Van ingenieur tot manager
- Opleidingsverstrekker
ie-net ingenieursvereniging vzw
- Registratienummer
ODB-1003427
- Geregistreerd
op: 30 augustus 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 33 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Ingenieurs die twijfelen of er ook een manager in hem/haar verscholen zit
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Diversiteit, internationalisatie en thuiswerk stellen de nieuwe norm. Medewerkers zijn ambitieus, mondig en willen meer dan gewoon volgen. Het simpele top-down leidinggeven van de 20ste eeuw voldoet daarom niet meer.
Een nieuwe stijl is nodig. Een stijl die wegstuurt van micromanagement, en volop inzet op het creëren van een omgeving waarin medewerkers het beste van zichzelf kunnen geven. Een stijl waarbij leidinggevenden diep bewust zijn van zichzelf, zodat ze hun medewerkers terdege kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Tijdens deze in praktijkervaring geënte opleiding maak je daarom kennis met de basisprincipes van goed leiderschap, hoe je een sterke basis van vertrouwen legt, hoe je mensen kan overtuigen zonder terug te moeten vallen op je hiërarchische positie, hoe je delegeert als een pro, hoe je omgaat met cultuurverschillen. Kortom, je leert de basis die nodig is om te excelleren als leidinggevende in de 21ste eeuw!Als Team Leadership één zijde is van een medaille, dan is Team Management de andere zijde. Beide kunnen niet zonder elkaar. Want hoe vertaal ik de principes van goed leiderschap in de dagelijkse werking van mijn team? Hoe zorg ik ervoor dat mân team dag op dag sterker wordt? Welke systemen heb ik nodig om tot sterke samenwerking te komen tussen meerdere locaties, en tussen mensen met verschillende culturele achtergrond? Hier wordt vaak pas aandacht aan gegeven als de werking van het team in gedrang komt. Tijdens deze opleiding maak je daarom kennis met bewezen management technieken om je team proactief te ontwikkelen. Concrete aanpakken voor team planning, statusdeling, persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, kennismanagement, en meer⦠het komt allemaal aan bod in één allesomvattende en in de praktijk geënte aanpak! Ontdek de kracht van proactief Team Management, en word een Management Champion die topteams uitbouwt in no time!
In deze module gaan we in op de doelstelling en krijg je een overzicht van de leesgewoontes. Gewoontegetrouwe leessnelheid, mythes over lezen, of wat heeft men ons niet op school geleerd⦠Het oog: Wat doen onze ogen bij het lezen? Het oog "leiden" - Periferisch zien - Focus-kijken, oog-relaxatie, 3 oog-snelheidstechnieken. Het brein : Fundamenten van BrainWare, beter begrijpend lezen op korte termijn en onthouden op lange termijn, 3 brein-concentratietechnieken. Je krijgt tips voor praktijkoefeningen : een krant "skimmen" - een rapport "scannen" - een boek "exploreren" en tips voor scherm-lezen (email en Internet).
We focussen op de sociale architectuur van projecten. Hoe identificeren we de verschillende stakeholders en op welke manier engageren we deze stakeholders duurzaam in het project (Stakeholderanalyse Matrix). Via een Deep Empathy oefening connecteren we met onze stakeholders en kunnen we actief verwachtingen managen.
In gesprekken met verkopers, sales managers en commerciële directeuren, komen volgende verzuchtingen naar voor:
⢠Onvoldoende in contact komen met potentiële klanten
⢠Veel tijd besteden aan klanten die niet bestellen
⢠Frustratie omdat een lange(re) verkoop steeds langer wordt
⢠Verkeerde argumentatie gebruiken
⢠Korting moeten geven om de zaak af te ronden
⢠Velen weten niet waarom men een klant verliest
⢠Up & Cross selling proces loopt mank bij bestaande klanten
⢠Veel offertes die te weinig worden omgezet in bestellingen
Indien je ook met zulke beweringen/verklaringen/opmerkingen geconfronteerd bent, kom dan zeker naar deze avond! Je opvatting over verkopen zal veranderen:- hoe controle te behouden
- hoe te weten komen waarom je een klant wint/verliest
- moet je korting geven
- hoe de lengte van de verkoopcyclus bepalen
- hoe minder offertes te maken en deze om te zetten in een bestelling
Denk aan de regel: een klant wil kopen, niet verkocht worden.
Typologie: connectie maken met èlke klant! Hoe komt het toch dat u met die ene persoon of potentiële klant onmiddellijk een goede connectie maakt, en met anderen soms na zovele jaren nog steeds niet? Het is natuurlijk zo: zonder echt connectie, geen vertrouwen. En zonder vertrouwen ⦠geen verkoop! Typologie gaat NIET over mensen in een hokje steken. Hoe zit u zelf in elkaar? Kan u anderen snel kennen en herkennen? Kan u met behoud van authenticiteit de puzzel ineen schuiven en dezelfde taal spreken? Dat is connecteren. Dat is vertrouwen. Dat is verkopen.
