Gedaan met laden. U bevindt zich op: Bekrachtiging en afkondiging decreet over het platform voor overlijdensadministratie

Bekrachtiging en afkondiging decreet over het platform voor overlijdensadministratie

Nota

Samenvatting

De Vlaamse Regering beslist tot bekrachtiging en afkondiging van het decreet dat voorziet in de optimalisering van de overlijdensadministratie. Het overlijden van een persoon zet in Vlaanderen een uitgebreid administratief proces in gang waarbij de aangifte van overlijden moet gebeuren en de uitwisseling van bepaalde informatie noodzakelijk is voor de betrokken partijen (waaronder gemeenten, uitvaartondernemers en artsen) om aan hun wettelijke verplichtingen en taken rond overlijdensadministratie te kunnen voldoen. De ontwikkeling van een digitaal platform voor overlijdensadministratie vormt de logische volgende stap van de Vlaamse overheid in de evolutie naar efficiënte en veilige gegevensdeling die leidt tot administratieve vereenvoudiging. Het platform heeft tot doel om administratieve processen en procedures in verband met het overlijden van een persoon en de daar bijhorende overlijdensadministratie te digitaliseren en de daarmee verbonden gegevens uit te wisselen en te ontsluiten tussen de verschillende betrokken actoren als het overlijden plaatsvindt in Vlaanderen. Op die manier wil het platform ook de nabestaanden van een overledene ontzorgen. Dit ontwerpdecreet werd op 9 juli 2025 aangenomen door het Vlaams Parlement.