Digitaal ontkoppelen/deactiveren van de eBox
Door onderstaand stappenplan te doorlopen, kunt u uw digitale eBox deactiveren. Door dit via digitale weg te doen, gaat dit ogenblikkelijk in, en zullen u vanaf dan geen overheidsdocumenten meer via de eBox verzonden worden.
- Stap 1
Surf naar de website Mijn digitale sleutels van de Federale overheid
Ga naar de website Mijn digitale sleutels(opent in nieuw venster) van de federale overheid en meld u aan.
- Stap 2
Ga naar tab 'Mijn toestemmingen'
Ga naar de tab ‘Mijn toestemmingen’, waar u het overzicht ziet van toepassingen waar u eBox kunt koppelen en welke toepassingen u toestemming hebt gegeven.
- Stap 3
Toestemming intrekken om eBox te koppelen
Klik op ‘Verwijder toestemming’. De informatie in het blokje verdwijnt dan, en de koppeling met eBox wordt verbroken voor die toepassing.
Wenst u uw eBox documenten opnieuw op papier te ontvangen: verwijder de toestemming voor élke toepassing.
Wilt u slechts één e-mail krijgen over een nieuw eBox document? Behoud dan de toestemming voor de ene toepassing die uw voorkeur krijgt om eBox documenten verder in op te volgen.
Indien u reeds aangemeld was in mijn Burgerprofiel terwijl u bovenstaande stappen uitvoerde, is het aan te raden dat u zich even volledig afmeldt in Mijn Burgerprofiel. Als u nadien zich terug aanmeldt zult u geen eBox documenten meer vinden in Mijn Burgerprofiel.
Opgelet:
- U zult in de tab ‘Brievenbus’ bij ‘Meldingen’ wel nog steeds de notificaties zien staan die u ontving toen uw eBox wel nog gekoppeld was.
- Zodra u in de tab ‘Brievenbus’ opnieuw klikt op de sub-tab ‘Ebox documenten’ wordt u onmiddellijk doorgestuurd naar de website van de federale overheid waar u toestemming kunt geven om uw eBox opnieuw te koppelen.
- Op de pagina ‘Uw Gegevens’ zult u onderaan, bij ‘contactvoorkeuren’ en bij ‘Gekoppelde Toepassingen’ nog steeds vermeldingen over Overheidsdocumenten (eBox) zien staan. Bij ‘Gekoppelde toepassingen’ staat zelfs nog een link om de koppeling te verbreken. Dit betekent echter niet dat uw eBox koppeling nog niet verbroken is. Deze vermelding blijft daar gewoon staan.
Deactiveren van uw digitale eBox per post
Deze weg om uw eBox te deactiveren mag u enkel gebruiken indien u niet in staat bent uw eBox te deactiveren op digitale wijze, zoals hierboven beschreven.
U kan uw eBox dan laten deactiveren door een ondertekende en gedateerde brief vergezeld van een kopie van de voor- en achterzijde van uw identiteitskaart te sturen naar de FOD BOSA.
- Gebruik hiervoor het door BOSA ter beschikking gestelde briefsjabloon(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verstuur het naar FOD Beleid en Ondersteuning DG Digitale Transformatie – DT Servicedesk, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel
- Vermeld uw volledige contactgegevens, zodat BOSA u kan informeren zodra uw deactiveringsverzoek verwerkt is.