Telematica
VOLVO GROUP BELGIUM
ODB-1000774
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 112 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Deelnemers zijn technisch commerciële medewerkers die praktisch toepasbare kennis willen verwerven omtrent telematica-toepassingen.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Deel 1:
Kennis verwerven omtrent diverse navigatiesystemen die vanop afstand toegang geven tot objectspecifieke informatie van onze rondrijdende of varende producten. Leren interpreteren van informatie en data die beschikbaar gesteld wordt via deze navigatiesystemen.
Inzicht in Europese richtlijnen aangaande het gebruik van een tachograaf en de verplichtingen van een chauffeur.
Diverse web apps en mobiele apps worden toegelicht. Data- en rapportinterpretatie wordt geïntroduceerd door het aanleren van autonoom denken en het vergelijken van data in de diverse ondersteunende systemen om zo de bronoorzaak van een probleem te identificeren.
Deel 2:
Inzicht in Software applicaties en updates naar de telematics control unit in de voertuigen.
Het analyseren van grafische voorstellingen omtrent de softwareverwerking en het inschatten van vereiste acties om mislukte Software updates te herstellen vanop afstand.
Cursisten leren op basis van de beschikbare data en in nauwe samenwerking en dialoog met andere stakeholders interpreteren welke herstelactie het best genomen kan worden door welke instantie en met welke gevolgen. Ook dient de statistische informatie geïnterpreteerd te worden en vertaald te worden naar de inhoud van de relevante Software versie en dienen kwaliteitsprocessen in gang gezet te worden.
Praktische oefeningen.
Deel 3:
Monitoren van diensten waarvoor connectiviteit en communicatie met de vrachtwagen vereist is.
Inzicht krijgen in deze Uptimediensten en Productiviteitsdiensten en wat ze betekenen voor eindklanten en vlooteigenaars.
Door het begrijpen van het datalandschap en –architectuur worden proactieve acties in kaart gebracht. Hierdoor worden oplossingen aangereikt, vooraleer de eindklant met een vraag of probleem naar de supportorganisatie komt.
De kennis omtrent hardware en software van telematica, draagt ertoe bij dat de deelnemer de gevolgen van ondersteunende acties kan inschatten.
Praktische oefeningen leiden tot het ontwikkelen van autonome en kritische denkwijzen en het ‘out of the box’ denken, gezien vele situaties/dossiers uniek zijn.