van de mogelijkheden om de levenskwaliteit te maximaliseren.
Vertrekkende van ‘het cliëntcentraal werken’ groeit de gespecialiseerd verzorgende/zorgkundige in zijn de rol van verzorgende en het werken volgens de doelgerichte zorg (Eerstelijnszones, Koning Boudewijnstichting, Ugent, Vives, - Bron: 2017, Jan De Maeseneer, Family Medicine and Primary Care: at the crossroad of societal change).
o Vertaling van de zorgdoelen in taakafspraken
o Aanspreekpunt zijn voor de cliënt met een handicap
o Rapporteert van mogelijke wijzigingen van zorgdoelen of levensdomeinen, empoweren van de zelfregie van de cliënt
• Verwerking van theoretische informatie in praktische oefeningen en intervisie
In dialoog gaan met ervaringsdeskundigen, professionals en collega’s bij casusbesprekingen.
De verzorgenden en zorgkundigen groeien zelf in hun ‘communicatie en samenwerking’, ‘ontwikkelingspotentieel’ en ‘omgaan met informatie’.
Via de ervaringsuitwisseling wordt er voldoende stilgestaan bij de beroepsspecifieke competenties van een verzorgenden (zoals vastgelegd door de kwalificatiedatabank van de Vlaamse overheid) .
Dag 1
• Dagdeel (1): terminologie, visie op (personen met een) handicap, cliënt centraal werken volgens doelgerichte zorg, betrouwbare bronnen hanteren
• Dagdeel (2): visuele beperking (terminologie, etiologie, psychologie, hulpmiddelen en tips)
Dag 2
• Dagdeel (3): verstandelijke beperking (definitie, diagnose, persoonskenmerken, aandachtpunten en tips)
• Dagdeel (4): Grensoverschrijdend gedrag, vermaatschappelijking van de zorg (persoonsvolgende financiering, VAPH)
Dag 3
• Dagdeel (5): fysieke handicap (definitie en verzamelnaam, psychologische inzichten, aandachtpunten en tips)
• Dagdeel (6): In gesprek met ‘Onze nieuwe toekomst’ (inclusief werken)
Dag 4
• Dagdeel (7): NAH (zichtbare en onzichtbare effecten van een NAH, psychologische inzichten, aandachtpunten en tips)
• Dagdeel (8): Autisme (definitie, impact op levensdomeinen, aandachtpunten en tips)