Contactvoorkeuren opgeven in Mijn Burgerprofiel
In Mijn Burgerprofiel kunt u uw contactvoorkeuren instellen. U kunt aangeven of u een melding via e-mail wilt ontvangen wanneer de status van een dossier verandert, u een nieuw eBox-bericht of een mededeling van een overheidsdienst ontvangen heeft
Uw contactvoorkeuren een eerste maal opgeven
Logt u voor de eerste keer in, in Mijn Burgerprofiel, of heeft u nog nooit contactgegevens opgegeven in Mijn Burgerprofiel?
Dan kunt u onderstaand stappenplan uitvoeren om uw contactgegevens op te geven in Mijn Burgerprofiel om berichten te ontvangen.
- Stap 1
U kunt contactvoorkeuren enkel raadplegen en aanpassen in de webversie van Mijn Burgerprofiel.
werkt alleen in webversiewerkt alleen in webversie - Stap 2
Kies de bovenste optie: ‘Alle dienstverleningen waarvoor u lopende en toekomstige aanvragen en dossiers hebt.’
- Stap 3
- Geef uw gekozen e-mail-adres in, herhaal het en klik op Opslaan.
Het e-mailadres test.mijnburgerprofiel@vlaanderen.be werd als voorbeeld gebruikt. - U krijgt nu een scherm te zien met de vraag om uw e-mailadres te bevestigen.
- Stap 4
U kunt uw e-mail verifiëren door te reageren op de e-mail die Mijn Burgerprofiel u stuurt (vanuit het mailadres noreply@notificaties.vlaanderen.be) met de vraag om dat nieuwe e-mailadres te bevestigen door op de link te klikken.
Vindt u de e-mail niet meteen terug? Kijk dan zeker eens in de spamfolder of verstuur de verificatiemail opnieuw vanuit Mijn Burgerprofiel.
Klik enkel op die link als u inderdaad net ervoor een (nieuw) e-mailadres heeft opgegeven in Mijn Burgerprofiel.
U heeft vijf dagen de tijd om op deze link te klikken. Heeft u te lang gewacht?
Dan krijgt u in de pagina ‘Contactvoorkeuren(opent in nieuw venster)’ (enkel in de webversie van Mijn Burgeprofiel) een melding dat het mailadres niet werd bevestigd. U kunt dan de verificatiemail opnieuw versturen. Daarna heeft u opnieuw vijf dagen de tijd om op de link te klikken.
- Stap 5
Een roepnaam is de naam waarmee u wordt aangesproken in mails die u ontvangt vanuit Mijn Burgerprofiel. Dit helpt u om phishing-mails te herkennen.
Uw eerder opgegeven contactvoorkeuren wijzigen
Gaf u eerder al een e-mailadres op in uw Burgerprofiel dan kunt u dit steeds aanpassen in de webversie van uw Burgerprofiel.
- Stap 1
U kunt contactvoorkeuren enkel raadplegen en aanpassen in de webversie van Mijn Burgerprofiel.
werkt alleen in webversiewerkt alleen in webversie - Stap 2
- Stap 3
- Klap de dropdownbox open en kies ofwel een door u reeds ingegeven mailadres uit de dropdownlijst, of kies om een nieuw e-mailadres op te geven.
- Als u kiest voor een e-mailadres dat u nog niet geverifieerd heeft in Mijn Burgerprofiel, zult u het verificatieproces moeten doorlopen.
- Stap 4
Indien u uw e-mailadres nog niet geverifieerd heeft in Mijn Burgerprofiel krijgt u nu een scherm te zien met de vraag om uw e-mailadres te bevestigen.
U kunt uw e-mail verifiëren door te reageren op de e-mail die Mijn Burgerprofiel u stuurt (vanuit het mailadres noreply@notificaties.vlaanderen.be) met de vraag om dat nieuwe e-mailadres te bevestigen door op de link te klikken.
Vindt u de e-mail niet meteen terug? Kijk dan zeker eens in de spamfolder of verstuur de verificatiemail opnieuw vanuit Mijn Burgerprofiel.
Klik enkel op die link als u inderdaad net ervoor een (nieuw) e-mailadres heeft opgegeven in Mijn Burgerprofiel.
U heeft vijf dagen de tijd om op deze link te klikken. Heeft u te lang gewacht?
Dan krijgt u in de pagina ‘Contactvoorkeuren(opent in nieuw venster)’ (enkel in de webversie van Mijn Burgeprofiel) een melding dat het mailadres niet werd bevestigd. U kunt dan de verificatiemail opnieuw versturen. Daarna heeft u opnieuw vijf dagen de tijd om op de link te klikken.
- Stap 5
Een roepnaam is de naam waarmee u wordt aangesproken in mails die u ontvangt vanuit Mijn Burgerprofiel. Dit helpt u om phishing-mails te herkennen.
Verouderde e-mailadressen bij contactvoorkeuren in Mijn Burgerprofiel
Ontvangt u nog steeds e-mails van Mijn Burgerprofiel op een verouderd e-mailadres? Mogelijks heeft u vroeger voor een bepaalde dienstverlening een afzonderlijk e-mailadres opgegeven en dit wordt niet automatisch overschreven wanneer u later een globaal e-mailadres heeft opgegeven.
Controleer daarom uw e-mailadressen regelmatig en pas ze aan indien nodig
Ga naar de overzichtspagina ‘contactvoorkeuren’
Dienstverleningen waar u al een e-mailadres voor hebt ingegeven, herkent u aan het groene vinkje en de tekst ‘E-mail ingesteld’.
- Klik op de (blauwe) naam van de dienstverlening, om het veld uit te klappen en het opgegeven e-mailadres te controleren.
- Als het om een verouderd e-mailadres gaat:
- klik op de dropdownlijst,
- kies een ander e-mailadres of geef een nieuw e-mailadres op.