Jaarlijks, elke derde donderdag van mei, besteden we op de Global Accessibility Awareness Day wereldwijd extra aandacht aan (digitale) toegankelijkheid voor mensen met een handicap.
Naar aanleiding van deze Global Accessibility Awareness Day zetten het Agentschap Binnenlands Bestuur en Inter het platform IedereenOveral.be(opent in nieuw venster) extra in de kijker.
De digitale campagne wordt afgetrapt met de lancering van het promotiefilmpje van Seppe Hemerijckx en tv-chef Loïc Van Impe. Het filmpje brengt de toegankelijkheid én ontoegankelijkheid van restaurants en cafés op een speelse manier onder de aandacht en roept uitbaters op om de toegankelijkheid van hun zaak in kaart te brengen op IedereenOveral.be. Inter lanceert die dag bovendien een digitaal magazine boordevol inspirerende tips, getuigenissen en informatie over toegankelijke restaurants en cafés.
Wat is IedereenOveral.be
Met de steun van het Agentschap Binnenlands Bestuur ontwikkelde Inter “IedereenOveral.be”, een platform waar horecaondernemers informatie kunnen delen over de toegankelijkheid van hun zaak. Klanten, met of zonder beperking, kunnen er ook hun ervaringen delen na een bezoek aan een restaurant of café. Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten voordat ze ergens naartoe gaan.
Om toegankelijke horecazaken te belonen, is er een medaillesysteem gekoppeld aan de website. Horecazaken kunnen een gouden, zilveren of bronzen medaille ontvangen, afhankelijk van hun toegankelijkheidsinspanningen. Dit systeem stimuleert horecaondernemers om extra te investeren in toegankelijkheid. Personen met een handicap kunnen op de website opzoeken welke horecazaken volledig toegankelijk zijn en met een gerust hart op stap gaan.