‘Momenteel zijn er in Vlaanderen iets meer dan 5.000 publieke laadequivalenten. Binnen dit en twee jaar zullen daar 11.400 laadequivalenten bijkomen’, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

In twee jaar tijd komen er dus drie keer zoveel laadequivalenten bij als nu. Via Vlaamse Veerkracht trekt de Vlaamse Regering 30 miljoen euro uit via projectoproepen voor bedrijven: 15 miljoen voor ultrasnelladers langs snelwegen, 15 miljoen voor het basisnetwerk met ‘trage’ laders.

Het uiteindelijke doel van de Vlaamse Regering? 35.000 laadequivalenten in Vlaanderen tegen 2025. Om deze ambitie te realiseren, loopt dit pilootproject ook na 2022 verder.

Elektrisch tanken

De laadcapaciteit in Vlaanderen vergroten doe je niet alleen met meer laadpunten. Ook de laadtechnologie zelf evolueert. Wist je dat een ultrasnellader vandaag zo’n 7 keer krachtiger is dan vroeger? Met de nieuwste types laad je een auto op in ongeveer 20 minuten. Bijna even lang als een kop koffie drinken in het tankstation dus!

En het kan nog sneller, tonen recente pilootprojecten. Binnen enkele jaren laden we onze elektrische auto waarschijnlijk volledig op in amper 10 minuten! Wat is dan nog het verschil met benzine tanken?