Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vragen over consumentenzaken? Nieuwsberichten
Vragen over consumentenzaken?
Op 15 maart is het Internationale Consumentendag, een dag waarop de rechten van de consument centraal staan. De Vlaamse Ombudsdienst behandelt zelf geen klachten over consumentenzaken. Waar kan je als consument dan terecht met vragen?
Elke ombudsdienst werkt in tweede lijn, wat betekent dat een consument eerst contact moet opnemen met het bedrijf waarmee er een probleem is. Als daar geen oplossing wordt gevonden, kunnen consumenten bij verschillende instanties terecht. De Vlaamse Ombudsdienst behandelt zelf geen klachten over consumentenzaken. Waar kan je als consument dan terecht met vragen?
Instanties voor consumentenzaken
- Heb je een probleem met een product of een dienst van een Belgische onderneming? Neem dan contact op met de Consumentenombudsdienst. Deze dienst zal proberen een oplossing te vinden tussen jou en het bedrijf.
Stel een vraag of dien een klacht in(opent in nieuw venster) - Wil je meer informatie over wetten of regels over consumentenzaken? Dan kan je terecht bij ConsumerConnect,(opent in nieuw venster) een online platform van de FOD Economie.
- Als het bedrijf waarmee je een probleem hebt zich in een andere EU-lidstaat bevindt, klop dan aan bij het Europees Centrum voor Consumenten (ECC).
Zoek info of op dien een klacht in(opent in nieuw venster)
Contacteer de correcte instantie voor jouw vraag. Zo kan je sneller en efficiënter geholpen worden.