Zakelijk Nederlands C.1
- Opleidingsverstrekker
FULL MARKS
- Registratienummer
ODB-1002797
- Geregistreerd
op: 6 juli 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 128 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Arbeiders, bedienden, kaderleden en leidinggevend personeel uit alle sectoren. Vereist niveau: B2.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Je beschikt over een breed taalbereik, dat vloeiende, spontane communicatie mogelijk maakt. Je oefent verder opdat je je vrijwel moeiteloos vloeiend en spontaan kan uitdrukken. Je hebt een goede beheersing van een breed repertoire aan woorden. Je leert hiaten in de woordenschat gemakkelijk met omschrijvingen dichten. Er is nog nauwelijks sprake van merkbaar zoeken naar uitdrukkingen of toepassen van vermijdingsstrategieën. Slechts een begripsmatig moeilijk onderwerp kan een natuurlijke, vloeiende taalstroom hinderen.
Arbeidsmarktgerichtheid:
Specifieke beroeps-/technische competenties
Knelpuntberoep
De opleiding is gericht op het aanleren van competenties die deel uitmaken van een knelpuntberoep, o.a. commercieel medewerker, management assistant, bouwwerfleider, technisch leidinggevenden, verpleegkundigen. De cursist leert in de specifieke werksituatie vloeiend en effectief converseren. De cursist leert het specifieke vakjargon gebruiken.Algemene arbeidsmarktcompetenties
Communicatie en samenwerking
De opleiding leidt tot de competentie: effectief en efficiënt uitwisselen van informatie in een werkcontext. De opleiding:- opent de deur naar internationale zakelijke mogelijkheden. Werknemers communiceren met klanten en partners over de hele wereld;
- vergemakkelijkt het begrip van culturele nuances en context, waardoor werknemers effectiever kunnen samenwerken met collega’s van verschillende culturele achtergronden. Dit bevordert diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer, wat leidt tot een verrijkte en stimulerende werkomgeving;
- heeft een directe impact op de persoonlijke interactie tussen werknemers. Het stelt hen in staat om te communiceren, ideeën uit te wisselen en samen te werken met collega’s op alle niveaus van de organisatie.
Omgaan met informatie
De opleiding leidt tot de competentie: kritisch en systematisch kunnen opzoeken, verwerken en gebruiken van relevante informatie. De cursist leert informatiebronnen in een andere taal raadplegen en kritisch beoordelen, internationale websites, rapporten en literatuur gebruiken, nuances begrijpen, culturele contexten herkennen, valse informatie identificeren. De opleiding stelt de cursist in staat om technische documentatie, handleidingen en gebruikersinterfaces in verschillende talen te begrijpen.Ondernemerszin en ondernemerschap
De opleiding leidt tot de competentie: kunnen ontwikkelen en vertalen van ideeën naar producten of diensten en naar activiteiten om de werking van de organisatie te optimaliseren. De cursist leert:- (hr-management) zijn of haar profiel opstellen, sollicitatiegesprekken voeren, zichzelf en anderen beoordelen, effectiever communiceren met teamleden en hen begeleiden, feedback geven en behoeften van medewerkers begrijpen;
- (werkorganisatie) onafhankelijker werken, zich aanpassen aan verschillende situaties (bijv. internationale omgeving), sneller informatie vinden, gemakkelijker contact leggen met externe partijen.
De gespreksvaardigheden die de vorige module kenmerken, zijn ook hier aanwezig, met de nadruk op nog meer vloeiendheid. Enkele voorbeelden: een gepaste frase selecteren om je opmerkingen in te leiden met de bedoeling de aandacht van de toehoorders te trekken of om tijd te winnen en de aandacht vast te houden tijdens het nadenken; heldere, gelijkmatig vloeiende, goed gestructureerde spraak produceren, waaruit beheersing spreekt van ordeningspatronen, verbindingswoorden en samenbindende elementen.
