Gedaan met laden. U bevindt zich op: 1 jaar Vlaamse Ombudsvrouw Nieuwsberichten

1 jaar Vlaamse Ombudsvrouw

Nieuwsbericht
25 maart 2025

Op 25 maart viert Myriam Parys haar eerste jaar als Vlaamse Ombudsvrouw. Een korte terugblik!

Hoe zou je jouw eerste jaar als Vlaamse ombudsvrouw omschrijven?

eedaflegging van Myriam Parys als Vlaamse ombudsvrouw

“Het afgelopen jaar was een boeiende periode waarin ik de tijd heb genomen om de klachtenwerking binnen de Vlaamse overheidsdiensten, departementen en agentschappen grondig te leren kennen. Daarnaast heb ik ook mijn eigen team en de diensten van het parlement leren kennen om mij zo goed mogelijk in te werken in mijn functie. De Vlaamse Ombudsdienst is bevoegd voor een groot aantal Vlaamse overheidsdiensten, variërend van VDAB en de Vlaamse Belastingsdienst tot het Agentschap Opgroeien en de VRT. In het afgelopen jaar heb ik dan ook veel klachtenbehandelaars ontmoet.”

Kan je een voorbeeld geven van een dossier die jou bijzonder heeft geraakt en hoe dit is opgelost?

“Er zijn heel wat dossiers die mij dit jaar geraakt hebben. Een dossier dat mij zeker is bijgebleven, is het verhaal van een man die een waterfactuur van meer dan 70.000 euro ontving. Deze man was volledig in paniek en belde ons om hulp. Wij hebben toen succesvol kunnen bemiddelen tussen hem en de Watergroep om het bedrag naar beneden te krijgen. De les die ik hieruit wil meegeven, is dat het echt belangrijk is om de waterstand regelmatig te checken.”

Wat zijn jouw prioriteiten voor het komende jaar als ombudsvrouw?

“Bij de start van mijn mandaat heb ik een strategisch plan(opent in nieuw venster) opgesteld met daarin de doelstellingen voor de toekomst van de Vlaamse Ombudsdienst. Dit plan bevat tal van acties waar ik samen met mijn team verder mee aan de slag ga. Een van onze prioriteiten is om de website van de Vlaamse Ombudsdienst verder te optimaliseren en toegankelijker te maken, bijvoorbeeld door videofragmenten ook in Vlaamse Gebarentaal aan te bieden. Daarnaast willen we meer inzicht krijgen in wie de verzoekers zijn die een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst en hun tevredenheid. Dit om te controleren of we een zo breed mogelijke groep in de samenleving effectief kunnen bereiken.”