De Hoge Raad van Justitie houdt toezicht op de werking van het gerecht. Wie niet tevreden is over de werking van het gerecht kan een klacht indienen bij de Hoge Raad voor Justitie.
De Hoge Raad voor Justitie heeft als belangrijkste taken:
- de magistraten op objectieve wijze benoemen
- aanwervingsexamens organiseren voor de magistratuur
- toezien op de goede werking van het gerecht
- klachten over de werking van het gerecht behandelen
Bij de Hoge Raad voor Justitie kunt u een klacht indienen als u niet tevreden bent over de werking van het gerecht.
Let wel dat u niet terecht kunt bij de Hoge Raad van Justitie met klachten over de inhoud van een vonnis of klachten die door een gewone rechter kunnen worden behandeld, zoals:
- Ik ben overvallen of bestolen en ik wil klacht neerleggen.
- Neem dan contact op met de politie.
- Ik ben niet tevreden met het vonnis dat de rechter heeft uitgesproken.
- Er wordt beslag gelegd op mijn goederen.
Hoe dien ik een klacht in?
U dient de klacht schriftelijk in. Uw klacht bevat:
- een omschrijving van de feiten waarover u zich beklaagt
- de datum van de feiten
- de plaats of het rechtscollege waar de feiten zich hebben voorgedaan (rechtbank, kamer van de rechtbank, dienst, stad of gemeente)
- de identiteit van de persoon waarover u een klacht heeft
- de identiteit van de indiener van de klacht, zijn contactgegevens en zijn handtekening.
Als uw klacht anoniem is of niet is ondertekend, wordt uw klacht onontvankelijk verklaard en niet behandeld.
U stuurt uw klacht per brief naar de Hoge Raad voor Justitie. De Hoge Raad voor Justitie houdt u op de hoogte van wat er met uw klacht gebeurt.
Meer informatie vindt u op de website van de Hoge Raad voor Justitie(opent in nieuw venster).