Digitaal fatsoen: Je bent zoals je mailt
Wist je dat dagelijks 41% van je tijd opgeslorpt wordt door e-mails? Meer bepaald door te lange e-mails, e-mails met onduidelijke inhoud, CC gebruiken zonder enige reden of een reply-to-all die geen enkele toegevoegde waarde heeft. Kortom, je volledige werkdag wordt beheerst door je mailbox! In deze opleiding leer je weer baas over je mailbox zijn door: E-mailmanagement, functie van e-mail, organiseren van je mailbox, gebruik van de verschillende communicatiekanalen, inkomende mails efficiënt behandelen, e-mailetiquette. We passen tijdens de opleiding al heel wat tips & tricks toe. Breng dus je laptop mee!Ons stress systeem kan ons helpen om op korte tijd piekprestaties neer te zetten maar het kan ons ook enorm hinderen om juiste beslissingen te nemen, helder te denken, oplossingen te zien en effectief te communiceren. Deze avond krijg je een eenvoudig wetenschappelijk onderbouwde techniek aangeleerd â hartcoherentie genaamd â waardoor je zelf terug aan het roer staat en je energie en performantie een boost krijgt. Je kan onmiddellijk het effect meten via biofeedback apparatuur op PC of smartphone.
Mind Mapping® betekent letterlijk vertaald een wegenkaart maken van uw gedachten. Het is een creatieve notitiemethode, ontwikkeld door de Brit Tony Buzan en wordt al dertig jaar wereldwijd en door miljoenen mensen, toegepast. Onze traditionele manier van noteren heeft als nadeel dat ons menselijk brein onvoldoende wordt geprikkeld. Bovendien worden deze nota's slechts in beperkte mate in onze hersenen opgeslagen. Breinvriendelijk notities nemen is gebruik maken van die manier van noteren waarop uw brein het liefste leert namelijk niet lineair maar associatief, niet enkel met woorden maar ook met beelden, niet enkel zwartâwit maar gekleurd, niet met volzinnen maar met trefwoorden. Radiant Thinking of 'het samenwerken van uw rechter en linker hersenhelft' ligt aan de basis van deze notitiemethode. Bij het maken van Mind Maps® benut u ten volle uw creativiteit, werkt u breinvriendelijk, stimuleert u uw geheugen en u spaart aanzienlijk veel tijd. Dat Mind Maps® prima werken als geheugensteuntjes berust op het feit dat deze techniek steunt op de brainware of de software van uw hersenen. Uw zintuiglijke opname wordt gestimuleerd, uw kort termijn geheugen wordt aangesproken en uw Mind Map® helpt u om uw gegevens snel en efficiënt te repeteren en definitief in uw brein op te slaan
Evaluatiegesprekken zijn een van de moeilijkste taken van een leidinggevende. Een foute aanpak demotiveert je werknemers en keldert de prestaties van je team. Een belangrijke reden waarom het vaak fout loopt is dat evaluaties als een losstaand gegeven worden beschouwd. Tijdens deze opleiding maak je daarom kennis met een allesomvattende aanpak waarbij evalueren een continu gegeven wordt. Een aanpak die gebruik maakt van bewezen technieken voor het geven van appreciatie, en coaching in het geval van een mindere prestatie. Een aanpak waarin de ontwikkeling van de medewerker centraal staat. Zodat je een topper wordt in het geven van constructieve feedback en het motiveren van je medewerkers!
Tijdens gesprekken, vergaderingen en onderhandelingen blijkt luisteren een cruciale vaardigheid. En hoewel we twee oren hebben om te luisteren en slechts één mond om mee te spreken, praten we vaak meer dan dat we ècht luisteren. Nochtans leidt luisteren, samen met samenvatten en doorvragen, tot duidelijkheid, structuur en vaak ook een betere relatie tijdens de professionele gesprekssituaties waar we mee geconfronteerd worden. Tijdens deze opleiding leer je de kunst van het luisteren toepassen. Onder andere volgende themaâs komen aan bod: Hoe kun je Mind Mapping gebruiken om complexe thema's & situaties beter te begrijpen? Hoe stelt Mind Mapping u in staat vergaderingen over complexe vraagstukken beter voor te bereiden? Hoe kan Mind Mapping u helpen om complexe onderhandelingen beter voor te bereiden en te voeren? Verschillende niveaus van luisteren : Voorwaarden om goed te kunnen luisteren: houding en luisterklimaat.
Soorten vragen, gericht doorvragen, ingaan op non-verbale signalen
Kernachtig en gestructureerd samenvatten.