Arbeidsmarktgerichtheid:
Specifieke beroeps-/technische competenties
Knelpuntberoep
De opleiding is gericht op het aanleren van competenties die deel uitmaken van een knelpuntberoep, o.a. commercieel medewerker, management assistant, bouwwerfleider, technisch leidinggevenden, verpleegkundigen. De cursist leert in de specifieke werksituatie vloeiend en effectief converseren. De cursist leert het specifieke vakjargon gebruiken.Algemene arbeidsmarktcompetenties
Communicatie en samenwerking
De opleiding leidt tot de competentie: effectief en efficiënt uitwisselen van informatie in een werkcontext. De opleiding:- opent de deur naar internationale zakelijke mogelijkheden. Werknemers communiceren met klanten en partners over de hele wereld;
- vergemakkelijkt het begrip van culturele nuances en context, waardoor werknemers effectiever kunnen samenwerken met collega’s van verschillende culturele achtergronden. Dit bevordert diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer, wat leidt tot een verrijkte en stimulerende werkomgeving;
- heeft een directe impact op de persoonlijke interactie tussen werknemers. Het stelt hen in staat om te communiceren, ideeën uit te wisselen en samen te werken met collega’s op alle niveaus van de organisatie.
Omgaan met informatie
De opleiding leidt tot de competentie: kritisch en systematisch kunnen opzoeken, verwerken en gebruiken van relevante informatie. De cursist leert informatiebronnen in een andere taal raadplegen en kritisch beoordelen, internationale websites, rapporten en literatuur gebruiken, nuances begrijpen, culturele contexten herkennen, valse informatie identificeren. De opleiding stelt de cursist in staat om technische documentatie, handleidingen en gebruikersinterfaces in verschillende talen te begrijpen.Ondernemerszin en ondernemerschap
De opleiding leidt tot de competentie: kunnen ontwikkelen en vertalen van ideeën naar producten of diensten en naar activiteiten om de werking van de organisatie te optimaliseren. De cursist leert:- (hr-management) zijn of haar profiel opstellen, sollicitatiegesprekken voeren, zichzelf en anderen beoordelen, effectiever communiceren met teamleden en hen begeleiden, feedback geven en behoeften van medewerkers begrijpen;
- (werkorganisatie) onafhankelijker werken, zich aanpassen aan verschillende situaties (bijv. internationale omgeving), sneller informatie vinden, gemakkelijker contact leggen met externe partijen.
Deze module is bedoeld om de nauwkeurigheid, gepastheid en moeiteloze omgang met de taal te stimuleren. Je leert fijnere betekenisnuances precies overbrengen door met redelijke nauwkeurigheid gebruik te maken van een breed scala aan veranderings- of wijzigingselementen.
Arbeidsmarktgerichtheid:
Specifieke beroeps-/technische competenties
Knelpuntberoep
De opleiding is gericht op het aanleren van competenties die deel uitmaken van een knelpuntberoep, o.a. commercieel medewerker, management assistant, bouwwerfleider, technisch leidinggevenden, verpleegkundigen. De cursist leert in de specifieke werksituatie vloeiend en effectief converseren. De cursist leert het specifieke vakjargon gebruiken.Algemene arbeidsmarktcompetenties
Communicatie en samenwerking
De opleiding leidt tot de competentie: effectief en efficiënt uitwisselen van informatie in een werkcontext. De opleiding:- opent de deur naar internationale zakelijke mogelijkheden. Werknemers communiceren met klanten en partners over de hele wereld;
- vergemakkelijkt het begrip van culturele nuances en context, waardoor werknemers effectiever kunnen samenwerken met collega’s van verschillende culturele achtergronden. Dit bevordert diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer, wat leidt tot een verrijkte en stimulerende werkomgeving;
- heeft een directe impact op de persoonlijke interactie tussen werknemers. Het stelt hen in staat om te communiceren, ideeën uit te wisselen en samen te werken met collega’s op alle niveaus van de organisatie.
