Werk en werknemer 2.0
- Opleidingsverstrekker
Groep Intro
- Registratienummer
ODB-1000684
- Geregistreerd
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal uren: 368 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld op maat van medewerkers uit maatwerkbedrijven. De opleiding is ook bruikbaar voor andere doelgroepen die een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt hebben of dreigen te hebben. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
In deze modules leren de deelnemers gazons onderhouden. Ze maken kennis met materialen en producten die nodig zijn om gazons te onderhouden. Ze leren maaien en verticuteren. Ze leren ziektes en mosvorming herkennen en bestrijden. Ze leren op een goede manier bemesten (manueel/ machinaal). Er is aandacht voor ergonomisch en veilig werken.
Misschien niet jouw favoriete werkplek, maar ook de sanitaire ruimtes moeten schoongemaakt worden en wel dagelijks. Toiletpotten, urinoirs, vuilbakken, verwarming, spiegels, wastafels, vloer ... Het moet allemaal proper zijn! In deze module leer je een goed werkvolgorde aan om deze te reinigen. We bekijken ook even hoe alles geregistreerd wordt na een poetsbeurt.
Van hoog naar laag, van droog naar nat, van proper naar vuil … Om efficiënt te werk te gaan, is een goede werkvolgorde bij het schoonmaken erg belangrijk. In deze module passen we de juiste werkvolgorde toe op de verschillende ruimtes die jij moet schoonmaken. Hoe pakken we deze aan? Waar start je en waar eindig je? Hoeveel tijd voorzie je per ruimte? Wat moet elke keren gebeuren en wat slechts periodiek? (werkplan) En tot slot… wat wordt wel eens vergeten?
Welke schoonmaakproducten gebruiken jullie? We nemen deze onder de loep: voor wat gebruik je welk product (zeker niet)? Wat voor soort product is dit? Is het om te reinigen, desinfecteren, te onderhouden…? Welke eigenschappen en effecten op vuil heeft het? Wat is de pH-waarde ervan en wat betekent dat? Hoe zit het met de dosering – waterhardheid? Wat staat er allemaal op het etiket? Wat betekenen de gevaarsymbolen? Na deze module weet je er alles van, die producten.
Welke schoonmaakmaterialen gebruik jij allemaal? We nemen deze onder de loep: welk materiaal zet je best in voor welk te reinigen oppervlak? Voor nat versus droog reinigen? Hoe gebruiken we deze materialen juist en op een ergonomische manier? Van mop, emmer, schoonmaakkar tot stofzuiger, stofwisser en microvezeldoek: na deze module hebben deze geen geheimen meer voor jou! Als jullie machines hebben, kunnen we het werken hiermee ook opnemen.
Schoonmaken is veel meer dan er voor zorgen dat iets mooi oogt! Als jij moet schoonmaken, is het best wel belangrijk dat je weet wat er allemaal achter dat schoonmaken zit! Wat is schoonmaken juist? Welke soorten vuil bestaan er? Hoe werkt het reinigingsproces? Wat is nu juist die cirkel van Sinner weer, wat is de pH-waarde, wat is de functie van water? In deze module frissen we dit allemaal op!
Dat roken slecht is voor de gezondheid is ondertussen wel duidelijk. Daarom wordt het op steeds meer plaatsen verboden (o.a. op de werkvloer). Maar het is evenzeer een gewoonte die onaangenaam is voor je medemens en je medecollega’s. Het is niet altijd leuk om samen te werken met een roker. Je hebt regelmatig eens nood aan een sigaret, en gaat dan even weg, de sigarettenrook heeft niet bepaald een lekkere geur, en ook na het roken blijf je ernaar ruiken. Jammer genoeg is er het verslavende effect dat maakt dat sommigen heel moeilijk zonder die sigaret kunnen. Met deze cursus willen we de werknemers een eerste aanzet geven om te stoppen met roken. Het eigen rookgedrag wordt onder de loep genomen en we gaan dieper in op de negatieve gevolgen van roken. Maar uiteraard zetten we ook de voordelen van een leven zonder sigaretten in de verf en proberen we de deelnemers komaf te helpen maken met deze gewoonte.
Het is zeer moeilijk, en eigenlijk zelfs onmogelijk om samen te werken met collega’s die een probleem hebben met het gebruik van alcohol of drugs. Gebruik van alcohol en drugs kan absoluut niet op en rond de werkvloer. In deze module bespreken de deelnemers waarom dit niet kan (o.a; veiligheid: jezelf en je collega’s in gevaar brengen – minder goed functioneren - afwezigheden door slechte gezondheid …). We nemen ook voldoende tijd om even na te gaan "wat alcohol en drugs nu juist zijn?". We behandelen vragen zoals wat zijn de gevolgen van alcohol- en drugsmisbruik?" en "hoeveel is teveel?". We gaan ook in op hulpverlening, zowel voor mensen met een alcohol- of drugsprobleem als voor collega’s, familieleden, vrienden die een probleem hebben.
