Gedaan met laden. U bevindt zich op: Taalopleiding: voorbereiding op de Vlaamse Zorgsector

Taalopleiding: voorbereiding op de Vlaamse Zorgsector

Opleidingsverstrekker

Arteveldehogeschool

Registratienummer

ODB-1003606

Geregistreerd

op: 15 januari 2025

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 145 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://events.arteveldehogeschool.be/Details/10127opent in nieuw venster

Doelgroep

De doelgroep van deze vorming bestaat uit verpleegkundigen met een diploma behaald buiten de Europese Economische Ruimte (EER) en waarvan het diploma in België is gelijkgesteld aan dat van een zorgkundige.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

  • Verhoogde tegemoetkoming 1

    Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.

Inhoud van de opleiding

Deze taalopleiding bereidt zorgkundigen optimaal voor op een carrière in de Vlaamse zorgsector. Met 145 lesuren, verspreid over zeven maanden, ondersteunt de opleiding deelnemers om hun taalvaardigheid naar niveau B1 (Nederlands) te tillen. De lessen vinden plaats op campus en combineren theorie met praktijk, zodat deelnemers effectief en zelfverzekerd leren communiceren in diverse zorgcontexten.

De opleiding richt zich op professionals met taalniveau A1 of A2 en helpt hen om complexe onderwerpen te begrijpen en te bespreken. Dit is essentieel voor goede communicatie met patiënten, collega’s en andere zorgverleners. In de zorg kan taalvaardigheid immers het verschil maken tussen succesvolle en minder succesvolle zorgverlening.

Een belangrijk doel is het ontwikkelen van professioneel taalgebruik dat aansluit bij de eisen van de zorgsector. Dit omvat het verbeteren van algemene taalvaardigheid, het leren van medische terminologie en het ontwikkelen van communicatiestrategieën. De praktijkgerichte aanpak bereidt deelnemers voor op dagelijkse situaties zoals het opnemen van een anamnese, het uitleggen van behandelingen en het voeren van gesprekken over gevoelige onderwerpen, zoals rouw en verlies.

Met één lesdag per week en lessen van gemiddeld vijf uur, kunnen deelnemers de opgedane kennis rustig verwerken en toepassen. Thema’s als medische terminologie, gestructureerde gesprekken, het omgaan met taalbarrières en het correct invullen van elektronische patiëntendossiers komen uitgebreid aan bod.

De opleiding legt een sterke nadruk op medische terminologie, waarmee deelnemers woorden leren die vaak voorkomen in de zorg, zoals termen rond anatomie, diagnoses en medicatie. Ook leren ze hoe deze termen op een begrijpelijke manier uitgelegd kunnen worden aan patiënten en hun familie. Goede uitleg helpt vertrouwen te creëren en draagt bij aan een betere patiëntenzorg.

Specifieke aandacht gaat naar communicatie in de ouderenzorg. Deelnemers leren omgaan met gehoorproblemen, cognitieve beperkingen en emotionele situaties, en ontdekken hoe ze taalgebruik kunnen afstemmen op de behoeften van ouderen. Ook gesprekken over thema’s als eenzaamheid, verlies en levenseinde komen aan bod.

De opleiding biedt daarnaast handvatten om om te gaan met culturele diversiteit en taalbarrières. In een multiculturele zorgcontext leren deelnemers strategieën om vlot en cultuurgevoelig te communiceren.

Deze taalopleiding vergroot niet alleen de kansen van deelnemers op de arbeidsmarkt, maar helpt hen ook een positieve bijdrage te leveren aan de zorg. Een goede taalvaardigheid versterkt de samenwerking binnen teams en verhoogt de tevredenheid van patiënten. Bovendien krijgen deelnemers meer zelfvertrouwen in hun communicatie, zelfs in complexe situaties.