Omgaan met informatie
De opleiding leidt tot de competentie: kritisch en systematisch kunnen opzoeken, verwerken en gebruiken van relevante informatie. De cursist leert informatiebronnen in een andere taal raadplegen en kritisch beoordelen, internationale websites, rapporten en literatuur gebruiken, nuances begrijpen, culturele contexten herkennen, valse informatie identificeren. De opleiding stelt de cursist in staat om technische documentatie, handleidingen en gebruikersinterfaces in verschillende talen te begrijpen.Ondernemerszin en ondernemerschap
De opleiding leidt tot de competentie: kunnen ontwikkelen en vertalen van ideeën naar producten of diensten en naar activiteiten om de werking van de organisatie te optimaliseren. De cursist leert:- (hr-management) zijn of haar profiel opstellen, sollicitatiegesprekken voeren, zichzelf en anderen beoordelen, effectiever communiceren met teamleden en hen begeleiden, feedback geven en behoeften van medewerkers begrijpen;
- (werkorganisatie) onafhankelijker werken, zich aanpassen aan verschillende situaties (bijv. internationale omgeving), sneller informatie vinden, gemakkelijker contact leggen met externe partijen.
Er wordt verder gewerkt aan een goede beheersing van idiomatische uitdrukkingen en uitdrukkingen uit de spreektaal. Je bent je meer en meer bewust van betekenisconnotaties. Bij een moeilijkheid ben je in staat soepel te herformuleren en herstructureren zodat de gesprekspartner er nauwelijks erg in heeft.
Arbeidsmarktgerichtheid:
Specifieke beroeps-/technische competenties
Knelpuntberoep
De opleiding is gericht op het aanleren van competenties die deel uitmaken van een knelpuntberoep, o.a. commercieel medewerker, management assistant, bouwwerfleider, technisch leidinggevenden, verpleegkundigen. De cursist leert in de specifieke werksituatie vloeiend en effectief converseren. De cursist leert het specifieke vakjargon gebruiken.Algemene arbeidsmarktcompetenties
Communicatie en samenwerking
De opleiding leidt tot de competentie: effectief en efficiënt uitwisselen van informatie in een werkcontext. De opleiding:- opent de deur naar internationale zakelijke mogelijkheden. Werknemers communiceren met klanten en partners over de hele wereld;
- vergemakkelijkt het begrip van culturele nuances en context, waardoor werknemers effectiever kunnen samenwerken met collega’s van verschillende culturele achtergronden. Dit bevordert diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer, wat leidt tot een verrijkte en stimulerende werkomgeving;
- heeft een directe impact op de persoonlijke interactie tussen werknemers. Het stelt hen in staat om te communiceren, ideeën uit te wisselen en samen te werken met collega’s op alle niveaus van de organisatie.
Omgaan met informatie
De opleiding leidt tot de competentie: kritisch en systematisch kunnen opzoeken, verwerken en gebruiken van relevante informatie. De cursist leert informatiebronnen in een andere taal raadplegen en kritisch beoordelen, internationale websites, rapporten en literatuur gebruiken, nuances begrijpen, culturele contexten herkennen, valse informatie identificeren. De opleiding stelt de cursist in staat om technische documentatie, handleidingen en gebruikersinterfaces in verschillende talen te begrijpen.Ondernemerszin en ondernemerschap
De opleiding leidt tot de competentie: kunnen ontwikkelen en vertalen van ideeën naar producten of diensten en naar activiteiten om de werking van de organisatie te optimaliseren. De cursist leert:- (hr-management) zijn of haar profiel opstellen, sollicitatiegesprekken voeren, zichzelf en anderen beoordelen, effectiever communiceren met teamleden en hen begeleiden, feedback geven en behoeften van medewerkers begrijpen;
- (werkorganisatie) onafhankelijker werken, zich aanpassen aan verschillende situaties (bijv. internationale omgeving), sneller informatie vinden, gemakkelijker contact leggen met externe partijen.