In deze module krijg je een samenwerkingsopdracht rond het thema ‘mobiliteit en vrije tijd’ die je moet uitvoeren met jouw team. In het eerste deel van de module krijgen jullie de opdracht om een passende ontspanningsactiviteit te zoeken voor het team (eentje die geschikt is en leuk gevonden wordt door heel het team). Het kan bijvoorbeeld gaan over samen gaan sporten, een voorstelling gaan bekijken, een bezoek te brengen aan … Jullie gaan deze activiteit inplannen. Het is de bedoeling dat jullie met het openbaar vervoer op de locatie van de activiteit geraken. Jullie gaan dus ook uitzoeken op welke manier jullie er het best geraken. Goed communiceren en samenwerken met elkaar is hierbij cruciaal. In het tweede deel van de module brengen jullie het plan in uitvoering en gaan jullie met het openbaar vervoer naar de locatie van de activiteit. Tijdens deze opdracht, observeert de begeleider van deze module jullie voortdurend. Hij noteert wie welke rol opneemt in de groep tijdens de opdracht, welke kennis en competenties er naar boven komen, wat de sterktes van het team zijn, hoe zelfredzaam het team en de verschillende teamleden zijn etc. Deze observaties bespreekt hij aan het einde van de module met de deelnemers. Iedereen krijgt feedback van de begeleider: sterke punten en concreet geformuleerde ontwikkelingspunten. Deze module wordt verspreid over 2 dagen van 4u.
In deze module krijg je diverse samenwerkingsopdrachten rond het thema ‘werk en milieu’ die je moet uitvoeren met jouw team. Het gaat bijvoorbeeld over opdrachten zoals: het goed sorteren van afval, aangeven welke producten en gebruiksvoorwerpen slecht zijn voor het milieu, materiaal verdelen in herbruikbaar en niet herbruikbaar materiaal, opmaken van een lijstje van (energie – en waterbesparende) maatregelen die je zelf kan inzetten op de werkplek … Tijdens deze opdrachten, observeert de begeleider van deze module jullie voortdurend. Hij noteert wie welke rol opneemt in de groep tijdens de opdrachten, welke kennis en competenties er naar boven komen, wat de sterktes van het team zijn, hoe zelfredzaam het team en de verschillende teamleden zijn etc. Deze observaties bespreekt hij aan het einde van de module met de deelnemers. Iedereen krijgt feedback van de begeleider: sterke punten en concreet geformuleerde ontwikkelingspunten. In deze module gaan het versterken van het team hand in hand met het werken het milieubewustzijn van de deelnemers.
In deze module krijg je een samenwerkingsopdracht die je moet uitvoeren met jouw team. Jullie krijgen een bepaald budget. Rekening houdend met dit budget, gaan jullie samen een evenwichtige en gezonde maaltijd bedenken (met seizoensgroenten). Jullie gaan naar de winkel om de ingrediënten te kopen en jullie gaan de maaltijd samen bereiden. Tijdens deze opdracht, observeert de begeleider van deze module jullie voortdurend. Hij noteert wie welke rol opneemt in de groep tijdens de opdracht, welke kennis en competenties er naar boven komen, wat de sterktes van het team zijn, hoe zelfredzaam het team en de verschillende teamleden zijn etc. Deze observaties bespreekt hij aan het einde van de module met de deelnemers. Iedereen krijgt feedback van de begeleider: sterke punten en concreet geformuleerde ontwikkelingspunten.
In deze module leren de deelnemers een groenzone onderhouden. Ze leren onkruid en zieke planten verwijderen en voorkomen. Ze leren planten inspecteren op ziektes. Ze doen kennis op over diverse planten en de verzorging van deze planten. Ze leren perken, tuinpaden en terrassen opschonen. Ze leren hagen snoeien. Ze leren tuinafval opruimen en verwerken. Ze leren materiaal veilig gebruiken en onderhouden. Hierbij is er ook de nodige focus op ergonomisch werken.
