Gedaan met laden. U bevindt zich op: Contactvoorkeuren opgeven in Mijn Burgerprofiel

Contactvoorkeuren opgeven in Mijn Burgerprofiel

In Mijn Burgerprofiel kunt u uw contactvoorkeuren instellen. U kunt aangeven of u een melding via e-mail wilt ontvangen wanneer de status van een dossier verandert, u een nieuw eBox-bericht of een mededeling van een overheidsdienst ontvangen heeft 

Uw contactvoorkeuren een eerste maal opgeven

Logt u voor de eerste keer in, in Mijn Burgerprofiel, of heeft u nog nooit contactgegevens opgegeven in Mijn Burgerprofiel?

Dan kunt u onderstaand stappenplan uitvoeren om uw contactgegevens op te geven in Mijn Burgerprofiel om berichten te ontvangen.

  • Stap 1

    U kunt contactvoorkeuren enkel raadplegen en aanpassen in de webversie van Mijn Burgerprofiel.

    werkt alleen in webversie
    werkt alleen in webversie
  • Stap 2

    Kies de bovenste optie: ‘Alle dienstverleningen waarvoor u lopende en toekomstige aanvragen en dossiers hebt.’

  • Stap 3
    • Geef uw gekozen e-mail-adres in, herhaal het en klik op Opslaan.
    Het e-mailadres test.mijnburgerprofiel@vlaanderen.be werd als voorbeeld gebruikt. 
    • U krijgt nu een scherm te zien met de vraag om uw e-mailadres te bevestigen.
  • Stap 4

    U kunt uw e-mail verifiëren door te reageren op de e-mail die Mijn Burgerprofiel u stuurt (vanuit het mailadres noreply@notificaties.vlaanderen.be) met de vraag om dat nieuwe e-mailadres te bevestigen door op de link te klikken.

    Vindt u de e-mail niet meteen terug? Kijk dan zeker eens in de spamfolder of verstuur de verificatiemail opnieuw vanuit Mijn Burgerprofiel.

    Klik enkel op die link als u inderdaad net ervoor een (nieuw) e-mailadres heeft opgegeven in Mijn Burgerprofiel.

    U heeft vijf dagen de tijd om op deze link te klikken. Heeft u te lang gewacht?

    Dan krijgt u in de pagina ‘Contactvoorkeuren(opent in nieuw venster)’ (enkel in de webversie van Mijn Burgeprofiel) een melding dat het mailadres niet werd bevestigd. U kunt dan de verificatiemail opnieuw versturen. Daarna heeft u opnieuw vijf dagen de tijd om op de link te klikken.

  • Stap 5

    Een roepnaam is de naam waarmee u wordt aangesproken in mails die u ontvangt vanuit Mijn Burgerprofiel. Dit helpt u om phishing-mails te herkennen.

Uw eerder opgegeven contactvoorkeuren wijzigen

Gaf u eerder al een e-mailadres op in uw Burgerprofiel dan kunt u dit steeds aanpassen in de webversie van uw Burgerprofiel.

  • Stap 1

    U kunt contactvoorkeuren enkel raadplegen en aanpassen in de webversie van Mijn Burgerprofiel.

    werkt alleen in webversie
    werkt alleen in webversie
  • Stap 2
  • Stap 3
    • Klap de dropdownbox open en kies ofwel een door u reeds ingegeven mailadres uit de dropdownlijst, of kies om een nieuw e-mailadres op te geven.
    • Als u kiest voor een e-mailadres dat u nog niet geverifieerd heeft in Mijn Burgerprofiel, zult u het verificatieproces moeten doorlopen.
  • Stap 4

    Indien u uw e-mailadres nog niet geverifieerd heeft in Mijn Burgerprofiel krijgt u nu een scherm te zien met de vraag om uw e-mailadres te bevestigen.

    U kunt uw e-mail verifiëren door te reageren op de e-mail die Mijn Burgerprofiel u stuurt (vanuit het mailadres noreply@notificaties.vlaanderen.be) met de vraag om dat nieuwe e-mailadres te bevestigen door op de link te klikken.

    Vindt u de e-mail niet meteen terug? Kijk dan zeker eens in de spamfolder of verstuur de verificatiemail opnieuw vanuit Mijn Burgerprofiel.

    Klik enkel op die link als u inderdaad net ervoor een (nieuw) e-mailadres heeft opgegeven in Mijn Burgerprofiel.

    U heeft vijf dagen de tijd om op deze link te klikken. Heeft u te lang gewacht?

    Dan krijgt u in de pagina ‘Contactvoorkeuren(opent in nieuw venster)’ (enkel in de webversie van Mijn Burgeprofiel) een melding dat het mailadres niet werd bevestigd. U kunt dan de verificatiemail opnieuw versturen. Daarna heeft u opnieuw vijf dagen de tijd om op de link te klikken.

  • Stap 5

    Een roepnaam is de naam waarmee u wordt aangesproken in mails die u ontvangt vanuit Mijn Burgerprofiel. Dit helpt u om phishing-mails te herkennen.

Verouderde e-mailadressen bij contactvoorkeuren in Mijn Burgerprofiel

Ontvangt u nog steeds e-mails van Mijn Burgerprofiel op een verouderd e-mailadres? Mogelijks heeft u vroeger voor een bepaalde dienstverlening een afzonderlijk e-mailadres opgegeven en dit wordt niet automatisch overschreven wanneer u later een globaal e-mailadres heeft opgegeven.

Controleer daarom uw e-mailadressen regelmatig en pas ze aan indien nodig

  • Ga naar de overzichtspagina ‘contactvoorkeuren’

  • Dienstverleningen waar u al een e-mailadres voor hebt ingegeven, herkent u aan het groene vinkje en de tekst ‘E-mail ingesteld’.

    Doorloop het hele overzicht van contactvoorkeuren, om alle dienstverleningen te controleren.

    Ga zeker na of u een (verouderd) e-mailadres heeft staan bij de dienstverlening ‘overheidsdocumenten (eBox)’, die u terugvindt onder de categorie ‘Algemeen’.

    • Klik op de (blauwe) naam van de dienstverlening, om het veld uit te klappen en het opgegeven e-mailadres te controleren.
    • Als het om een verouderd e-mailadres gaat:
      • klik op de dropdownlijst,
      • kies een ander e-mailadres of geef een nieuw e-mailadres op.
Contactvoorkeuren dienstencheques

Contactvoorkeuren voor dienstencheques past u aan op de dienstencheques-pagina in Mijn Burgerprofiel. Voorlopig kan dat alleen in de webversie van Mijn Burgerprofiel.

Contactvoorkeuren kunt u niet aanpassen in de Burgerprofiel-app of de gemeente-apps. U kunt via die apps wel pushnotificaties instellen waardoor u ook op uw gsm een melding ontvangt als er een nieuw bericht op u wacht.

Meer informatie: Pushmeldingen van Mijn Burgerprofiel op uw smartphone ontvangen.

Als u uw e-mailadres opgeeft in de webversie van Mijn Burgerprofiel via de link E-mailadres instellen via Contactvoorkeuren(opent in nieuw venster), krijgt u een melding per e-mail toegezonden.

Veelgestelde vragen