Gedaan met laden. U bevindt zich op: Roetfilter en deeltjestellertest

Roetfilter en deeltjestellertest

Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit. Naar schatting rijden er vandaag in Vlaanderen zo’n 150.000 dieselwagens op de weg met een gefraudeerde of defecte roetfilter. Met deze moderne milieutest is Vlaanderen koploper in de Europese strijd tegen roetfilterfraude.

Wat zijn de limietwaarden en wat zijn de gevolgen?

Vanaf 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³

  • Stap Nu

    Tot en met 30 november 2023: keuringsbewijs met geldigheid van 12 maanden

    Wanneer uw voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt u op dit moment een groen keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 1 jaar (code 5) uitgereikt. Dit is een tijdelijke maatregel die op 1 december 2022 is ingegaan.

    Concreet krijgt u dus de tijd tot de volgende periodieke keuring om zich in regel te stellen. In het belang van de consument geldt deze maatregel niet voor keuringen voor verkoop. Keuringen voor verkoop blijven bij afkeuring voor de roetfilter een code 3 ontvangen en hebben drie maanden de tijd om zich in regel te stellen.

    Bij de introductie van de deeltjestellertest kreeg u bij een meting van meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter (de afkeurgrens) een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 15 dagen. Door leveringsproblemen bleek de voorziene 15 dagen ontoereikend om een nieuwe roetfilter te laten plaatsen.

  • Stap 01/12

    Vanaf 1 december 2023: keuringsbewijs met geldigheid van 3 maanden

    Vanaf 1 december 2023 krijgt u bij een negatieve meting een groen keuringsbewijs met een beperkte geldigheidsduur van 3 maanden. De roetfilter moet dus binnen de 3 maanden hersteld of vervangen worden. Die kortere termijn is haalbaar voor garagisten omdat er intussen minder leveringsproblemen van onderdelen zijn en er betere meet- en analyseapparatuur voorhanden is.

    Als het voertuig na 3 herkeuringen nog niet slaagt voor de deeltjestellertest, dan wordt een rood keuringsbewijs ‘Verboden tot het verkeer’ (code 1) uitgereikt. Het voertuig mag dan enkel nog op de weg om de kortste afstand tussen keuringscentrum en woonplaats of hersteller af te leggen.

Vanaf 250.000 fijnstofdeeltjes per cm³

Voertuigen die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een melding van de overgangsperiode van 2 jaar.

De limietwaarden voor de deeltjestellertest worden tot 1 juli 2024 geëvalueerd.

Voor bepaalde voertuigen

De nieuwe milieutest is van toepassing op alle dieselwagens van categorie M1 (personenwagens) en N1 (lichte vracht) met een Light Duty dieselmotor vanaf euronorm 5 en hoger. Deze test vervangt de oude roettest en de meting zal bij stationair toerental gebeuren. Het tarief van de milieutest bedraagt 13,20 euro.

Veelgestelde vragen