In dit onderdeel oefenen we allerlei vaardigheden binnen de competentiepijlers Communicatie en Samenwerking, Zich ontwikkelen, Ondernemerschap en Omgaan met informatie, met als gebruiksthema: Gezonde voeding. Deelnemers worden zich er bewust van dat gezond eten belangrijk is voor hun functioneren op de werkvloer (ongezond eten is gelinkt aan ziekte, vermoeidheid, stress …). De deelnemers ontdekken samen hoe een gezond en bewust eetpatroon eruitziet. Welke info krijgen we allemaal op de verpakkingen van producten? Is iets gezond als er op staat dat er extra vitamines inzitten? (omgaan met informatie) We leren een betrouwbare bron kennen: de actieve voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Op basis van deze driehoek bedenken we een evenwichtige en gezonde maaltijd (ondernemerschap) die we samen bereiden en opeten (communicatie en samenwerking). We geven elkaar feedback over hoe we het hebben aangepakt (zich ontwikkelen). Verder komen ook hygiëne in de keuken, het bewaren van voedsel en prijsbewust kopen aan bod. We geven ook tips om een gezond lunchpakket samen te stellen en gezond te koken voor 1 of 2 personen
In deze module leren we de deelnemers de basisbeginselen van het verzorgen van wonden, zoals schaafwonden, snijwonden, brandwonden… De nadruk ligt op goede ontsmetting. Ze ontdekken ook wat er altijd in je EHBO-kast zou moeten zitten. Daartegenover plaatsen we ook de vraag: en wat heb jij allemaal in huis van pleisters, zalfjes, medicatie? Wat is nodig en wat is overbodig? We nemen een paar bijsluiters door en bekijken de eventuele risico’s van de medicatie. Het doel van deze module is de zelfredzaamheid van de medewerkers te verhogen en hen bewuster laten omgaan met het gebruik van medicatie.
In dit onderdeel leren we de deelnemers hoe ze veilig kunnen (samen) werken. Veiligheidsinformatie begrijpen is noodzakelijk om veilig te kunnen werken. Ze ontdekken mogelijke oorzaken van arbeidsongevallen en hoe deze kunnen voorkomen worden. Ze ontdekken dat veiligheid ook een kwestie is van goed samenwerken. Ze leren wie welke taken rond veiligheid op zich neemt (preventieadviseur, comité veiligheid, zijzelf …). Ze bespreken de regels in verband met veiligheid en leren pictogrammen lezen. Het belang van orde en netheid, werkkledij en beschermingsmiddelen en een goede werkhouding komt aan bod. Evenals het veilig werken met machines. De goede samenwerking met collega’s is belangrijke om een veilige werkomgeving te garanderen en wordt in deze module in de verf gezet. Iedereen moet consequent afspraken en regels respecteren en elkaar er op wijzen als dit niet gebeurt. Veiligheid en collegialiteit gaan hand in hand.
In deze module leren de deelnemers hun idee over kwaliteit vertalen naar de producten die zij maken of de diensten die zij verlenen. Ze leren met andere woorden denken als een ondernemer. Ze zoeken naar een antwoord op de vraag: ‘Wat is kwaliteit?’. De deelnemers ontdekken de centrale rol van de klant door op 2 manieren naar kwaliteit te kijken: enerzijds ‘wat willen wij als klant?’ en anderzijds ‘wat willen onze klanten (van ons maatwerkbedrijf) van ons?’. Daarnaast bespreken ze wat een kwaliteitsproduct is en hoe je komt tot het maken daarvan. Daarbij komt aan bod dat elke schakel in het proces belangrijk is. Iedere medewerker is zo’n schakel en levert een eigen bijdrage aan kwaliteit. Een goede samenwerking is dus cruciaal. Tot slot komt ook kwaliteitsvol werk komt aan bod: “Hoe kan het werk best georganiseerd worden opdat het kwaliteitsvol werk is voor mij?”. De deelnemers passen de besproken principes toe op de eigen werksituatie.
Werken aan je draagkracht is werken aan je loopbaanontwikkeling. Een goed netwerk hebben (gezin, familie, vrienden, buren, hulpverleners …) kan je ondersteunen bij het langer aan de slag blijven. Het hebben van een persoonlijk netwerk zorgt ervoor dat je voldoende ondersteuning ervaart, je minder vatbaar bent voor stress, je beter tegenslagen kan verwerken + dit netwerk kan je loopbaankansen bieden. In dit onderdeel brengen de deelnemers hun persoonlijk netwerk in kaart. Ze leren wat het belang van een persoonlijk netwerk is en hoe je je netwerk nog kan versterken.
Werken aan je draagkracht is werken aan je loopbaanontwikkeling. In deze module gaan we op zoek naar wat de deelnemers voldoende draagkracht geeft om hun job vol te houden. Op basis van het motto ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ hebben we het met de deelnemers over het belang van lichaamsbeweging. Als je voldoende in beweging bent, voel je je vanzelf beter in je vel en zo ook beter op het werk. Je gaat meer energie hebben, stressbestendiger zijn, beter presteren op het werk, je beter kunnen concentreren, etc … De deelnemers ontdekken voor zichzelf welke sporten ze graag doen en waar ze deze kunnen beoefenen. Ze ontdekken ook wat hen werkplezier geeft; wat maakt dat ze met het plezier naar het werk gaan?
