Gedaan met laden. U bevindt zich op: Data architect (klasse A)

Data architect (klasse A)

Context van de functie binnen de organisatie

De Vlaamse ICT-vereniging is een kosten- en kennisdelende organisatie, die strategische digitaliseringsfuncties ter beschikking stelt van haar leden-overheidsorganisaties. Het doel is om deze leden te ondersteunen bij de uitvoering en afstemming van hun digitaliseringsbeleid op de behoeften en doelstellingen van de overheidsorganisatie. De vereniging richt zich op cruciale expertise die een brug slaat tussen de bedrijfsvoering en digitalisering.

De vereniging hanteert hierbij een hoge mate van flexibiliteit, waarbij de ter beschikking gestelde profielen kunnen doorstromen tussen de verschillende leden.

Binnen deze context wordt de functie ingezet bij de leden van de Vlaamse ICT-vereniging. Hierbij wordt veel belang gehecht aan strategisch en klantgericht denken, waarbij de functie een essentieel onderdeel zal zijn van de organisatie in een duurzaam partnership op (middel)lange termijn.

Doel van de functie

Op basis van de algemene organisatie- en ICT-strategie verantwoordelijkheid opnemen voor het ontwerp, de ontwikkeling, implementatie, opvolging, bewaking, evaluatie en continue optimalisatie van de data-architectuur. Dit gebeurt zowel op strategisch niveau (binnen de entiteit, het beleidsdomein, de Vlaamse overheid als geheel en in interbestuurlijke context) als binnen één of meerdere architectuurdomeinen (zoals business-, proces-, informatie-, applicatie-, data- en technische architectuur).

Het doel is om de noden en ambities van de organisatie op een toekomstgerichte, efficiënte en coherente manier te vertalen naar robuuste en schaalbare data-architecturen en modellen.

Aansturing

Rapporteert hiërarchisch aan

  • Teamleider / coördinator
  • ICT-directeur

Rapporteert functioneel aan

  • Expert architect

Stuurt hiërarchisch aan

Niet van toepassing

Stuurt functioneel aan

Niet van toepassing

Dimensies van de functie

  • Ondersteunt activiteiten binnen één of meerdere architectuurdomeinen (zoals proces-, applicatie- of data-architectuur), onder begeleiding van meer ervaren collega’s, met focus op het opdoen van kennis en ervaring.
  • Levert bijdrage aan projecten of processen met beperkte strategische impact, maar met belang voor de operationele werking van de organisatie.
  • Werkt binnen een korte tot middellange termijnplanning, waarbij de focus ligt op uitvoerbare taken en het begrijpen van de bredere architecturale context.
  • Bouwt actief methodologische en functionele kennis op, door mee te werken aan concrete opdrachten en door opleiding en mentoring.
  • Komt in contact met verschillende interne en externe stakeholders, leert omgaan met diverse verwachtingen en ontwikkelt vaardigheden in communicatie en samenwerking.

Autonome beslissingsbevoegdheid

De beslissingen betreffen de organisatie van het eigen werk. De volgorde waarin de verschillende taken worden uitgevoerd mag vrij gekozen worden zolang er maar niet wordt afgeweken van het verwachte resultaat en de uitgestippelde richtlijnen.

Resultaatgebieden

  • Doel: Ontwerpen, implementeren en opvolgen van de data-architectuur volgens vastgelegde richtlijnen en standaarden, met het oog op het bijdragen aan een samenhangend datakader binnen de organisatie.

    Deelactiviteiten :

    • Meewerken aan het toepassen van de data-architectuur binnen IT-oplossingen.
    • Overleggen met collega’s om de data-architectuur af te stemmen met bestaande kaders op entiteit-, beleids- en overheidsniveau.
    • Het opstellen en actualiseren van documentatie over standaarden en richtlijnen.
    • Opstellen van relevante businesscases ter ondersteuning van data-architecturale keuzes.
    • (Mede)uitwerken en opvolgen van de data-architecturale roadmap.
  • Doel : Analyseren van businessbehoeften vanuit een ICT-architecturaal oogpunt, met als doel deze behoeften mee te helpen vertalen naar duidelijke en werkbare datamodellen en oplossingen.

    Deelactiviteiten :

    • Identificeren van standaarddatamodellen en relevante architecturale richtlijnen.
    • Opstellen van aanbevelingen en het verzamelen van argumenten ter ondersteuning van ontwerpkeuzes.
    • Helpen bij het documenteren van belangrijke ontwerpbeslissingen.
    • Oplijsten van mogelijke oplossingsrichtingen en het mee nadenken over voor- en nadelen.
    • In kaart brengen van mogelijke gevolgen van de voorgestelde oplossing voor bestaande systemen en infrastructuur, in overleg met het team.
  • Doel : Ondersteunen van ICT-projecten met het oog op het verduidelijken en concretiseren van de implementatiemodaliteiten van zowel nieuwe als bestaande oplossingen. Dit om bij te dragen aan de realisatie van projectdoelstellingen en het behoud van een consistente data-architectuur.

