De eBox ontkoppelen of deactiveren
U kunt uw eBox-documenten raadplegen via verschillende portalen, waaronder Mijn Burgerprofiel. Om dat mogelijk te maken, maakt u een koppeling met eBox. U kunt die toestemming daarna ook weer intrekken.
Verschil tussen eBox ontkoppelen en eBox deactiveren
Als u uw eBox aan één of meerdere portalen (Mijn Burgerprofiel, my Ebox, Doccle, de KBC-app) hebt gekoppeld, dan is uw eBox geactiveerd.
Digitaal ontkoppelen en/of deactiveren van de eBox
Als u niet meer weet via welke verschillende portalen u de eBox gekoppeld hebt, kunt u het best uw toestemmingen tot koppeling intrekken via de webpagina van Mijn digitale sleutels(opent in nieuw venster). U vindt er een overzicht van alle gekoppelde portalen, en u kunt per portaal uw toestemming intrekken.
Hieronder vindt u het stappenplan om dit te doen.
- Stap 1
Meld u aan op Mijn digitale sleutels(opent in nieuw venster) van de federale overheid.
- Stap 2
In de tab ‘Mijn toestemmingen’ vindt u het overzicht van de portalen waaraan u de eBox kunt koppelen en voor welke portalen u toestemming hebt gegeven. In dit voorbeeld zijn dat ‘My eBox’ en ‘Mijn Burgerprofiel’.
- Stap 3
Klik op ‘Verwijder toestemming’. De informatie in het blokje verdwijnt dan, en de koppeling met eBox wordt verbroken voor die toepassing.
Wilt u uw eBox-documenten opnieuw op papier ontvangen? Verwijder de toestemming voor élke toepassing.
Wilt u smaar één e-mail krijgen over een nieuw eBox-document? Behoud dan de toestemming voor de ene toepassing die uw voorkeur krijgt om eBox-documenten verder in op te volgen.
Als u aangemeld was in mijn Burgerprofiel terwijl u de bovenstaande stappen uitvoerde, is het aan te raden u even volledig af te melden in Mijn Burgerprofiel. Als u zich daarna weer aanmeldt, vindt u geen eBox-documenten meer in Mijn Burgerprofiel.
Deactiveren van uw digitale eBox per post
Deze weg om uw eBox te deactiveren mag u enkel gebruiken als u niet in staat bent om uw eBox te deactiveren op digitale wijze, zoals hierboven beschreven.
U kunt uw eBox laten deactiveren door een ondertekende en gedateerde brief vergezeld van een kleurenkopie van de voor- en achterzijde van uw identiteitskaart te sturen naar FOD BOSA.
- Gebruik hiervoor het door BOSA ter beschikking gestelde briefsjabloon(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Verstuur het naar het adres dat ook op dat briefsjabloon vermeld staat: FOD Beleid en Ondersteuning DG Digitale Transformatie – DT Servicedesk, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel.
- Vermeld uw volledige contactgegevens, zodat BOSA u kan informeren zodra uw deactiveringsverzoek is verwerkt.
Gevolgen van deactiveren van eBox
- Zolang uw verzoek om eBox te deactiveren niet is verwerkt, is het mogelijk dat u nog berichten via eBox ontvangt. Die hebben dezelfde rechtsgevolgen als wanneer u ze op papier zou ontvangen.
Zodra uw verzoek is verwerkt en uw eBox is gedeactiveerd, ontvangt u geen berichten meer via eBox. De aangesloten overheidsdiensten zullen een ander kanaal gebruiken om u berichten te sturen, zoals de papieren post. Daarom is het aan te raden uw eBox via de digitale weg deactiveren. Op die manier gaat de deactivatie onmiddellijk in. Bij deactivering per post kunt u nog gedurende 30 dagen berichten in uw eBox ontvangen. Het deactiveren van uw eBox werkt niet met terugwerkende kracht. De berichten die u al digitaal ontving, zult u niet per post opgestuurd krijgen. U krijgt pas vanaf het moment van ontkoppeling papieren berichten via de post toegestuurd.
Om van de al verzonden digitale documenten een papieren versie te krijgen, moet u de verzender(s) contacteren.