Deze module is er voor deelnemers die het einde van hun loopbaan naderen. In dit onderdeel bekijken we wat dit met hen doet. We bespreken de emoties die dit met zich meebrengt. Ze werpen een blik op hun functioneren op de arbeidsmarkt: welke competenties heb ik als oudere werknemer? Wat leerde ik allemaal doorheen mijn loopbaan? Welke kennis dien ik over te dragen? Hoe ga ik om met de veranderende omgeving waarin ik mij bevind. Ze bekijken hoe ze hun functioneren op de arbeidsmarkt ook in deze laatste loopbaanfase kunnen blijven verbeteren. Ze werken een concreet plan uit om ook hun laatste periode op de arbeidsmarkt met plezier aan de slag te blijven.
Een nieuwe opdracht krijgen, veranderen van afdeling, iemand nieuw in jouw team… Wat doet dit met jou? Heb jij het ook wel eens moeilijk met kleine of grotere veranderingen? In deze module leren we wat verandering doet met een mens, en wat je kan helpen om op een goede manier om te gaan met verandering. Zo ben je gewapend tegen veranderingen in de toekomst. Concreet komen de volgende onderdelen aan bod:
Welke verandering staat jou te wachten? En hoe sta je hier tegenover? Of: welke verandering heb je onlangs meegemaakt? En hoe stond je hier tegenover?
Waarom is er af en toe verandering in de organisatie?
Hoe komt het dat we stress, onzekerheid en soms zelfs weerstand ervaren ten opzichte van verandering?
De fases in een veranderingsproces: in welke fase zit jij?
Omgaan met je eigen stressreacties
Een verandering succesvol doorlopen
Positieve dingen uit een verandering halenIn deze module gaan we met de deelnemers op zoek naar manieren die hen kunnen helpen bij het omgaan met stress. De deelnemers ontdekken wat stress eigenlijk is en wat de oorzaak kan zijn. Ze leren hoe ze best kunnen omgaan met stress. Stress wordt vaak veroorzaakt door kleinere of grotere veranderingen. Leren omgaan met verandering krijgt in deze module dus ook zijn plaats. Verder wordt aandacht besteed aan draagkracht en draaglast, de kracht van positief denken, hoe ontspannen en allerlei andere tips. De deelnemers maken een actieplan op om beter met stress te kunnen omgaan in de toekomst.
In dit onderdeel krijgen deelnemers inzicht in de belangrijkste werkattitudes die een werkgever van hen verwacht. Ze ontdekken welke werkattitudes ze reeds bezitten en waar hun ontwikkelpunten nog zitten. Ze ontdekken wat hen motiveert om te gaan werken. Ze leren welke situaties ze moeten melden aan hun werkgever en op welke manier ze dit moeten doen. Ze frissen op welke regels en afspraken er bestaan op de werkvloer en ook waarom deze belangrijk zijn. Ze leren de belangrijkste principes rond het geven en ontvangen van feedback kennen. Ze ontdekken het belang van respect voor hun collega’s en collegialiteit. Ze bepalen acties om hun werkattitudes verder te ontwikkelen.
In deze module leren de deelnemers gronden voorbereiden. Hierbij komt aan bod: het plannen lezen, rooien, buizen plaatsen, onkruid en zieke planten verwijderen en werken met meststof of bodemverbeteraar. De deelnemers leren hagen en heesters aanplanten. Ze leren op een veilige manier werken en hun materiaal onderhouden.
Heb jij soms ook de neiging om een soort tarzantaaltje te gaan spreken met anderstalige collega’s en zelfs luider te gaan praten? Dat is niet nodig en komt ook heel erg betuttelend over! Maar hoe zorg je er dan wel voor dat deze anderstalige collega jou begrijpt? In deze module geven we je tips om op een goede en duidelijke manier te communiceren met iemand die anderstalig is.
Niemand wil dat er gepest wordt op de werkvloer. Hoe pak je het aan als het toch gebeurt, of, als je een vermoeden hebt? Deelnemers leren in deze module wat pesten en is en hoe ze dit kunnen herkennen. Ook grensoverschrijdend gedrag en eventueel cyberpesten (indien relevant) komen hierbij aan bod. De deelnemers leren ook hoe ze verandering kunnen bekomen. Ze maken hun eigen tipkaart met weetjes en goede voorbeelden die ze in hun werkomgeving kunnen toepassen.