    Deelactiviteiten:

    • Opstellen en documenteren van onderdelen van de algemene data-architectuur.
    • Helpen bij het identificeren en afstemmen van uiteenlopende functionele vereisten in overleg met het team.
    • Uitvoeren van architecturale reviews tijdens het verloop van projecten.
    • Ondersteunen bij het opvolgen van afspraken rond architecturale keuzes en bijdragen aan de controle op de naleving ervan.
  • Doel : Actief deelnemen aan communicatie en overleg met verschillende betrokken partijen, met als doel inzicht te verwerven in de verwachtingen van zowel IT als business en mee te werken aan een goede afstemming.

    Deelactiviteiten :

    • Ondersteunen bij overlegmomenten met het management en noteren of voorbereiden van relevante input.
    • Verzamelen en verduidelijken van noden, aandachtspunten en mogelijke verbeteringen in overleg met collega’s.
    • Aanwezig zijn bij overlegfora op verschillende niveaus (bv. entiteit, projectgroepen, expertgroepen) om kennis op te bouwen en inzichten te verwerven.
    • Deelnemen aan gesprekken met projectleiders over de inhoud en voortgang van projecten.
    • Overleggen met collega-architecten over lopende projecten en leren omgaan met onderlinge afhankelijkheden.
  • Doel : Continue onderhouden van kennis over ontwikkelingen binnen het architectuurdomein, met als doel gericht bij te dragen aan het versterken van een performante en samenhangende architectuur.

    Deelactiviteiten :

    • Volgen van markt- en technologische evoluties via literatuur, opleidingen, webinars of collega’s.
    • Verkennen van de toepasbaarheid van nieuwe technologieën binnen de organisatie.
    • Actief deelnemen aan kennisdelingsmomenten binnen het team en bijdragen aan interne documentatie.
    • Verrichten van studiewerk om inzicht te krijgen in actuele methodieken, tools en best practices.
    • Deelnemen aan overleg- of lerende netwerken om kennis te verdiepen en praktijkervaring op te doen.
    • Meehelpen bij initiatieven die gericht zijn op de verbetering van architectuurprocessen of tools binnen de organisatie.

Indien de werking van de dienst of de organisatie als geheel het vereist, kunnen er in overleg tijdelijk bijkomende verantwoordelijkheden toegekend worden.

Contacten

  • Verschillende contacten met operationele info
  • Verschillende contacten met complexe info
  • Interne samenwerking binnen teams
  • Klant- of cliëntondersteuning

Functioneringscriteria

Welke opleiding, ervaring en vaktechnische compenties heb je nodig voor deze functie?

  • Hoger onderwijs van het lange type (master), bij voorkeur in een ICT-gerelateerde richting.

  • minimaal niveau CEFR level B2

  • Vereiste ervaring (in een gelijkaardige functie/vakdomein waarvan x in een relevante sector) + inwerkperiode (periode nodig om op zelfstandige wijze de functie te kunnen uitvoeren)

    In een gelijkaardige functie

    In een relevante sector

    Inwerkperiode

    < 3 maanden

    X

    3 m – 1j

    X

    1j – 4j

    X

    4j – 7j

    >7 jaar

  • Aanduiding met ‘X’ welke van toepassing zijn.

    Vaktechnisch ICT competentiedomein

    (Dit zijn domeinen waarbinnen vaktechnische competenties zich situeren, eerder dan specifieke competenties. Hierbij is ook geen definitie, noch niveaubepaling. Het is eerder een overzichtelijke aanduiding in welke richting de vaktechnische competenties zich moeten situeren. Het focust enkel op deze domeinen die onontbeerlijk zijn binnen de functie, niet op alle domeinen die nuttig zouden kunnen zijn.)

    Business intelligence & databeheer

    X

    IT-strategie en planning

    Bedrijfsprocesanalyse

    X

    Bedrijfsprocesverbetering

    X

    Beveiliging & risicobeheer

    X

    Programma- / projectmanagement

    Informatiemanagement

    Architectuurbeheer

    X

    Bedrijfsrelatiebeheer

    Infrastructuur en operaties

    Klantenservice (Helpdesk)

    Applicatieontwikkeling en -beheer

    X

    Sourcing management

    Leveranciersbeheer

    ICT-personeelszaken

    ICT-financiën

    Cloudbeheer / databasebeheer

    DevOps-praktijken

    Gegevensprivacy & naleving

    Kunstmatige intelligentie & machine learning

    Verandermanagement

    Gebruikerservaringsontwerp

    Netwerkkennis

Gedragscompetenties

Op deze gedragscompetenties word je geëvalueerd.

