Gedaan met laden. U bevindt zich op: De eBox in Mijn Burgerprofiel

De eBox in Mijn Burgerprofiel

De eBox is een digitale, persoonlijke en beveiligde brievenbus waarin burgers officiële berichten van de overheid kunnen ontvangen.

Waarom de eBox activeren?

U ontvangt al uw overheidsbriefwisseling op één plaats.

De eBox is niet alleen veilig, uw data blijven er ook vertrouwelijk.

De verzending via de eBox vervangt de verzending via brief (als uw eBox actief is) en heeft dezelfde juridische waarde, op voorwaarde dat de specifieke wetgeving is goedgekeurd. De eBox garandeert de bescherming van persoonlijke gegevens.

Wie verzendt documenten?

Als burger kunt u een grote verscheidenheid aan documenten ontvangen via de eBox, want de overheidsdiensten die u berichten sturen(opent in nieuw venster), zijn zeer divers.

Zo federale, Vlaamse en lokale diensten bij, maar ook bijvoorbeeld mutualiteiten (op de lijst(opent in nieuw venster) vertegenwoordigd door het Nationaal Intermutualistisch College (NIC)), en andere diensten die voor de sociale zekerheid instaan.

Hierdoor kan het zijn dat u brieven krijgt die u niet meteen verwacht (zoals facturen van medische labo’s).

Hoe krijg ik toegang tot de eBox?

Elke burger heeft een eBox. Overheidsdiensten zullen pas documenten digitaal naar deze eBox verzenden wanneer u deze eBox activeert. Dit wil zeggen wanneer u de eBox koppelt aan Mijn Burgerprofiel of een van de andere portalen die er toegang tot geven.

Welke portalen verlenen toegang tot de eBox?

Er zijn verschillende instanties (zowel van overheden als private instellingen) die een portaal ontwikkeld hebben om de eBox aan te koppelen en zo de briefwisseling van de overheden met u als burger digitaal ter beschikking te stellen.

De Vlaamse Overheid heeft voor haar burgers ‘Mijn Burgerprofiel’ ontwikkeld als portaal. Dit is een geïntegreerde poort tot de eBox en andere overheidsinformatie. U kunt de eBox koppelen aan Mijn Burgerprofiel.

Naast Mijn Burgerprofiel bestaan er nog andere portalen waarmee u de eBox kunt koppelen. Het is niet nodig om de eBox via meerdere portalen te ontsluiten en het kan mogelijks zelf tot verwarring leiden.

Overzicht van alle portalen waaraan de eBox gekoppeld kan worden

Bewaren en verwijderen van documenten uit de eBox

U kunt zelf geen eBox-berichten manueel verwijderen. Ze verdwijnen na verloop van tijd wel automatisch. Voor elk bericht is duidelijk aangegeven hoelang het in uw eBox blijft staan, dit kan variëren van zes maand tot meerdere jaren..

Zo lang het document beschikbaar is in de eBox kunt u het document opslaan op uw PC of GSM door op de knop “Downloaden” te klikken.

Indien u na het automatisch verdwijnen van een document uit uw eBox, alsnog het document wilt raadplegen, dient u de verzender van het document te contacteren om een kopie van het document te verkrijgen.

Meldingen krijgen over nieuwe eBox documenten

Wanneer u de eBox koppelt aan Mijn Burgerprofiel krijgt u standaard een bericht dat u op de hoogte brengt wanneer er een nieuw eBox-document voor u beschikbaar is.

Indien u uw e-mailadres en roepnaam invult in Mijn Burgerprofiel krijgt u dit bericht per mail en wordt u zelfs gepersonaliseerd aangesproken: een effectieve antiphishingsmaatregel.

Aan de slag

Veelgestelde vragen