Je bent vaak samen met je teamgenoten. Om aangenaam te kunnen samenwerken, is het fijn als iedereen zich goed verzorgd en ook zorgt voor een propere werkplek. Als je jezelf niet goed verzorgd, lang dezelfde kledij blijft dragen en je niet voldoende opfrist of aan mondhygiëne doet, kunnen je collega’s een onfrisse geur ervaren. Dat is niet leuk. In deze module hebben we het over de verzorging van ons eigen lichaam en de hygiëne op de werkplek. Ook de tandverzorging komt hier specifiek in aan bod. We leren hierover in spelvorm. We bespreken hierbij eveneens het waarom van hygiëne (bvb. zorgt voor veiligheid maar evenzeer voor: een aangenamere werkplek, goede sfeer tussen collega’s onderling, aantrekkelijke plek om te komen voor klanten etc. …)
In elke werksituatie goed blijven communiceren is niet gemakkelijk. Soms komt onze eigen agressie toch eens naar boven. In deze module leer je omgaan met jouw eigen agressie. Onder agressie verstaan we zowel lichamelijk als psychisch geweld (zoals pesten, seksuele intimidatie, schelden …). Je krijgt meer inzicht in hoe (jouw) agressie ontstaat en welke effecten jouw agressief gedrag kan hebben op andere mensen, maar ook op jezelf. Door middel van een aantal technieken leer je hoe je jouw agressie beter kan leren beheersen.
Heb je wel eens contact met klanten in jouw job? Opdat de klant tevreden is en blijft, is een goede communicatie met klanten zeer belangrijk. In deze module leer op een klantvriendelijke manier omgaan met klanten. Volgende onderdelen komen aan bod:
Belang en omschrijving van klantvriendelijkheid (hoe wil je zelf behandeld worden als klant?)
Betekenis van klantvriendelijkheid in jouw job
Verbale en non-verbale communicatie
Verzorgd voorkomen
Actief luisteren
Types van klanten
Omgaan met feedback en kritiek van een klant
Hoe voer je een gesprek met een 'lastige' klant?“Die kijkt altijd zo raar naar mij, hij rolde met zijn ogen toen ik dat zei, die liep precies zo boos weg, hij zag eruit alsof hij zich er niets van aantrok….” Soms ontstaan conflicten op de werkvloer, zonder dat er zelfs woorden zijn uitgesproken. In deze module bekijken we hoe je - zonder een woord te zeggen – toch kan spreken met je lichaam. Bijvoorbeeld met jouw mimiek, jouw blik, je houding maar ook met je kledij, jouw voorkomen en de manier waarop je ergens binnenwandelt. Het is belangrijk om je hier bewust van te zijn. Het kan immers een rol spelen in het ontstaan van een conflict op misverstand, maar speelt evenzeer een belangrijke rol bij het maken van een eerste indruk. We nemen de lichaamstaal volledig onder de loep. Buikspreken daarentegen komt niet aan bod in deze module.
Het is heel fijn als je een compliment krijgt, maar toch vinden mensen het niet altijd makkelijk om hier vlotjes op te reageren. Nog moeilijker is het soms als je kritiek krijgt op jouw (manier van) werk(en). Hoe reageer je hier best op? En wat als je zelf verbeterpunten hebt voor een collega? Hoe pak je dit aan? In deze module leer je feedback krijgen én geven!
WAT is feedback? Positieve feedback /Negatieve feedback.
Wat doet feedback met jou?
Feedback als LEERKANS
HOE ONTVANG je feedback? Wat doe je best wel /niet?
HOE GEEF je feedback? (verbaal/ non-verbaal, ik-boodschap …)
WANNEER geef je feedback?Een conflict op de werkvloer, het valt wel eens voor. In deze module leer je omgaan met conflicten, zodat ze niet uit de hand lopen. Volgende onderdelen komen aan bod:
Wat is een conflict? Welke conflicten hebben jullie wel eens?
Hoe komt een conflict tot stand?
Wat is de plaats van jezelf en de andere in een conflict?
Wat zijn de mogelijke resultaten van een conflict?
Schema van conflicthantering (compromis, probleem oplossen, ontlopen, toedekken…)
Tips om om te gaan met conflicten
Inoefenen: hoe zou je reageren in de volgende situaties?In deze module leer je verschillen op de werkvloer herkennen en benoemen. Je maakt kennis met de voordelen van verschillen op de werkvloer. Je leer wat vooroordelen zijn en hoe je hier op een juiste manier mee omgaat. Na deze module ken je de basisprincipes van goede communicatie en weet je wat respectvol samenwerken betekent. De onderdelen van deze module:
Allemaal anders: welke verschillen zijn er mogelijk op de werkvloer?
Vooroordelen: wat zijn dit en hoe gaan we hiermee om?
Hoe omgaan met verschillen? Wat is een goede houding/reactie?