  • Handelen in overeenstemming met de belangen, waarden en normen van de organisatie

    Niveau 1 – Neemt verantwoordelijkheid voor zijn werk

    • Accepteert de doelen, waarden en normen van de organisatie en gedraagt zich ernaar
    • Respecteert geldende afspraken, regels, procedures en werkwijzen
    • Doet wat hij zegt, komt afspraken en beloften na
    • Is aanspreekbaar op zijn acties (komt voor fouten uit, staat open voor feedback)
    • Reageert correct en loyaal als anderen kritiek uiten op zijn werk, entiteit of organisatie
  • Een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat in een team of project, ook als dat niet meteen van persoonlijk belang is

    Niveau 1 – Informeert, pleegt overleg en werkt mee

    • Stemt zijn inbreng/prioriteiten/aanpak af op de behoeften van de groep
    • Deelt kennis, informatie en ervaringen en vraagt anderen naar hun mening
    • Biedt hulp aan bij problemen, ook al valt de taak niet onder zijn opdracht
    • Houdt rekening met de gevoeligheden en met de verscheidenheid van mensen
    • Draagt bij aan een positieve werksfeer en teamgeest (toont enthousiasme, geeft complimenten, …)
  • Een probleem duiden in zijn verbanden en op een efficiënte wijze op zoek gaan naar aanvullende relevante informatie.

    Niveau 1 – Ziet de essentie van het probleem

    • Verzamelt relevante informatie
    • Maakt een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken in de informatie
    • Omschrijft duidelijk de kern van het probleem
    • Verwerft een algemeen inzicht in de problematiek
    • Gaat systematisch en gestructureerd te werk bij het analyseren van gegevens
  • Meningen uiten en zicht hebben op de consequenties ervan, op basis van een afweging van relevante criteria

    Niveau 1 – Trekt logische conclusies op basis van de beschikbare gegevens en formuleert een hypothese

    • Komt tot een synthese van de verzamelde informatie
    • Evalueert de beschikbare informatie met een gezonde kritische ingesteldheid
    • Weegt alternatieven tegen elkaar af
    • Redeneert logisch en ziet de voor de hand liggende effecten van acties
    • Formuleert hypothesen voor problemen waarover onvoldoende informatie beschikbaar is
  • Vernieuwen om producten, diensten, processen en structuren te creëren die tegemoet komen aan toekomstige uitdagingen

    Niveau 1 – Werkt actief mee aan het vernieuwen van de uitvoering van taken

    • Accepteert verandering en vernieuwing
    • Staat open voor nieuwe ideeën van anderen en neemt deze mee
    • Gaat na of en hoe nieuwe tendensen en ontwikkelingen in zijn functie ingezet kunnen worden
    • Stelt bestaande methoden op een gezonde kritische manier in vraag en probeert nieuwe werkwijzen uit
    • Zoekt actief naar kansen en mogelijkheden om zijn werk te veranderen en te verbeteren en werkt die uit tot concrete voorstellen
  • Wensen en behoeften van de verschillende belanghebbenden binnen en buiten de organisatie onderkennen en er adequaat op reageren

    Niveau 1 – Reageert vriendelijk, adequaat en correct op vragen van belanghebbenden

    • Helpt anderen op een beleefde en vriendelijke wijze voort
    • Neemt vragen van klanten (intern en extern) ernstig en reageert er gepast op
    • Onderneemt concrete acties om de problemen en klachten van klanten op een adequate manier op te lossen
    • Zet zich in om, rekening houdend met de bestaande procedures en planning, de wensen en behoeften van belanghebbenden te vervullen en zelfs te overtreffen
    • Gaat expliciet na of de klant tevreden is met de aangeboden oplossing en dienstverlening
  • Handelen met aandacht voor kwaliteit en gericht op het voorkomen van fouten

    Niveau 1 – Levert met oog voor detail correct werk af

    • Gaat zorgvuldig en precies om met informatie en materiaal
    • Houdt zijn werk overzichtelijk en inzichtelijk, ook voor anderen
    • Blijft aandachtig bij routineuze of repetitieve taken en voert ze foutloos uit
    • Controleert zijn werk op juistheid en volledigheid
    • Merkt fouten en onnauwkeurigheden in de beschikbare informatie op, met het oog op het aanbrengen van correcties