Kennismaking met het begrip ‘respect’ + hoe kunnen we met respect voor elkaar samenwerken?
Verschillen waarderen: wat kan je leren van jouw collega’s?
We zijn allen met elkaar verbonden. Wat heb je gemeenschappelijk met jouw collega’s?
Samenwerken: hoe wordt en blijf je een goed draaiend team?
Indien we deze module aanbieden aan een groep oudere werknemer, leggen we een speciale focus op de samenwerking tussen jong en oud.In deze module leer je waarom goed samenwerken zo belangrijk is en wat kan helpen om goed te kunnen samenwerken. De communicatie tussen de onderlinge teamleden, het naleven van afspraken en het opnemen van verantwoordelijkheden komen hierbij aan bod. Je leert ook verschillende rollen kennen die mensen opnemen in een team: iedereen vult elkaar aan. Je leert de teamkwaliteiten en jouw eigen plaats binnen het team ontdekken door fijne samenwerkingsopdrachten.
In deze module leren de deelnemers de basisprincipes- én de basistechnieken van het snoeien aan (volgens groeirichting/vorm). Waarom is snoeien belangrijk? Wat is snoeien juist? Welk effect heeft snoeien op een plant? Welke soorten snoei zijn er (begeleidingssnoei, achterstallige snoei, vormsnoei)? Wanneer best snoeien en wanneer zeker niet? Welk materiaal heb je nodig om te snoeien? Op welke manier gebruik ik dit materiaal? Op welke manier onderhoud ik dit materiaal? Waar moet ik zeker op letten bij het snoeien? Hoe kan ik op een veilige manier snoeien (oa. PBM)? Er wordt ook voldoende tijd voorzien om het snoeien in te oefenen
Communicatie is ontzettend belangrijk op de werkvloer. In deze module oefenen de deelnemers belangrijke elementaire communicatievaardigheden in. De vaardigheden die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: gebruik van lichaamstaal, een gesprek voeren, luisteren naar elkaar, opkomen voor je mening en omgaan met boosheid.
Aan de hand van diverse methodieken zoals de laagdrempelige versie van de axenroos bekijken we met de deelnemers welke positie iemand in een groep inneemt en wat dat als gevolgen heeft op vlak van ‘actie’ en ‘reactie’. We bespreken de leerpunten en leren de communicatievaardigheden aan in verschillende herkenbare situaties.In deze module – op maat van maatwerkers - gaan we in op de rechten en plichten van werknemer, het arbeidsreglement en de loonfiche. We geven wat verduidelijking bij het systeem van sociale zekerheid en bespreken met welke informatie en administratie ze als (beginnende) werknemer geconfronteerd worden. We helpen hen om belangrijke documenten te helpen begrijpen en hieruit de relevante info te kunnen halen. Het is de bedoeling om de zelfredzaamheid van de medewerkers hierin te versterken. We nemen uitgebreid de tijd om deze vaak complexe documenten samen met de deelnemers door te nemen en staan stil bij een aantal belangrijke begrippen zoals bruto/nettoloon, RSZ, contract onbepaalde en bepaalde duur…
Daarnaast kom er ook een communicatief luik aan bod tijdens deze module. Hulp en ondersteuning bij het begrijpen en beheren van administratie blijft voor heel wat medewerkers in een maatwerkbedrijf belangrijk. Daarom leren de cursisten hoe ze op een respectvolle en correcte manier hulp kunnen vragen aan medewerkers van de sociale dienst, vakbond, GTB,…. Voldoende assertief en respectvol communiceren met begeleiders en omkadering is een noodzakelijke competentie die maatwerkers helpt om zelf aan het stuur te zitten van hun eigen loopbaan.
Iedereen heeft wel eens vragen over ‘papieren’. Jij ook? In deze module krijgen deelnemers allerlei tips mee om hun papieren beter te leren beheren en bewaren (contracten, loonfiche, overschrijvingsformulieren …). Ze leren bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen ‘belangrijke’ en ‘onbelangrijke’ papieren, waar de belangrijkste info staat op een document, wat met ‘de kleine lettertjes’ en hoe lang ze papieren best bijhouden. Ze leren om de informatie die ze op documenten vinden, in het algemeen te begrijpen en de relevante info hieruit te kunnen selecteren. Ze maken een eigen kaart met tips en ideeën om het (nog) beter aan te pakken.
In deze module leren deelnemers omgaan met geld. Volgende onderwerpen komen aan bod:
Budgetteren (budgettaire keuzes maken, rekening houdend met een budget) - rekenvaardigheden
kritisch leren zijn ten opzichte van reclame
online bankieren
voordelig boodschappen doen
kopen op krediet
(be)sparen
Verzekeringen
de loonficheLet op: deze module is enkel interessant voor medewerkers die hun geld zelf (deels) beheren.
“Kan je hier driehoekjes uitsnijden? Kan je die bolvormige lampen aanreiken? Hier moeten we een kubus van maken? Dat moet daar loodrecht op komen, evenwijdig met die balk!” Draait je hoofd ook wel eens tilt als je die benamingen hoort? Wat betekent dat nu ook al weer, loodrecht en evenwijdig? En wat is dat nu weer: een driehoek, een bol, een kubus? In deze module maak je kennis met vlakke figuren en ruimtefiguren. Ook de vierkant, rechthoek, cirkel, balk en kubus komen aan bod. We leren wat een hoek van 90° is en hoe je lijnen evenwijdig met andere lijnen kan tekenen. We focussen ons in eerste plaats op de figuren en handelingen die je nodig hebt in jouw werksituatie.
Vind je het ook wel eens moeilijk om in te schatten wat jouw werkleider bedoelt als je een opdracht moet afwerken binnen het uur? Of vraagt jou werkleider je om er om half 11 te zijn, maar twijfel je of de klok nu op half 11 of op half 10 staat? In deze module helpen we jou om meer inzicht te krijgen in de tijd en het kloklezen. We maken kennis met uren, minuten en seconden en leren bepaalde tijdsduren inschatten. We leren ook wanneer we iets uitdrukken in uren of wanneer in minuten of seconden. Hierbij maken we gebruik van situaties die zich voordoen op de werkvloer. We oefenen ook het kloklezen in: waar staan de grote en de kleine wijzer nu weer voor? Kan ik volle uren, halve uren, kwart-uren lezen? Hoe zit het nu al weer met de begrippen ‘voor’ en ‘over’? Na deze module heeft de tijd geen geheim meer voor jou!
In deze module maak je kennis met de verschillende maatgetallen en eenheden van grootheden. Je krijgt maatbesef van grootheden. Aan de hand van heel wat leuke proefjes leer je feitenkennis aan over de eenheden van lengte, oppervlakte, volume en massa. In het eerste deel van de module ligt de focus op het kennismaken met de eenheden door proefjes. In het tweede deel werken we met toepassingen op maat van de noden op de werkplek: wat moet je wel eens afmeten op de werkplek? Wat heb je dagelijks of heel regelmatig nodig op de werkplek? Afhankelijk van de precieze noden, komen volgende eenheden meer of minder intensief aan bod:
Lengte: kilometer, meter, centimeter, millimeter
Oppervlakte: vierkante meter
Volume: liter, deciliter, centiliter, milliliter
Massa: kilogram, gram
…In deze module krijgen de deelnemers allerlei opdrachten om het geleerde in de diverse modules ICT-basisvaardigheid op te frissen en eigen te maken.
Deze module is als laatste module in een reeks van ICT-basisvaardigheid in te plannen.
In deze module werken deelnemers aan hun mediawijsheid:
Wat zijn sociale media?
Welke sociale mediakanalen zijn er? Waarvoor zijn ze nuttig?
Privacyinstellingen, veilig instellen van een online profiel
Netiquette op sociale media
Welke risico’s zijn er op het Internet?
Hoe kunnen we deze risico’s vermijden?
Komen onder andere aan bod: risico’s ikv online betalen, internetbankieren, privacy, phishing, gebruik webcam, virussen; valse e-mails, wachtwoorden, beveiligde websites …In deze module leren deelnemers werken met een smartphone en tablet:
Stap voor stap de basisinstellingen leren kennen en gebruiken
Handelingen zoals typen, swipen, verslepen, selecteren, bewaren en delen aanleren
Apps installeren en gebruiken op je smartphone of tablet
Nuttige apps leren kennen
Opzetten van een hotspot en het uitwisselen van informatie tussen verschillende apparaten en platformen
Inoefenen/ toepassenIn deze module maken we de deelnemers in eerste instantie bewust van het belang van ecologisch werken en ecologische onkruidbestrijding. Vervolgens leren we de deelnemers op verschillende ecologisch verantwoorde manieren onkruid etc. bestrijden: zowel manuele als mechanische verwijdering als verbranding van onkruid komt aan de orde. De deelnemers leren het materiaal en de producten correct en veilig gebruiken.
In deze module leren deelnemers werken met diverse tools en apps:
Internet gebruiken voor praktische toepassingen
Inoefenen gebruik Google Maps (routebeschrijving)
Inoefenen gebruik van NMBS, De Lijn (uren van de bus en trein)
Inoefenen gebruik van andere tools die gebruikt worden in het kader van hun werk of relevant zijn
Van computer naar smartphone: mogelijkheid tot het gebruiken van apps op je smartphoneIn deze module worden deelnemers bewust gemaakt van wat cyberpesten kan zijn en wat het kan teweeg brengen, en hoe ze zichzelf hier tegen kunnen weren:
Kennismaken met soorten cyberpesten en de gevolgen hiervan
Hoe kan je de verschillende soorten cyberpesten voorkomen?
Wat als je zelf slachtoffer wordt van cyberpesten?
Waar kan je cyberpesten melden?
Bewustmaking adhv gefilmde getuigenissen en reportagesIn deze module maken deelnemers kennis met de risico's van het gebruik van Internet en hoe ze veilig kunnen omgaan met toepassingen op Internet:
Welke risico’s zijn er?
Hoe kunnen we deze risico’s vermijden?
Komen onder andere aan bod: risico’s ikv cyberpesten online betalen, internetbankieren, privacy, phishing, gebruik webcam, virussen; valse e-mails, wachtwoorden, beveiligde websites …
Inoefenen via opdrachtenIn deze module leren deelnemers sociale media gebruiken:
Wat zijn sociale media?
Welke sociale mediakanalen zijn er? Waarvoor zijn ze nuttig?
Privacyinstellingen, veilig instellen van een online profiel
Netiquette op sociale media
Inoefenen en toepassingen op maatIn deze module leren deelnemers werken met e-mail:
E-mail: waarvoor gebruik je het, waarvoor is het handig?
E-mailaccount aanmaken
E-mails schrijven, beantwoorden, versturen, doorsturen … kennismaking met CC en BCC
Bijlagen toevoegen aan een e-mail
Bijlagen downloaden en ergens opslaan
e-mails beheren: sorteermogelijkheden
Inoefenen en toepassingen op maatIn deze module leren deelnemers werken met een zoekmachine (Google):
Hoe verbinden met Internet? (wifi, kabel… hoe verbinding maken/afzetten)
Kennismaking met zoekmachines: welke zijn er en hoe gebruik je ze?
Zoekmachine openen en informatie opzoeken: zoektermen ingeven
Praktische toepassingen: opzoeken van openingsuren, nieuws, het weer, adres van een bedrijf…
Wat heeft het internet nog te bieden? Sociale media, e-mail, allerlei tools …
Inoefenen en toepassingen op maatIn deze module leren de deelnemers werken met een tekstverwerkingsprogramma:
Opstarten programma
Tekst typen en tekst opmaken, hoofdmenu’s gebruiken
Stukjes tekst selecteren, knippen en plakken
Map aanmaken om bestanden in te bewaren
Bestanden bewaren en terugvinden
InoefenenDit is een zeer laagdrempelige module waarin de deelnemers kennismaken met een PC en de belangrijkste basishandelingen inoefenen:
Waar vinden we computers?
Hoe werkt een computer?
Kennismaking met de PC en/of laptop
Computer aan- en uitzetten, heropstarten: hoe doe je dit?
Muisvaardigheid inoefenen
Mogelijkheden toetsenbord: letters, cijfers, shift lock, relevante toetsencombinaties
InoefenenIn deze module leer je enkele basisvaardigheden aan om een fiets te herstellen en te onderhouden. Je ontdekt hoe een fiets in elkaar zit: welke systemen doet een fiets bewegen en stoppen? Je ontdekt evenzeer de belangrijkste mankementen die een fiets kan hebben en hoe je deze kan oplossen. We vervangen en herstellen bijvoorbeeld een fietsband en leren ook enkele andere onderdelen herstellen.
In deze module leer je technieken aan om de verschillende onderdelen van een computer te reinigen. Ook het reinigen van andere elektronische apparatuur komt aan bod. Waar moet je op letten? Hoe ga je veilig om met elektronisch materiaal? Wat doe je zeker niet?
Op plaatsen waar veel mensen samen zijn, is een goede hygiëne een noodzaak. Jouw werk om alles schoon te maken is dus enorm belangrijk. Nog belangrijker dan het verwijderen van het zichtbare vuil, is het onzichtbare vuil. In deze module geven we je tips om bacteriën geen kans te geven. Het belang van je eigen (hand)hygiëne, de werkvolgorde, de kleurencodes, het reinigen van schoonmaakmiddelen na gebruik, komen hierbij uitgebreid aan bod. De keuken en sanitaire ruimtes worden ook extra in de kijker gezet.
Het is als het ware een kunst: ramen reinigen zonder strepen. Welke producten en materialen heb je hiervoor ter beschikking? Hoe gebruik je deze? Hoe poets je lage, hoge, smalle, brede, ingedeelde … ramen? En spiegels, panelen, wanden? In deze module doorloop je een stappenplan om tot een goede werkvolgorde te komen.